Får hästar gå ensamma!?

F

Felizhia Hansen

Hej!

Förra året när jag hyrde häst på mitt sommarland, hyrde jag en c-ponny + en shettis, shettisen skulle vara till sällskap för c-ponnyn. Jag hade hört att det inte var tillåtet för hästar att gå ensamma nämligen.

Men så nu när jag varit på ett annat forum så kom det för några veckor sedan fram att hästar får gå själva!? :confused: ... Jag tycker att det är elakt emot hästen framförallt :cry:.

Men är det tillåtet eller inte? Planerar verkligen inte att ha en häst själv, men jag blir så konfunderad. :crazy:

/Felizhia :eek:

Edit: Bli ny inte sura om det denna topicen inte skall bara här :p. Kan inte hålla reda på allt, sätter bara in dem varefter jag tycker :angel: .

Sv: Får hästar gå ensamma!?

Åhh ... Men man rekommenderar väl det inte? Eller finns det några rekommendationer till detta?? ... Men okej .. Då ändrar jag frågan lite;

Hur ställer ni er till att ha hästar ensamma?

/Felizhia :(

Hästar är flockdjur. Sen kan det finnas orsaker till att en del individer går i hage för sig själva. Personligen tycker jag att det ska finnas minst två hästar på ett stall, gärna 3-4, så att de åtminstone kan se varandra även om de inte går i samma hage.

Hejsan
Jag har ett arab sto på 6 år, jag bor lite lantligt till och på sommarn tar jag hem min häst på bete då jag har tillgång till en större yta betesmark.
Natalyah då som hon heter har alltså fått gå ensam 1.5 månad och de har gått utmärkt.
Den övriga tiden av året bor hon i ett stall med 6 hästar..i flocken är hon bland dom som är lägst i rang.
Faktum är att hon har blivit en helt annan häst och då menar jag till de bättre.
Förr har jag nästa inte kunnat ha henne själv i stallet för att borsta henne före ridning tex för att hon har bara sprungit runt i boxen och gnäggat efter sällskap.
När är hon cool lugn och har mognat otroligt mycket...,de kanske inte fungerar på alla hästar att få vara ensam men för Natalyah och min förra ponny var det likadant dom tyckte att de var skönt att få ta ledigt från sina kompisar och få vara för sig själv..när betet var slut fick hon ju komma hem och träffa alla igen.

Min fjording har stått själv sedan vi köpte henne för 17 år sedan och hon verkar inte ha lidit några men av det. ;)
Vi har provat att sätta ihop henne med andra hästar flera ggr, men det har alltid slutat med att vi måsta särat på dom el så har dom särat sig själva, dvs en har rymt.
Tolkar jag som att hon hellre står själv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 385
Senast: Mustang
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 333
Senast: Mirre
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: Mithalagos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama