Får ett sto tillgodoräkna sig en "grå" avkomma?

Fenestra

Trådstartare
Ja hur fungerar det egentligen? Får ett sto tillgodoräkna sig en avkommas resultat om avkomman har grå papper?
Tänker på de som är efter icke godkända hingstar samt sänkta hingstar.
För visst får de gå öppna championatet osv?

Undrar också om dessa hästar får någon blup?
som exempel ett sto undan halvblodssto och efter hingsten Artist tillverkad efter att han blev sänkt.

Sv: Får ett sto tillgodoräkna sig en "grå" avkomma?

Nej de får inte tillgodoräkna sig poäng från "grå" avkommor.
Men grå papprade får gå championaten.

Ingen blup får de heller. Avkommor efter sänkta hingstar får också grå om de är tillverkade efter att de sänkts.

Jag har sett hästar med ej godkänd pappa som har resultat i kvalitets. Hur funkar det?
Det var treårs visst och stoet har blupindex.

Nej de får inte tillgodoräkna sig poäng från "grå" avkommor.
Men grå papprade får gå championaten.

Ingen blup får de heller. Avkommor efter sänkta hingstar får också grå om de är tillverkade efter att de sänkts.

ahaa..att de blev grå det visste jag men jag trodde de fick blup iom att pappan har det.

Hmm nu blev jag osäker på blupen... Så jag kollade mer noggrant.

Så här står det;
Utöver dessa ges ett så kallat ”härstamningsindex” till ston som inte uppfyller ovanstående kriterier men vars båda föräldrar har ett officiellt index. Att det rör sig om ett härstamningsindex vet du genom att BLUP-indexen för dessa hästar finns under rubriken ”Preliminär indexprofil”, istället för endast ”Indexprofil”.

Så har föräldrarna BLup så får även avkomman det, men vissa sänkta hingstar har ju aldrig fått någon Blup och har därmed ingen = avkommorna ingen.

Fadeaway; man får starta 3 års med sin grå papprade och får poängen, men det är utom tävlan och i mån av plats. Så i teorin så skulle en grå papprad häst kunna ha högsta poängen och därmed den egentliga vinnaren men iom papprena så räknas det ej. Samma på kvalitén

Jo alltså så långt är jag med. Men det är ändå så giltigt att det kommer med på blupen? Sifforna står ju på den hästen jag har i åtanke. I det fallet jag tänker på var det ett olycksfall på betet.

Om avkomman är registrerad i ASVH så kan även avkomma med gråpapper ge visst mervärde till stoet. Men om avkomman istället är registrerad i t ex SH blir inget plus alls för stoet.

Det var ungefär det enda bra ASVH kunde komma med när undersökte registrerings möjligheterna för en tjuvbetäckning förra året. För att avkomman ska få gråpapper hos ASVH så måste man betala 5000 för en språngrulla till hingsten förutom registrerings kostnaderna för fölet. Så frågan är om avkomman är värd den extra kostnaden för chansen att starta i vissa evenemang och ge stoet vissa meriter?

Om avkomman är registrerad i ASVH så kan även avkomma med gråpapper ge visst mervärde till stoet. Men om avkomman istället är registrerad i t ex SH blir inget plus alls för stoet.

Det var ungefär det enda bra ASVH kunde komma med när undersökte registrerings möjligheterna för en tjuvbetäckning förra året. För att avkomman ska få gråpapper hos ASVH så måste man betala 5000 för en språngrulla till hingsten förutom registrerings kostnaderna för fölet. Så frågan är om avkomman är värd den extra kostnaden för chansen att starta i vissa evenemang och ge stoet vissa meriter?

Ja du om stoet varit yngre och så hade det kanske varit "värt" det om man tänker på möjligheterna till framtida A eller Elitpremiering.

ASVH så kan även avkomma med gråpapper ge visst mervärde till stoet

Avkomman måste ha gröna papper för att stoet ska kunna tillgodoräkna sig poäng för den vid t ex A och Elit. Så har det varit i alla år.

Från sto- och unghästreglementet:
För höjning av avelsvärdeklass får ston i varmblodig ridhästavel poäng för
avkommornas meriter. Avkommorna skall ha härstamning som berättigar till
införande i Grundstambok avdelning I.

Aha tackar för info!
Vi pratar om sto som förlustat sig på egen hand nämligen :D

hur ger den mervärde mer än att man kan berätta och visa att den fått en grå avkomma som förhoppningsvis presterar senare? Om det inte påverkar BLUP eller avelsvärdesbokstav? Visst kan den gå öppna championat men det har väl inget officiellt värde för stoet? Även om en framgångsrik avkomma alltid kommer att vara en framgångsrik avkomma oansett pappersfärg.
/U

hur ger den mervärde mer än att man kan berätta och visa att den fått en grå avkomma som förhoppningsvis presterar senare? Om det inte påverkar BLUP eller avelsvärdesbokstav? Visst kan den gå öppna championat men det har väl inget officiellt värde för stoet? Även om en framgångsrik avkomma alltid kommer att vara en framgångsrik avkomma oansett pappersfärg.
/U

Jag tror att avkomman påverkar blupen om den har tävlingsresultat, men den får inte räknas för höjning av värdebokstav.

Jag tror att avkomman påverkar blupen om den har tävlingsresultat, men den får inte räknas för höjning av värdebokstav.

Det hade varit intressant om det var så, och dessutom borde det ge lite mer säkerhet i BLUP-räknandet för oss med ston som i sitt förra liv dejtat hingstar som inte godkänts av SWB.
/U

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·
Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 058
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur