fånghästar

vildros

Trådstartare
Vad är det de reagerar på? Alltså vad får de inte få för mycket av? Tex är det för mycket tex protein som orsakar fång?

Kan det vara farligt för en fånghäst om den får för mycket mineraler?
 
Sv: fånghästar

Jag spinner vidare på dina frågor, med en motsatt fråga. Hoppas det är okej för dig!

Att de riskerar att få fång när de släpps ut på riktigt grönbete. Dvs om de gått i en lerhage hela vintern och våren, släpps sedan ut i hage med mkt gräs. Då är risken stor för fång om jag fattat det hela rätt. Min fråga är då: om de gått i stor gräshage med mkt gräs hela sommaren och sen när det är dags att stalla in byts hage och hästen går i en liten lerhage igen, får helt plötsligt hö några gånger per dag igen, detta måste ju bli en störning i magen?! En dum fråga kanske, men det är något som jag funderat på, för många hästar har ju det så. Finns överhuvudtaget risken för fång i den här situationen?
 
Sv: fånghästar

Ja, risken för fång kommer i och med foderbytet. Det kan även komma tex när det varit torka och det regnar mycket och betet plötsligt börjar växa kraftigt, då är det också risk för fång.
Alltså nogranna och försiktiga foderbyten samt god hovvård (hos känsliga hästar kan även dåligt sköta hovar framkalla fång).
Själva fånget utlöses av en gäsning av en speciell sockerart i hästens mage. Samma process som när äpplen gäser, varning för att ge dålig frukt, råg och råghalm (det är även så grovfibrigt att det ger kolik och bör inte ges därför), det finns också vissa växter som är ger fång (bäst för hästen är att gå på ett bra bete där det är "rent" gräs och inte på ett som många tror magert bete tex i skogsbackar där den får i sig mycket konstiga växter som den normalt skulle rata), rödklöver i stora mängder kan ge samma gäsning (tänk gaskolik).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp