Fånghäst och bete

Z

Zambezi

Hur gör man med fånghästar när gräset börjar växa i hagarna? Hur kan man bedömma näringsinnehållet i gräset och veta när man bör sätta på betesmasken?
Och måste man sedan vara extra försiktig när man släpper dem på "sommarbete" i hagen bredvid? Då har de ju redan ätit gräs sedan det började växa i vinterhagen.

Lite tips på hur man sköter en fånghäst och hur man gör med fodret skulle verkligen uppskattas!
 
Hej!
Hur strikt man ska hålla till reglerna beror på hur känslig din häst är.
Nu när de första stråna börjar titta upp här i Mellansverige men mängden är än så länge små så jag bedömer behovet av munkorg liten.
Fortsätter det att vara kallt på nätterna och gräset att växa kommer jag att ta till munkorgen i vinterhagen på morgonen.
När det är dags att flytta hästarna till sommarhagen kommer jag att dela av en bit så att hästarna betar av i remsor. De kommer att vara i hagen halva dygnet den första veckan och flyttas över till vinterhagen på morgonen. Munkorg på under tiden de är i sommarhagen.
Fram till blomningen kommer munkorgen att vara på från förmiddag till kvällen.
Efter blomningen och fram till temperaturen sjunker till ca 8 grader på nätterna är det fritt bete (fortfarande i remsor). Sen är det munkorg på dagarna igen.
Betet putsas regelbundet och hästarna släpp igen när växten utvecklat blad, stammen kan vara rik på oligosackarider under återväxten.
Under betet kontrollerar jag pH värdet på avföring med mätare. Höga kolhydratintag kan ge utslag i form av en pH sänkning i tarmfloran och i avföringen.
Tempen kontrolleras regelbundet (3-4 gånger i veckan) larm vid 38.5 grader.

Just det, jag åker inte bort på semester på sommaren.... ;)
 
Tack!
Jag ska printa ut svaret och sätta upp i stallet!
Jag vet tyvärr inte hur känslig hästen är för vi fick henne på köpet när vi flyttade hit, men om jag gör som du skrev ska det väl gå bra.
 
Våran ponny har haft ett lindrigt fånganfall -01. Efter det är jag noga med inväjning av nytt foder och bete.

Först får hon äta det som kommer upp i vinterhagen, vilket inte är så mycket eftersom den brukar bestå av lervälling rätt länge. Sedan börjar jag beta henne vid hand från 5 upp till 15 min om dagen. Ökningen av tiden gör jag väldigt långsamt.

När det är dags för 20 min bete brukar jag släppa i en mindre beteshage. Sedan ökar jag succesivt tills hon kan gå hela dagen på bete. Nätterna är båda hästarna inne och äter lite hö. Vad jag förstått är det bra för dem att äta hö som är torrare än gräs.

När det allra första gräset kommer upp brukar jag även ibland om jag känner mig hurtig repa gräs och ge dem i hagen el till kvällen när de kommer in.

Det jag tror på är låååångsam invänjning på bete (och all annan mat). Bättre att vara lite försiktig än tvärt om.

Försök ta reda på så mycket som möjligt av hästens fånghistoria så att du vet hur försiktig du måste vara. Kanske den bara kan gå ett par timmar om dan på bete el kanske hela dan som min.
 
Om du gör som jag skrev hinner du inte sola :D.
Prova dig fram försiktigt och håll koll på hästens tillstånd så ska du se att det går bra!
Är du osäker kan du alltid fråga här :idea:!

Jag brukar ge proviva/Magtarm när jag är orolig. Min gillar jordgubb :d. Jag ger honom under en-två veckor om jag tycker att han är i farozonen...
Hoppas ni får en fångfritt vår-sommar-höst!
 
Att ge morötter under månaderna då inget bete finns ska tydligen hjälpa hästen vid tillvänjning av bete.
 
Det är särskillt fruktanshalterna så här i början som kan bli för höga. Särskillt vid kalla nätter och varma dagar.
Läs mer på http://www.safergrass.org Här kan man "förstå" gräset
Här är en kul grej och en bra regel från sidan :D

The Fructan Jingle

by Katy Watts


When you wake at crack of dawn
Graze your pony on your lawn

But sugars rise in afternoon,
For foundered ponies, this spells doom

When frosts cause fructans to increase
Your ponies grazing now must cease.

Hold off a day, or maybe more,
Or else your pony may get sore.

:bow:
 
:rofl:
Den var bra! Något att nynna när man ska upp med tuppen och skifta hagar eller dra på munkorgen :D

Sidan är riktigt bra, jag kan varmt rekommendera den till alla som har funderingar kring just bete och fång!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: skiesabove
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 848
Senast: Migo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp