FÅngfunderingar ??

T

Tavro

:confused: Hej har lite funderingar efter att jag läst en annan tråd om fång. Mina hästar går på lösdrift med fri tillgång på hö i en stor hage så grässtrån finns det ju att plocka av hela tiden. Fick fång i slutet av Juli förra året, gick då kvar i vinterhagen med fri tillg. på hö för jag tyckte den andra hästen var för tjock. Brukar annars släppa ut dom på återväxt vid den tidpunkten. Kan det vara så att det är sämre att göra så ur fångsynpunkt då dom gnager ganska intensivt på det som finns. Var förra året ett "fångår eller är det bara att man tänker på det när man blir drabbad själv. Ger 1 1/2 dl betfor för att blanda mineralerna i året om, kanske det är dumt. Ger ett tillskott som inehåller mjölksyrebakterier för att stärka upp tarmen, någon som har erfarenhet av detta. Granngården rekomenderade Mikro balans som är ett liknande preparat i förebyggande syfte till fånghästar. Många undringar men alla tips är välkommna.
 
Sv: FÅngfunderingar ??

Har hört om en fjording som fick fång av att gnaga i sin vinterhage förra sommaren. Jag tror att det beror på att i vanliga fall så väljer hästen bort växter som inte är bra för dem, men i brist på annat så ger de sig även på det som inte är bra. I fångfallet så tror jag att de mindre bra växterna (rentav giftiga) slår ut tarmfloran - å så är allt igång. Svår balansgång! Men "lagom" tillgång till gräs plus stödutfodrig, så gör jag till min fångshettis!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 793
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: Lindon
·
S
Hästvård Hej! Jag undrar om det finns någon som har något förslag på vad vi kan ge vår islännig för att minska hans fisande:o?.. Har börjat...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: jenna85
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 917
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp