Pernilla_

Trådstartare
Ok,inte så erfaren av fång, så här kommer min dumma fråga:p! :

* VAD ÄR FÅNG???

Jag vet att det är ngt med hovarna men hur blir hästarna påverkade av gräset??:confused:

Sv: Fång???

väldigt enkelt kan man säga att hästen får via gräset i sej en för stor mängd lättlösliga sockerarter som tarmslemhinnan inte klarar av att ta han dom. Detta gör att det bildas toxiner (gifter) som vandrar via blodet och ger inflammation i lamelläderhuden i hovarna=fång.

Sv: Fång???

nja, det är inte tarmslemhinnan, utan de mikroorganismer som lever i hästens grovtarm som dör då miljön i tarmen förändras. Detta leder till att toxiner (från de döda mikroorganismerna) frisätts och de påverkar hovarna just för att blodkärlen är som minst ute i "ändarna" dvs i hovarna. Allts en sjukdom som oftast härrör från magen men som ger symptom i hovarna.

Fång kan uppstå efter foderbyte, vilket det i praktiken innebär vid betessläpp då magen "chockas" av gräs (som innehåller dessa lättlösliga sockerarter, fruktaner) efter en hel vinter på stall och hö. När gräset stressas efter att det betats ner hårt och börjar växa igen efter ett regn, eller när det börjar växa på våren och vid återväxten på sensommaren, ger detta denna "chock" för magen och mikroorganismerna dör. Därför är det extra viktigt att på en fånghäst introducera nya fodermedel och göra foderbyten långsamt, så mikroorganismerna hinner anpassa sig.

En fånghäst har samma behov av näring som en frisk häst, en vanlig missuppfattning är att en fånghäst inte klarar av att äta kraftfoder alls, så är det inte. Men den ska vänjas in långsamt. Tidigare trodde man att det var proteinet som en fånghäst reagerade på, då försommargräset är väldigt proteinrikt, men nu tror man mer på sockerarterna, fruktanerna. Det är från "proteinteorin" som idén om att svälta sin fånghäst kommer ifrån.

Fång kan även uppstå som belastningsfång, då det är en inflammation lokalt i hoven (läderhuden) pga överbelastning, tex om hästen är halt i höger fram, så belastar den vänster fram istället för att avlasta det onda benet => fång i vänster fram.
Även toxiner som frisätts vid tex en livmoderinflammation pga efterbörd är kvar efter fölningen kan ge fång, vilket då kallas förlossningsfång.

Googla på Ove Wattle, han är veterinär på SLU i Uppsala och har skrivit en hel del om fång. Det finns så mkt om fång ute på internet som inte är vetenskapligt förankrat, läs det gärna men med kritiska glasögonen på

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur