FÅNG?????Vad är det?

Mindy47

Trådstartare
Har hört talas om fång men kan inte riktigt förstå vad det är och varför en häst får det.Jag har ägt hästar men aldrig någon som fått fång.Det är så att jag blivit erbjuden ett sto på 13 år som haft tendens till fång så hon får en näve riders krafft 3 ggr per dag + hösilage 10 kg knappt och nosgrimma på vår o sommar på betet men jag kan inget om detta är helt grön och vill inte stå där med dyra vetrinä räkningar när jag är pensionär och redan har en valack.Så skall man köpa en häst med fång ???Hon är utbildad hopphäst och skall vara som en ridskolehäst då jag letar efter en nybörjarehäst då min valack bara får skrittas pga skada.

Ge mig råd hur hade ni gjprt?

Sv: FÅNG?????Vad är det?

jag hade inte köpt en 13 åring med fång, att hästen är en hopphäst har ingen betydelse alls längre, beroende på hovbens rotationen som den garanterat har så den kommer inte kunna hoppa ngt. ev mindre hinder på väldigt bra underlag om nu vet har gett ok för det.

en fånghäst har mycket mer krav på närings innehållet i allt foder, så lite socker i höet som möjligt, kraftigt bete går bort direkt osv.
hage måste vara så gräs fri som möjligt om man inte har magert gräs i hagarna, dvs hästen kanske inte kommer kunna gå tillsammans med din häst i hagen pga för olika närings behov. ( att ge lunch i hagen om dom går i samma går bort då fång hästen då riskerar att få för mycket i sig).

och så vidare ut i det oändliga. en fång häst måste man alltid hålla koll på maten, se till att hovslagaren verkar/skor hästen efter ev hovbens rotation = kan bli dyrare i vissa fall.

jag har en shettis som haft fång, hon går ensam i en hage, kan inte äta kraftfoder, kan inte äta betfor, kan inte äta äpplen, kan inte gå på längre promenader, kan inte ridas, hennes hovar kräver en special verkning så hon rullar över som hon ska(5 år efter senaste fånget så börjar hennes hovar se ut som hovar). en kvart med tillgång till kraftigt gräs blir till vet räkningar och boxvila.

Sök här på forumet så hittar du massor med bra information om fång.

Jag hade inte köpt en häst som har haft fång för en gång fånghäst alltid fånghäst.
Den hästen kommer för alltid behöva extra tillsyn, hovvård och stenkoll på vad den får i sig.
Du måste alltid ha en analys på hö´t så att du vet att hästen inte får i sig för mycket socker den vägen. Du måste alltid ha stenkoll om den ska gå på gräs, dvs tillsyn många gånger per dag och många klarar inte att gå på gräs alls utan att få symptom. Då tillkommer kostnaden för att grusa upp en hage så att hästen kan vara ute överhuvudtaget.
På våren och försommaren är det direkt olämpligt att en fånghäst går på gräs och när frosten kommer så ska den absolut inte gå på gräs. Detta eftersom gräset innehåller så mycket socker då.

Som exempel så berodde min hästs fång på cushing, något som märktes först några år efter första fånganfallet. Han äter för närvarande medicin för 1400 kr/månad och han kommer behöva äta medicin resten av sitt liv.

Bara tanken att köpa på sig den ångesten som det innebär att alltid kasta en orolig blick på hästen så ofta möjlighet finns för att se så att den inte fått fång igen gör att jag aldrig skulle köpa en häst som har haft fång.

Jag ser inga problem såsom du beskriver din tänkta hästhållning. Håll den slank- ge foder efter hur den ser ut o presterar. Se till att den får sin motion så håller du fång borta.
Se till att hovis skor den med korta tår.

Jo det är det om hästen inte har cushing eller dylikt.
Läs hur TS skulle hålla den.

Ägaren säger hon har aldrig märkt av fång på henne bara dom förra ägarna då hon ger en näve musli och torrt hö 12 kg sen munkorg ute på betet och håller igång henne dagligen med longering m.m och säger hon har aldrig haft några problem med henne under den tid hon ägt henne 7 år.Hon har ridit henne mycket och ej använt munkorg och gett foder 3 ggr per dag.

Aldrig, skulle aldrig köpa en häst som haft fång.

Äger en nu och den ständiga oron över om den minskade bjudningen i galoppen betydde fångkänning, om han inte går liiite saktare i hagen? Har han gått upp lite i vikt månn tro? Ojoj, två grässtrån i hagen! Puls, värme, nej faaaan också. Etc...

Nej tack, jag sparar min egna hälsa, när det är dags för en ny häst ska den inte vara fånghäst eller ligga i riskzoonen för fång...

För att inte tala om hur jävligt och DYRT det är att leta reda på ett vettigt grovfoder. Får man en gratis "fång"häst blir det i slutändan en snordyr häst.

Beror helt på varför den fick fång. Jag har haft/har två hästar med fång orsakat av cushing. Det kan man liksom inte undvika, det kommer när de blir gammla... Skulle dock inte köpa en häst som redan vid köpet hade cushing. Men en häst som haft fång en enda gång för många år sen pga att den åt en hel säck havre ed och har varit i full träning och levt ett normalt liv efter det skulle jag kunna tänka mig att köpa, om det var en häst jag fastnat för.

Men pga att du inte har någon kunskap om fång så tycker jag inte du skall köpa hästen. Om du inte är intresserad av att lägga ner många timmar på att sätta dig in i sjukdomen och skötseln av en fånghäst.

Det är en avsevärd skillnad på att ha haft fångtendens till regelrätt fång som blivit kronisk- rotion/sänkning eller båda och.

många många hästar har haft fångkänning utan att det har lokaliserats.

ni vet hur svårt det är att upptäcka all fång som inte är svår fång där hästarna har tydliga symptom. Många hältor eller stelheter är fångrelaterade, men behandlas för annat.

Min stallägare har en fånghäst en valack på 180 hög och 800 kg dom väger han på ATG kliniken och han får både morötter o äpple och musli och hösilage och halm att äta och går med mun korg hela sommaren men rids aldrig.
Så hur kan hon ge detta med en fång häst ??

Det är en avsevärd skillnad på att ha haft fångtendens till regelrätt fång som blivit kronisk- rotion/sänkning eller båda och.

många många hästar har haft fångkänning utan att det har lokaliserats.

ni vet hur svårt det är att upptäcka all fång som inte är svår fång där hästarna har tydliga symptom. Många hältor eller stelheter är fångrelaterade, men behandlas för annat.

Det där har jag funderat mycket på...

Jag är rädd för att det finns många hästar som anses "lata" eller "tröga" , som kanske har kollats upp men inget fel har hittats , utan rids på i tron att de är just lite segare individer. När de i själva verket har fång.

10 kg hösilage eller 12 kg hö ???? vad äter hästen igentligen ??
Jag skulle heller inte ta emot en häst som haft fångkänning , lite lite slarv så står man där med ett fånganfall , som oftast , blir värre o värre .
Av egen erfarenhet , massor med nervositet , dåligt samvete ....

Jag tycker folk överreagerar.

Min nordsvensk hade lätt fång för 11 år sedan. Hon rids och fodras som vanligt. Jag är noggrann med att vänja vid bete på sommaren, får inget kraftfoder (behövs inte utöver hö). Hon går barfota.

Det är ju värre med en häst som upprepade gånger fått fångavfall som gått längre.

Jag ser inga problem såsom du beskriver din tänkta hästhållning. Håll den slank- ge foder efter hur den ser ut o presterar. Se till att den får sin motion så håller du fång borta.
Se till att hovis skor den med korta tår.

Det är inte så enkelt som att hålla en häst slank och motionera den. Min ponny var smal, hade nästan bara muskler på kroppen och alltså minimalt med fett, motionerades varje dag, fick endast 3 dl musli (delat på 3 mål) och mineraler förutom hösilaget MEN fick ändå fång. Ponnyn fick förgiftningsfång i hagen och behandlades snabbt. Men motionen och att han var smal hjälpte inte. Han fick det ändå.

Ja men förgiftning, förlossning, belstningsfång utlöses av andra orsaker.

Min stallägare har en fånghäst en valack på 180 hög och 800 kg dom väger han på ATG kliniken och han får både morötter o äpple och musli och hösilage och halm att äta och går med mun korg hela sommaren men rids aldrig.
Så hur kan hon ge detta med en fång häst ??
Allt handlar om mängden o statusen på hästen. Är den inte IR kan den gå som många hästar- att inte ridas under många år trots en normal övervikt- inga fettdepåer.
En så stor häst behöver oxå mkt mat o kanske räcker den hästens hagvistelse som motion- vem vet?
KL
Jag finner inget konstigt att att man måste motionera sin häst. Varför skaffar man hästen.. för att bara loda i en hage? Ge den Gulliga mkt mat o sätta på fina täcken:D o är därmed en "bra" hästägare:crazy:

numera ingår motion o träningsprogram i princip all rehabilitering för människan vid sjukdom..

Hopp, FT, galopphästar får ej foderfång generellt sett, med dressyr o hobbyhästar som hålls i ett högre hull samt rids mindre drabbas. Ponnys har alltid varit mer benägna.

Tävlingshästar byter sällan foder, rids mkt o släpps inte på bete hela sommaren. Kanske ett tag efter Midsommar endast.

Jag tycker folk överreagerar.

Min nordsvensk hade lätt fång för 11 år sedan. Hon rids och fodras som vanligt. Jag är noggrann med att vänja vid bete på sommaren, får inget kraftfoder (behövs inte utöver hö). Hon går barfota.

Det är ju värre med en häst som upprepade gånger fått fångavfall som gått längre.

Instämmer - folk överreagerar.
Jag har en häst, en kallblodstravare, som haft fång två gånger. Båda gångerna har vi sett symptomen snabbt och hon har tidigt kommit under behandling.
Första gången berodde fånganfallet på att hon var överviktig. Då hon inte hade några förändringar på hovben fick jag börja skritta henne redan efter en månad, och hon gick på bete (försedd med munkorg) tillsammans med de andra hästarna hela sommaren.
Andra gången, tre år senare, var det mitt i vintern och hon var definitivt inte överviktig. Den här gången handlade det om belastningsfång på grund av frusen, knagglig och hal mark i hagen. Även denna gång fick jag sätta igång henne tidigt, efter fem veckor.
Hon har, efter det, gått på bete under två somrar fr o m maj t o m oktober. Munkorg fram till midsommar.
Vi fodrar med enbart hösilage, en liten skvätt betfor och några morötter.

Ägaren är sur på mig för hon säger att bara hästen utfodras med tex en näve musli eller kraffts riders 3 ggr per dag + 8 kg hösilage och har munkorg i hagen på betet så skall det inte finnas någon oro för hon har aldrig haft problem med detta.Men hon säger hon tömkör.longerar och rider varje vecka.
Men jag hinner rida ev 3 ggr per vecka ev mer men ibland vid spöregn och snöstorm rider vi aldrig och förra året stod min valack i 3 månader utan reds men sen bara satt upp som ingeting utan problem.
Jag vill ej ha problem med en fånghäst som kostar dyra pengar då jag just nu fått ta lån för att betala 2 kejsarsnitt på våra tikar så jag har ej råd.
Jag betalar 500 kr hovslagare per 10 dag och min går barfota vilket jag vill alla hästar skall i alla fall mina.Sen måste vi hämta bra och dyrt hö hos bonden och 500 kg hösilage kostar 1100 kr och räcker ca 2 mån.
Så jag har haft tur att min häst ej bliviti sjuk i nu och har haft han i 17 mån.
Men jag kan ej lägga pengar på en fång häst om det skulle kosta och vad händer då?Skall den avlivas då?det vill jag ej ha på mitt samvete.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Foder & Strö Så jag behöver lite hjälp. tror inte jag haft en arbetande häst på bete på typ 11 år och då var jag så liten att jag inte inns hur jag...
Svar
16
· Visningar
1 432
Senast: legolaspiggelin
·
M
Foder & Strö Har ett halvblod på 5 år, svårfödd och tappar lätt hullet, väger ca 620 kg. I går när hovslagaren var här konstaterade han blödningar i...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Martina_o_jag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka