Fång eller bara 'gammal'..?

M

milkmaid

Medan jag väntar på att veterinären skall ringa tillbaka så slänger jag in en undran här.

Har en äldre D-ponny valack, 20 år. Ganska rund av sig.
Tycker inte att han är sig lik de senaste dagarna. Men är inte varm eller svullen någonstans. Ingen feber. Inte stel. Bara lite slöare än vanligt. Står inte i fångställning, känner ingen puls. Går med betesreducerare.
Normal avföring och kissar som vanligt. Står inne på natten. Inte ovillig att gå, bara långsammare än vanligt tycker jag.

Han är som sagt 20 år. Börjar bli grå runt ögonen och lite varstans. Lite gubbig..

Är ju jätteorolig att han har fått fång och att det skulle vara 'tidiga tecken' men jag vet inte..

Vad tror ni?

Sv: Fång eller bara 'gammal'..?

Diffusa symptom är vanligt, men ett är stelhet- när man känner sin häst o du är klok som lyssnar på det.
Den blir inte gammal över en natt.
Jag skulle ta bort den från gräset.

Diffusa symptom är vanligt, men ett är stelhet- när man känner sin häst o du är klok som lyssnar på det.
Den blir inte gammal över en natt.
Jag skulle ta bort den från gräset.

Han står inte på gräs idag. Han verkar inte speciellt brydd över det heller. Det oroar mig också lite. Han bara står där liksom..

Har skrivit det så många gånger nu, men kan skriva det igen.
Sist min fick fång var det också väldigt otydliga symtom, lite minskad framåtbjudning och hade svårare för att fatta höger galopp.
Två veterinärer (varav en på klinik), röntgen samt hovslagare sa att det inte var fång.
Han sprang u.a på travgången, ingen reaktion på visitertången, iofs något mer puls men det brukar han få vid värme, ingen veterinär tyckte pulsen var fångpuls, ingen "fångställning" eller stelhet i gång. Bara min magkänsla att något var fel.
Hästen 17 år, smal och i sitt livs form, men fick stå i några dagar pga hovis verkat för mycket så han blev ömfotad. Då kom den minskade framåtbjudningen.

Jag litade på magkänslan, ställde av honom och behandlade honom som om han hade ett fånganfall. Vid nästa hovslagarbesök bekräftades det.

Så mitt råd är att lita på magkänslan. :)

När de inte mår bra går de ju in i sig själva. Ung. som när man har svår tandvärk.

Det kan oxå vara ngt fästingrelaterat.

Har skrivit det så många gånger nu, men kan skriva det igen.
Sist min fick fång var det också väldigt otydliga symtom, lite minskad framåtbjudning och hade svårare för att fatta höger galopp.
Två veterinärer (varav en på klinik), röntgen samt hovslagare sa att det inte var fång.
Han sprang u.a på travgången, ingen reaktion på visitertången, iofs något mer puls men det brukar han få vid värme, ingen veterinär tyckte pulsen var fångpuls, ingen "fångställning" eller stelhet i gång. Bara min magkänsla att något var fel.
Hästen 17 år, smal och i sitt livs form, men fick stå i några dagar pga hovis verkat för mycket så han blev ömfotad. Då kom den minskade framåtbjudningen.

Jag litade på magkänslan, ställde av honom och behandlade honom som om han hade ett fånganfall. Vid nästa hovslagarbesök bekräftades det.

Så mitt råd är att lita på magkänslan. :)

Tack för ditt inlägg.
Jag pratade med min veterinär. Hon sa att det jag beskrev var inte några konkreta 'fångsymptom' men att jag skall fortsätta hålla koll på honom, så kommer hon ut i eftermiddag och tittar på honom.

Det är så skönt med en veterinär som lyssnar på en :)

Nu glömde jag ju fråga om jag ska påbörja Finadyne på en gång ialla fall. Har kvar lite här hemma..

När du skriver att du 'Behandlade honom som om han hade ett fång anfall' gav du smärtstillande då med, eller du gjorde allt annat förutom medicineringen?

När de inte mår bra går de ju in i sig själva. Ung. som när man har svår tandvärk.

Det kan oxå vara ngt fästingrelaterat.

Min andra häst har precis blivit bättre efter ett ha fått Anaplasma från en fästing- så de symptomen är jag helt hundra på! Men jag förstår din teori. Och man skall inte ta lätt på fästingarna. Nu när jag själv har upplevt det på nära håll är jag livrädd för att hästarna ska bli smittade!

Nu när jag var ute och tittade till honom så stod han och petade på en stock som ligger i hagen.
Han reagerar med spetsade öron när man dyker upp, har klar blick och är alert. Det är bara det att han är slö i sin gång.

Senast ändrad av en moderator:

Vet någon om det finns det någon 'film' där man kan se gången på en häst som har början till fång?

När du skriver att du 'Behandlade honom som om han hade ett fång anfall' gav du smärtstillande då med, eller du gjorde allt annat förutom medicineringen?

Hrm, ska se om jag kommer ihåg.
Jag medicinerade honom inte. Men tog bort från gräs, fortsatt strikt foderstat och vila. Eftersom han rörde sig helt obehindrat fick han gå kvar i vanliga skogshagen. Den är iofs stor, men han skulle ha blivit mer stressad om han blev instängd. Sen fick han stå konvalecent tills december.

Hrm, ska se om jag kommer ihåg.
Jag medicinerade honom inte. Men tog bort från gräs, fortsatt strikt foderstat och vila. Eftersom han rörde sig helt obehindrat fick han gå kvar i vanliga skogshagen. Den är iofs stor, men han skulle ha blivit mer stressad om han blev instängd. Sen fick han stå konvalecent tills december.

Hej igen,

Och tusen tack för svar :)
Jag har gjort likadant.
Han går inte på gräs, men får ändå gå ut. Han har inte fång men jag vågar inte låta honom gå på gräs ändå.
Han är sitt vanliga jag igen, så möjligen att veterinären hade rätt att han bara hade en dåsig sommardag.
Men jag vågar inte chansa. Han kan ändå behöva bli av med några av sina extra kilon ;)

Hur länge stod din häst utan att ridas?

Glad Midsommar! :laugh:

Någon gång i december tror jag att jag började rida honom försiktigt . Min hovslagare (kan ge ref. via PM) som började sko hästen nu under 2011 sa att även vid ett litet anfall behöver en hov 6 mån på sig att återhämta sig.

Jag trodde/hoppades/önskade också den minskade framåtbjudningen var pga sommarvärmen, men icke.

Lycka till med hästen!

Har han haft fång förut eftersom du har Finadyne hemma + munkorg på honom ?
Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: Noak
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 954
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10