Fälttävlan med Hopphäst

S

Suprize

Hej!

Jag har en ponny som jag tävlar med i hoppning, och jag hade tänkt att eventuellt starta en eller kanske ett par fälttävlingar med henne...:bump:
Vet att det säkert låter helt konstigt, men kan det på något sätt vara dumt mot något med banhoppningsgrejj med att starta några fälttävlingar?!

Tack på förhand:banana:

Sv: Fälttävlan med Hopphäst

Nej, det är absolut inte dumt.
Vi har själva startat några av våra hopphästar i FT.

Finns dock vissa som tycker att man kan förstöra hopptekniken i hopphästen i fall man rider fälttävlan, då man i ft rider i ett högre tempo och sprången blir då lätt flacka. Men det är inget vi har uppleft hos några av våra hästar.
Där emot så har de tyckt att det har varit väldigt roligt!

Tycker inte alls det är dumt :D Känner flera som rider både banhoppning och FT med sina hästar. jag själv skulle ha startat lite FT med min ponny men han inte. Med min stora ska jag nog oxå starta FT har jag tänkt.

Dock kan ju hästen bli lite ofrösöktigt i banhoppnigen. Känner en som typ bara tävlar FT med sin häst men på vintern startar hon ibland lite hoppning och hennes häst har ingen känsel i benen när hon river de "lätta" bommarna så blir lätt lite plockepinn:p

Klart att du ska testa lite fälttävlan - det är jätteskoj :bump:

Jag tror inte att det kommer att påverka banhoppningen alls, men en del hästar som går mkt ft kan bli oförsiktiga i banhoppning, om de är lagda åt det hållet.
Det kan bli tvärt om med en hoppehäst, att den är för försiktig i terrängen (men det märks oftast först när man kommer upp i klasserna)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka