A
AUA
Hej!
Jag har en äldre dam på 25 år som nu under januari har fällt i stort sett all den värmande vinterpälsen. Och med det så har hon också tappat hullet. Hon är inte direkt mager men eftersom hon annars brukar ha lätt att hålla hullet så blir man ju lite orolig.
Hon är av grov typ, D-ponny, och väger uppskattningsvis 450 kg.
Hon får enligt uträknad foderstat:
0,5 kg hel havre
7 kg hö
+ mineraler och selen
Men nu när hon har fällt så har jag utöver det gett henne:
2 dl betfor
+ B-vitamin 10ml
Har även tänkt att köpa och delvis byta ut havren mot korn.
I samband med fällningen så blev hon även förkyld och hostig och har den här veckan haft täcke både inne och ute (hästen har aldrig i hela sitt liv behövt täcke).
Jag har också efter att tips gett henne kamomillte för hostan.
Är det någon som har något tips vad jag kan göra mera för att få henne att behålla/öka på hullet igen?
Jag har en äldre dam på 25 år som nu under januari har fällt i stort sett all den värmande vinterpälsen. Och med det så har hon också tappat hullet. Hon är inte direkt mager men eftersom hon annars brukar ha lätt att hålla hullet så blir man ju lite orolig.
Hon är av grov typ, D-ponny, och väger uppskattningsvis 450 kg.
Hon får enligt uträknad foderstat:
0,5 kg hel havre
7 kg hö
+ mineraler och selen
Men nu när hon har fällt så har jag utöver det gett henne:
2 dl betfor
+ B-vitamin 10ml
Har även tänkt att köpa och delvis byta ut havren mot korn.
I samband med fällningen så blev hon även förkyld och hostig och har den här veckan haft täcke både inne och ute (hästen har aldrig i hela sitt liv behövt täcke).
Jag har också efter att tips gett henne kamomillte för hostan.
Är det någon som har något tips vad jag kan göra mera för att få henne att behålla/öka på hullet igen?