faller i galopp för att?!?!

Messy

Trådstartare
lägger det under dressyr fast det är lååååångt från finlir-dressyr :o

min här är under omskolning fr galoppen... het å stark, studdsar rakt upp om man tar i för mkt eller försöker bromsa med handen!

så... igår travade vi, å det gick i ok form men hon började rusa å när jag skulle ta tillbaka henne så spände hon mest nacken (dvs gick inte i ok form längre, utan krökte mest ihop sig), sen försökte jag vara sååå lätt i handen å bara ta små förhållningar, men så fort jag krävde för mkt eller tog för hårt i vänster tygel så började hon galoppera...
vid ett tillfälle lät jag henne fortsätta i galopp, och då slappnade hon av och gick fint, men sen orkade hon inte många meter till å gick över i trav, sen tillbaka där vi började...

höger varv är hennes lätta varv, men varför börjar hon då galoppera? är det för att jag stör henne på ytter (vänster sida = den stela/tunga)...

vet inte om hon har blivit kall, för hon ömmar i musklerna (brukar gå över efter uppvärmning och massage innan, jag SKA rida henne, allt sånt är under kontroll)... hon "tappade" bakbenen lite när jag red ut i skogen innan volten... (värmer alltid upp i skogen så hon måste lyfta fötterna + kan titta-av sig)

edit: skönt att jag glömde ställa frågan haha...

vad ska jag göra/vad gör jag för fel?!

skitsvårt att rida med sitsen innan hon slappnar av, så man "måste" rida på handen i början :(

Sv: faller i galopp för att?!?!

Hon kanske fattar galopp för att hon tror att hon ska göra det,hon kanske är väldigt känslig utan att du märker det (så är det med min häst bl.a.) och om du lägger om skänkeln lite kanske hon uppfattar det som en galopphjälp,har faktiskt ingen aning men kom bara o tänka på det:confused:
Eller så kan det väl vara så att hon är svagare i traven och fattar galopp för hon inte orkar.

Min häst har mkt temprament/humör och desutom känslig så ibland när jag rider dressyrlektion och vi är i slutet (dvs börjar bli trött och ännu känsligare för mina hjälper) så kan hon bli lite springig och då när jag tar tag i tyglen så spänner hela hon sig och springer med hvudet rätt upp och krökar ihop sig utan att bakkärran är med..Så säger min tränare att jag bara ska fortsätta rida på framåt med "lösa" tyglar,fortfarande kontakt med inget i munnen, så försöker jag bara rida med sätet och rida på framåt och sen när hon börjar slappna av,DÅ kan jag börja ha förhållningar på ytter.
En annan sak jag brukar göra när hon spänner sig är sidvertsrörelser.T.ex. gå på en relativ stor volt och flytta för skänkeln utåt och inåt,även öppna längs långsidan.
Sorry för flumigt inlägg men har precis vaknat..:angel:
Hoppas du får bättre svar :)

Senast ändrad:

tack för svaret!!!!

hon kan inte galoppskänkel, så det måste vara något JAG gör :crazy:

men jag måste ju kunna bromsa henne på ytter i hennes bra varv utan att hon faller i galopp....

igår var hon inte alls så kul... typ bra å fin i 5min... :(

Kanske hon "ömmar" för att hon är brunstig och blir väldigt känslig i huden? Det känner jag igen i så fall.

Annars ja, känner igen att det kan bli som du beskriver ibland, hade en sån dag lite igår i storm på gärdena, tex, när hästen vilat dagen innan. (som jag skrev i bildtråden på gnägg där bilderna är från just det passet)

Tålamod och konsekvens, och känna vad det är läge för och inte ha för höga ambitioner den dagen. Mal på, är det trav du vill ha, så¨sitt o ta tilllbaka om hon fattar galopp, var lätt i handen, men om det behövs,. ta igenom förhållningen ordentligt men bli inte kvar utan lätta direkt. Ny ordentlig förhållning om det behövs, vilket det kan göra.

Rösten är viktig, prata lugnande eller säg till vad som är rätt och fel, det brukar vara lugnande. Om dom stressar upp sej kan det bli en ond cirkel, du blir stressad, eller arg, hästen känner det, stressar o tjafas mer osv.

Och bara rid på tills hon slappnar av och sen kanske inte ha så höga ambitioner den dagen utan belöna och låt henne tex gå några rundor i galopp när du är nöjd. Eller en trevlig skogspromenad eller nåt.

Jag tror att tömkörning eller longering inspänd skulle göra gott för din häst..!:)

ja!!!
tömkörde mkt förut, men sen börja hon med dumheter,kastade sig åt sidan i full galopp å bockade å sparkade.. inte SÅ kul...
sen har hon funkat 2ggr efter det å även 2 gånger i "gammalt beteende"...
så jag har lagt det lite på is å kör bara då å då... men om 1,5månader så ska jag få hjälp med det igen!!! så jag hoppas att vi kommer tillbaka till den BRA tömkörningen vi hade hela hösten!!!

inspänning så skjuter min massör mig... lovade att aldrig mer ha graman eller inspänd häst när hon tog sig an henne! hästen har haft SÅDANA problem i musklaturen, å nacken.. .får inte spänna sig å "få panik" å "hålla på"... så jag får ta långa vägen å få henne avslappnad...

Aha okej :cool:
För det har annars funkat jättebra på min häst när jag höll på att "bygga upp" henne :idea:

Aha okej :cool:
För det har annars funkat jättebra på min häst när jag höll på att "bygga upp" henne :idea:

jo det funkade i början... sattes igång med hjälp av massören i augusti... men det var massa insekter i skogen, så jag kunde bara tömköra på volten (förut körde vi rätt ut i skogen)... + att det var ett nytt stall för henne så jag vågade inte om hon skulle komma lös å inte hitta hem...

syntes JÄTTEBRA resultat på hennes muskler av tömkörningen, så det irriterar mig till max att det "inte går" längre :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar