Få UPP huvudet?

A

Azalea

Hej!
Jag har ett varmblodssto på 10 år som jag ridit in själv. Jag har jobbat mycket med att få henne att gå i form, och hon böjer lätt ner huvudet när man ber henne. Men hon går med huvudet väldigt långt ner. Jag undrar om någon har något tips på hur jag ska göra för att få upp hennes huvud, men fortfarande hålla henne i form? Som att hon ska höja nacken och halsen eller hur man säger!

Tacksam för alla tips och svar!

Sv: Få UPP huvudet?

Skit i var hästen har huvudet och fokusera på bakbenen och ryggen istället så ska du se att det andra löser sig av sig själv...

håller med polly_mulle.. menh om hon dyker med huvudet så sitt och spänn korsryggen för ett ögonblick, samtidigt som du tar ett uppresande tygeltag... men använd inte de tygeltaget för ofta, då slutar de verka lika bra

Det som är viktigt är att du inte "bär" henne utan att hon självmant balanserar sin egen kroppsvikt. En häst som har mycket massa fram blir också lätt tung frammåt.

Mitt tips är att ta ut henne i longerlina utan inspänningar eller andra hjälptyglar. Studera henne och dokumentera hur hon rör sig utan stöd och hjälp från dig... hur fördelar hon vikten? Spårar hon med bakbenen eller välter hon innåt? Hur bär hon huvudet? studera henne noga och sedan utvärderar du hennes problem och fördelar.
Ta varje problem försig och arbeta med endast ett problem i taget... om man löser ett problem så försvinner oftast flera!

Till sist bara några goda råd:
Se detta som ert gemensamma problem och inte något som bara hon gör.
Fokucera på DIG och inte på hästen.
Korrigera lite (tex korta tygeln 1 cm och inte 10 cm)
Rid med så små hjälper som möjligt (en häst känner en fluga)
Och kom ihåg vad du inte kan lösa med ett leende går defenitivt inte att lösa med tårar.

Önskar dig all LYCKA TILL!!:banana:

Hej!

Kom just hem från ett ridläger där jag red en häst som gjorde precis samma sak! (Tror jag iaf, hon böjde bara ner huvudet, gärna lite bakom lod så fort man började arbeta.) Vad jag gjorde var att jag såg till att jag hade ett bra stöd i handen utan att hon blev hängande och drev henne fram till bettet. Jag vet inte om du menar att din häst bara böjer på huvudet - för det är inte att gå i form, eller att din häst föredrar att jobba i en låg form... Men för att få hästen att arbeta med bakbenen måste man med vissa hästar verkligen tänka hur det känns när de bär på bakdelen och på så sätt känner man vad man ska göra. Låter lite konstigt men när hästen arbetar med bakbenen inunder sig är det ganska lätt, genom att tex ta ett uppresande tygeltag (som ovan nämnt) och sen driva så att bakkärran hänger med! Tänk på att inte ha alltför låga händer, utan håll dem burna.

Men om hästen inte arbetar i rätt form från början blir inget eg. bättre av att man försöker få upp huvudet på den enl. min åsikt iaf. Det är lättare att få hästen att arbeta med ryggen i en låg form än en hög form, eftersom den höga formen ställer större krav på hästen.

Lycka till!

Håller med Polly_Mulle Fokusera på bakdelen istället så kommer huvudet att komma sen;) För hästen går ju inte i form bara för att den kröker på nacken...

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Ponylove
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama