Få upp häst i vikt!

Skogstroll

Trådstartare
Har haft problem med mitt sto då hon förlorat mycket vikt det senaste samt har ödem under buk och haka. tagit MÄNGDER av blodprover samt näs och träck prov,de svar jag har fått hittills har inte visat ngt.Väntar fortfarande på några svar som bör komma idag eller imorgon. Det vi tror just nu är att hon ätit något giftigt,typ giftig växt i höet eller liknande och kanske fått ngn skada på tarmen,men hon är inte dålig i magen och har ingen feber. Hon har gått med föl vid sidan i höst,men var dock en väldigt bastant och kraftig dam för bara några månader sedan så det bör inte göra en sån stor viktminskning.
det känns som att ödemen under hakan ökar lite när jag ger henne lucern hackat strå.Så nu har jag under nagra dagar minskat det och istället långsamt fört över henne på vete kli och kornkross.Sen innan får hon även betfor och grund samt kentucky olja. Har även igår börjat ge henne lite yoghurt och honung samt linfrö. Har även beställt mariatistel. Några fler bra tips på vad man kan göra för en mager häst? Har själv lite erfarenhet av detta då de flesta av mina hästar är rätt lättfödda.Det verkar som att hon har lite svårt för mycket protein och det är ju det jag brukar ge i såna här fall.

Sv: Få upp häst i vikt!

Initial foderstat? För mig verkar det som att du idag ger en mängd olika ämnen som hästen skulle kunna reagera på. Det jag tror har minst orsak till problemen är grovfoder till vilket även lusern räknas. Det som skulle kunna ställa till det i grovfodret är ju om det finns någon giftig växt där men det är väl i så fall mest sannolikt i egenproducerat foder och inte i lusern.

Sv: Få upp häst i vikt!

Ja det är möjligtvis ngt i rundbalarna som just denna hästen och en annan häst ätit(den hästen hade oxå ödem en tid) Därför har jag bytt ut det höet,då blev den andra hästen bra,men denna fortsätter magra och ödemen kvarstår.Har nu bytt hage helt och hållet ifall det var ngt i själva hagen dom åt. Det jag menar är att jag har uteslutit en sak i taget nu,när jag slutade med lucern gick det ned något,när jag började igen gick det upp.alltså verkar hon ha svårt med proteinet eller ngt annat i lucernet,det kanske är svårare att smälta eller liknande,innan fick hon oxå musli,som jag gradvis har slutat med denna gången då det finns så många olika innehållskomponenter i det så jag ville testa att ta bort det oxå.Hela mitt liv går ut på uteslutningsmetoden nu då detta har engagerat flera olika vet i två månader nu..Har även varit i kontakt med olika kliniker och ingen vet säkert vad det kan vara.Kli och korn vill jag ge för att det är rena naturliga produkter som är kända för att vara bra för hullet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
358
Foder & Strö Försöker forfarande reda ut vad det är för fel på min häst! Har tagit alla blodprov man kan komma på nu! Alla visar att det inte är ngt...
Svar
1
· Visningar
1 392
Senast: Skogstroll
·
J
Hästvård Hejsan! Jag har tagit ett engelskt fulldlods sto på 4 år på foder & hon funkar inte som galoppör längre pga skada. Så hon har stått...
Svar
13
· Visningar
4 276
Senast: Chesss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka