Få ponny mätt

kolblakkur

Trådstartare
Behöver få min tvååring mätt till hösten då jag misstänker att han kommer att växa över a-ponny måttet. Var hittar jag någon som kan komma till stallet och mäta honom? Vad brukar det kosta?

Sv: Få ponny mätt

Om du ska ha gjort en godkänd mätning gjord ska du ha ut veterinär samtidigt. Också ska väl ponnyn chippas? Måste du ha mätt till hösten? Räcker det inte i januari? Då finns det ju mätmän ute med veterinärer och då är det billigare att "hänga på".

Ring Torsten P. Han är bra.

Hehe... Jag läste mätt som mätt på foder. Och trodde att du ville ha tips på hur man skulle kunna få ponnyn att bli mätt så att han slutade äta så mycket och därmed även slutade växa. :D
Det hade jag inte haft något svar på!

Vanlig mätning brukar göras med två mätgubbar närvarande, slutmätningen kräver två mätgubbar och en veterinär.

Vanlig mätning brukar göras med två mätgubbar närvarande, slutmätningen kräver två mätgubbar och en veterinär.

Nej, som jag skrev tidigare i tråden ska mätning göras av en mätman med en veterinär närvarande. Vid slutmätning ska det finnas två mätmän.

Shetlandskusk: Ang chippning som jag var osäker på behöver den bara chippas innan slutmätning.

Men ponnyn är bara 2 år, då gäller bara mätintyget året ut om du mäter på hösten. Kan det inte vänta till årsskiftet?

Angående chippning.

Lite tillägg
Ska du tävla ponny måste den vara chippad innan,
Krav för att slutmätas är däremot att den är chippad,
Ville bara förtydliga lite

Och som Snuffsan skriver, varför mäta nu?
Om det är en shetland du har så är det vid 3 år man kan mäta så dom inte är över 105 cm,

Han är chippad, alla shettisar chipmärks innan passansökan.

Jag vill veta nu av ren nyfikenhet. Kan vara bra att planera då jag isåfall måste köpa komplett travutrustning. Jag är inte ute efter något intyg, utan jag vill bara veta om han kan gå på travet eller ej. Han är stor :(

Är det bara av nyfikenhet, så tjänar du nog mest på att inhandla en egen mätkäpp.

Alternativt ta ut bara en mätman = några hundralappar

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 749
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?