Få in bakbenen i galopp?

diabla

Trådstartare
hästen jag rider vänder gärna in rumpan i galoppen för att komma undan arbetet.

Hur kan jag få henne att bli mer rak och få in rumpan under sig?

om någon har tips på övningar som jag kan göra i skritt och trav för att öva och sedan göra i galopp skulle det vara bra.

Ägaren säger att jag ska göra öppna för att flytta hennes framdel till vart hennes bakdel är, men när jag prövar att göra öppna så blir hon bara som en banan och hon flyttar sig innanför spåret. jag vill ha henne rak på spåret i galoppen med baken under sig.

Jag ska ta lektion om ett tag men det kostar 450 kronor så jag måste spara lite först.

Alla tips och råd uppskattas!

Sv: Få in bakbenen i galopp?

Ta lektion nu för någon kunnig tränare, tror att det är det bästa. Annars håller jag med, övergångar.

Ställ utåt och flytta in ytterbogen så att du rättar framdelen efter bakdelen.

Det har vi fått göra sedan hästen var hos tränaren första gången 3 år gammal. Checkas alltid innan övrigt arbete!

När hästen sedan orkar då stadigt på rakt spår med ytter bogen inne, då får vi börja tänka lite ställning inåt (med bibehållen ytterbog). Nu sist fick vi göra lite öppnatänk men då med mer rak häst - just för att bara komma åt bakbenen lite till.

Prio ett är alltid framåt/nedåt till yttertygeln, annars ingen galopp (bildligt talat på min häst - nyttigt för mig).

Åh, vad jag saknar min dressyrtränare :(

Hitta yttertygeln (och ytterskänkeln). Lätta med inner (som 1 dm, alltså till hängande) och fortsätt att rid hästen inåtställd. Du ska inte släppa för evigt, men t.ex. i övergångarna, lätta med inner och ha kvar hästen på samma plats (utan att det trycker utåt). Rid på en liten volt (10-12 m) i galopp och lätta med innertygeln 2 språng eller så. Rid sidvärts och gör ingång och utgång utan innertygel. När man tvingas släppa inner så tvingas man också att ta i ytter. Är inte ytter på plats när du släpper inner så blir allt pannkaka. Galoppvolten ex, innan du släpper inner så känner du om den ligger i kurvan eller är rakt under dig, gör du inte det så får du snabbt svar om du släpper innertygeln (då ramlar det iväg utåt). Rider du sidvärts med innertygel så kommer hästen bli helt rak eller utåtställd och tappa tvärning när du släpper. (samma i skolorna, kan du inte lätta i inner utan att det händer saker så är dem andra delarna av din sits (skänklarna, sätet och yttertygeln) inte på plats) MEN om du gör rätt, med bra stöd på ytter och ytterksänkeln på plats, kommer ingenting att hända! Du kommer bara att lätta på tygeln, som om du bara ska klia den på manken.

Håller med de andra, övergångar är A och O. När ni är lite längre fram i utvecklingen kan du alltid rida i förvänd galopp på spåret och ställa hästen inåt, alltså mot mitten, och även tänka att bogarna ska vara något innanför spåret. Försök även öka galoppen något när du gör det på långsidorna. Med en vägg på ena sidan och med rätt ställning så kommer hästen bli tvungen att trampa in under sig. Det är som sagt bäst om en tränare hjälper dig med övningen i början och även rent generellt. Men det har fungerat bra för mig och jag hoppas att det kan vara en nyttig övning för er :)

Förvänd galopp är också bra att öva. En sak som har hjälpt mig att få hästen rakare i galoppen är att tänka lite "förvänd galopp"-tänk även i den vanliga galoppen.

En annan bra grej att öva på att öka och minska volten, och då framför allt att se till att flytta ut hästen med skänkeln. Det verkar ju som om hästen inte riktigt lyder din innerskänkel eftersom den smiter in innanför spåret.

Att vända halvt igenom i galopp och flytta hästen ett par språng i skänkelvikning är också en bra övning för att få hästen bätre mellan hjälperna i galoppen.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 018
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka