Få hund att spy

Ishtar

Trådstartare
Jaha då har hunden varit på min kylstädning igen, på diskbänken står en kastrull med supermöglig mat. En gång förut misstänker jag att han fått i sig samma sak, när jag städat kylen. Då spydde han kanske 20 ggr den kvällen/natten och hade kväljningar hela tiden och var jättedålig. Skrek rakt ut när han försökte spy men det inget kom, lät hemskt.

Tänkte att jag nu ska få honom att spy. Säkra tips? Har hört 1 tsk salt längst bak på tungan och sen hålla igen munnen så de måste svälja det ska funka. Är det ett säkert sätt, spyr de då?

/Ishtar

Sv: Få hund att spy

..eller andra tips så han inte blir lika dålig. Har vegetabilisk grädde hemma, och vanlig fil.

När han var så dålig sist så stoppade jag fingrarna i halsen på honom och han spydde på en gång. Men då stod han ju och hade kväljningar hela tiden, så han knappt hann andas ordentlig.

Oj, kom på att jag kunde ha ändrat inlägget istället... har letat upp den gamla tråden nu och läst alla svar. Vissa hundar spydde inte av salt och då känns det farligt. Jag har gett honom senap nu, hade inget start skånsk eller fransk utan vanlig. Först höll jag upp munnen och sprutade ned det i munnen på honom men det visade sig snabbt att han åt det självmat. Har ätit kanske 3 msk nu så jag väntar ett tag...sen blir det fingrar i halsen.

Stoppa inga fingrar eller något annat i halsen!! Stor risk att du ställer till mer skada än nytta!!

Jag tycker nog att det är en liten smula överdrivet att provocera fram en kräkning för att han käkat lite gammal mat. Om han inte mår illa nu är det ju inget problem. Och om han skulle börja må illa så kräks han säkert alldeles av sig själv.

ylvali2 skrev:
Stoppa inga fingrar eller något annat i halsen!! Stor risk att du ställer till mer skada än nytta!!

Ja eller hur....tycker det jag med

Hej hej alla,

jag är ingen pjoskig hundägare som vill att hunden ska spy om den ätit lite dålig mat... Anledningen att jag ville få upp det var pga hur dålig han blev förra gången samma sak hände. Det var fruktansvärt, kl 2 på natten började han och höll på i ca 2 timmar med konstanta kväljningar och kräkningar/kräkningsförsök.

Nu kom ingen spya, stoppade fingarna i halsen på honom ute men inget kom upp. Har gjort det förut och han är väldigt snäll så jag är inte våldsam så jag kan skada honom genom att rivas eller så. Ordentlig kväljning men ingen spya, inte så konstigt eftersom han inte mådde illa. Under kvällen rapade han lite, var nog mest pga senapen.... :angel:

Inget hände, han mår finfint.

Till den som sa att om han mår illa spyr han själv upp det. Jajemänsan det gjorde han ju förra gången men det höll på ett par timmar och han blev helt utmattad och låg ned och kräktes och flåsade samt kväjldes i varje andetag han tog. Då var det liksom för sent redan...

Men vi mår alla bra!

Däremot ska jag lämna in ett urinprov imorgon bitti för det är ett hej vilt kissande här inne och gnäll på nätterna så jag måste springa ut. Tror han har urinvägsinfektion som han gått och dragits med, tyvärr. Det är inget akut för jag vet hur de brukar vara vid en "riktigt" infektion men nåt är fel. Vi får se, de ville ha in honom nästa vecka för att känna på prostatan osv också.

Mvh Ishtar

Salt funkar bäst, häll det direkt ner i halsen så funkar det bäst.
Stoppa inte ner fingrarna!!
/tjej vars hund åt dödlig dos av mörk choklad.

Dressyr_flicka skrev:
Salt funkar bäst, häll det direkt ner i halsen så funkar det bäst.
Stoppa inte ner fingrarna!!
/tjej vars hund åt dödlig dos av mörk choklad.

Usch, jag ska nog be veterinären skriva ut sånt här kräkmedel som det skrivits om förut här.

Uscha... Antingen så får du skaffa kräksirap eller så får du städa kylskåpet oftare :angel: Tur att min PV sköter sånt galant ;) Jag vet inte allt som mina hundar ätit ute, det är ett under att de inte är sjuka. Men i höstas så åt min äldre hund något (vet ej vad) och det slutade med ett par dagar på Strömsholm eftersom att det aldrig slutade att spruta där bak... Uscha. Att de inte bara kan låta bli...

Liten parantes.
Hur mycket choklad åt din hund och hur stor var den?

Eftersom salt inte är ett 100% kräkmedel finns det en risk för saltförgiftning ffa på valpar om man ger för mkt eller upprepar saltgivan, se tidigare tråd.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 797
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross