Få häst att äta lusernpellets???

hjarterdam

Trådstartare
Försöker få min 3åring att äta lusernpellets men han bara totalvägrar..
Försöker gotta ut det med betfor, müsli, havre. Men nä.
Då skiter han i att äta allt. Inte superförtjust i betfor heller.
Köpte lusern av ett annat märke, med mycket mindre pellets.
Tror ni jag vågar ge det torrt? Tror det är gröten han inte gillar..

Sv: Få häst att äta lusernpellets???

Om han inte gillar att det är blött så testa med mindre vatten så att pelletsen bara precis luckras upp. Det ska bli som typ ett grovt mjöl.

Annars kan du kanske prova att blanda i lite vetekli. Det brukar vara väldigt smakligt och dessutom innehåller mycket fosfor som balanserar upp det myckna kalciumet i lusernen.

Ge inte torrt, även om det står på att det går. Been there, done that... :cool:

Möjligtvis kan du ge några få pelletsar torra då och då så han kanske vänjer sig vid smaken.

Min unghäst totalvägrar äta sin lusern om det är blött. Bara minsta lite fuktigt och det är blää.. Jag har gett upp o ger honom det torrt, då äter han. Ger Kvarnbyfoders lusern.

Vi fick ge upp, valde istället Hippo Alfa. Sedan hade han fri tillgång på lusern strå som han pillade lite i under natten (separat krubba). Det är ett elände med kräsna hästar.

Har du provat att ge lucernhack i stället? Min häst har alltid gillat det, och jag föredrar det också, men jag minns att hon tyckte att uppblötta lucernpellets var "sådär".

Som det ser ut just nu där inget lusern på marknaden når över 105 gram smältbart är ju Hippo Alfa ett bättre alternativ. Ligger lite högre i energi, det är allt. Kvarnbyfoders lusern är även den nere på 100 gram smältbart men fortfarande till samma pris....vilket gör Alfan bättre i pris också. Kan ges torr och är mycket smaklig. Eller prova "grönpellets"...grovfoder, pellets och 160 gram smältbart. Inte lika beskt som lusern.

Nackdelen är ju att Alfa är ett kraftfoder, medan lusern är ett grovfoder. Med allt det innebär. Men jag är helt för Hippo Alfa, om man inte kan få i dem lusern. Jag är ute efter effekten och inte principen, även om jag helst fodrar så lite kraftfoder som möjligt.

Och när det kommer till kraftfoder är ju Alfa hyggligt snällt, med stor andel grönmjöl.

Försöker få min 3åring att äta lusernpellets men han bara totalvägrar..
Försöker gotta ut det med betfor, müsli, havre. Men nä.
Då skiter han i att äta allt. Inte superförtjust i betfor heller.
Köpte lusern av ett annat märke, med mycket mindre pellets.
Tror ni jag vågar ge det torrt? Tror det är gröten han inte gillar..

Har du provar både melasserat och omelasserat? En jag hade som blåvägrade lucern med melass åt glatt av den omelasserade.

Skulle inte ge torrt, enda gången *peppar peppar* på alla år jag haft foderstrupsförstoppning var av torrt lucern. Jag gav 5 pellets torrt i handen som godis till en icke-glupsk häst. De fastnade i halsen och svällde..

Jag ger lucern torrt till min ena(0, 3-0,4 kg), hon total vägrar att äta det när det blivit geggigt, ger det ihop med betfor (3dl +1l vatten så det är mycket betforvatten med).

lucern Hack tycker hon inte om, petar i det bara. Men denna hästen är petig med all mat, förutom träd och staket.. det är mums :d.

Tack för alla svar! Fick ner det när jag blandade det med betfor och havre samt hällde på torr musli/groov 125. Ska dock prova ge honom två nävar torrt i varje mål istället då jag inte vill blanda blötlagd mat och torr mat då risken är större för foderstrupsförstoppning då.

Tack för alla svar! Fick ner det när jag blandade det med betfor och havre samt hällde på torr musli/groov 125. Ska dock prova ge honom två nävar torrt i varje mål istället då jag inte vill blanda blötlagd mat och torr mat då risken är större för foderstrupsförstoppning då.

Hm, är det? Jag blandar lucernhack med lucernpelletsgröt, men det kanske inte är så bra då?

Hm, är det? Jag blandar lucernhack med lucernpelletsgröt, men det kanske inte är så bra då?

Ingen större risk med hack tror jag. Risken med blanda t ex lucerngröt och torra kraftfoderpelletsar är att vissa hästar äter gröten ganska fort och utan att tugga (eftersom det är gröt) och därmed lättare sätter ev pellets i halsen. Andra äter så fint och försiktigt även ren gröt, och tuggar noga om det är pelletsar med. Där är risken enbart att den blöta gröten ska göra att pelletsen sväller på väg ner, men den risken är otroligt liten med tanke på att hästar har ganska stora mängder saliv när de äter.

Risken borde vara mindre med hack, hacket sväller ju inte.

Ingen större risk med hack tror jag. Risken med blanda t ex lucerngröt och torra kraftfoderpelletsar är att vissa hästar äter gröten ganska fort och utan att tugga (eftersom det är gröt) och därmed lättare sätter ev pellets i halsen. Andra äter så fint och försiktigt även ren gröt, och tuggar noga om det är pelletsar med. Där är risken enbart att den blöta gröten ska göra att pelletsen sväller på väg ner, men den risken är otroligt liten med tanke på att hästar har ganska stora mängder saliv när de äter.

Risken borde vara mindre med hack, hacket sväller ju inte.

Det låter vettigt. Gillar att blanda det lite just för att jag vill att de ska tugga lite mer. Tack för svaret!

Eftersom du ger kraftfoder också så hade jag definitivt undersökt Hippo Alfa Grow som en ersättare för din blandning.
Jag blandade själv innan med havre-betfor-lucern och ibland något mer men har nu gått över helt till Hippo Alfa Grow.
Jag ger betydligt mindre av hippon och har aldrig haft finare häst.
Slipper dessutom alla kladdiga krubbor, spannar och hästmular ;-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har köpt hem Trikem Vimital Gut Balance För att försöka få ordning på hästens mage. Men finner ingenstans om det ska ges torrt eller...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 570
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023