Extremt ont i ryggen, vad göra?!

lovehorses

Trådstartare
Bakgrundsfakta:
Jag har en arab på 21 år. Han har länge haft ont i ryggen och höften, tyvärr var jag blind och okunskap om detta så allt hann gå långt med ryggen. vilket jag har jättedåligt samvete för :cry: så jag vill inte höra klagan på det.
Men när vi väl tog tag i det, så var det sadeln som strula först och sen var det höfterna också. Sadeln fixade vi på en gång och jag tog ut en massör. Hon massera lite men tyckte sen att vi skulle ta en kiropraktor ut. Gjorde det och det började hända lite saker, var mindre stel och jobbade bättre.
Men fortfarande ont i ryggen vid sadeln.han fick några kiropraktor behandlingar.

I dagens läge:
(har en fodervärd på honom men han står i samma stall så jag ser honom dagligen nästan och vi pratas flera gånger)
Vi kom på att vi skulle ha han att vila i en månad från ridnigen men ändå hålla igång honom med markarbete.Han gjorde stora framsteg redan första veckan. Gick mera framåt mera piggare.
Sen började vi sätta på sadeln en gång i veckan och ut i skogen och lunka.Han var väldigt possitiv till det men dagen efter hade han väldigt ont i ryggen.

Idag tänkte jag att jag sku köra long reining med honom. Fodervärden har kört det men det hade krånglat så jag sku prova.
När jag ska rykta honom på ryggen så sjunker han ihop, ja ni vet hur de ser ut när de har ryggont.Jag börjar känna på ryggen, vid manken, han har jätteont och musklerna är stenhårda.Han står i en ställning som avlastar ryggen.
Jag kollar upp vad de hade gjort dagen före, longering i alla gångarter minst trav. Utan inspänning.
Så jag tror att han har fått ont av detta,mest galoppen.

Nu vill jag höra vad ni skulle ha gjort, kanske med träningen och så.
Jag ska ta honom till Rylker när han kommer till oss.
Men vad kan jag göra före det?

Vill mest ha råd och skriva av mig, känns hopplöst just nu. Klarar inte av några nerklampningar.:(

Sv: Extremt ont i ryggen, vad göra?!

Jag skulle låta bli att belasta hästen tills den är uppkollad.

I övrigt så skulle jag tömköra en ryggöm häst snarare än longera. det blir lätt obalanserat och skapar ytterligare spänningar, att bara longera den utan hjälp för den att stödja och bära upp sig, vilket tömkörningen kan erbjuda på ett annat sätt.

En häst som har så ont ska inte belastas alls anser jag. Se till o få den ordentligt kollad på klinik

Tråkigt att din häst är sjuk vill jag säga först.

Jag hade åkt in på klinik med hästen och fått ryggen röntgad så att ni vet vad ni har att göra med. Jag har sett ett antal araber med kissing spines, vet inte om det är vanligt inom rasen eller ej men har sett ett antal med den diagnosen.

Massage och kiropraktik lär inte hjälpa så mycket om det finns allvarligare defekter på skelettet. Jag hade som sagt låtit röntga hästen, ganska omgående innan ni går vidare med tränings/behandlingsplan.

Efter idag ska vi bara prova att skritta den, både utan sadel och med för att se om det skulle hjälpa något.Och då kan man se om det är mera sadeln som bråkar.
Håller på att försöka få kontakt med veterinär nu.

Lycka till, hoppas att det löser sig för er!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: Ramona
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 216
Senast: Sanne97
·
Kropp & Själ Jag har börjat få så ont i mitt högerben när jag är ute och går eller springer. Det värker i vaden, hela vägen från knät ner till foten...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
24 213
Senast: sthu
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka