extremt äcklig i boxen.. HJÄLP!!

niconina

Trådstartare
vet att det finns många trådar om detta innan men jag känner inte att det har hjälpt mig.

jag har en foderhäst som kissar extremt mycket! det är en enda sörja. som plus i kanten är hon också ganska lös i magen.

men tillbaka till boxen..
hon står på ca 20 cm torv, som är ganska ojämn för att hon är en boxvandrare. sen frös ju torven så jag fick lägga i srån överst och man kan säga att de flesta inte ser att jag har spån i för att det är brunt äckligt och jag vet inte vad jag ska ta mig till!

HJÄLP mig!!

Sv: extremt äcklig i boxen.. HJÄLP!!

Du är inte ensam om att ha en stökig häst. Har du möjlighet att testa ha henne på halm? Min klump är också åt det stökigare hållet, det man kan glädjas åt är att det brukar bli bättre med tiden. Nu vet jag inte hur länge du haft din, men de brukar bo in sig lite bättre iaf. Jag behöver cirkus 3 spånbalar i månaden, då har han även en del halm, det blev mindre när jag hade utblandat spån med halmpellets. Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa in någon större mängd med halmpellets annars hade jag testat att använda mig utav det en längre period. Tyvärr trampar min herre sönder om jag försöker ha permanentbädd.

Jag skulle nog kolla upp det extrema kissandet och försöka hitta orsaken till magproblemen. Halm kanske vore bra att ha o pilla med om hon är boxvandrare. Om kissandet visar sig/är normalt skulle jag nog fundera på lösdrift så slipper pålle boxvandra och du och hon slipper den äckliga boxen. Kan omöjligt vara trevligt att vila i sörjan.

Mocka ur rubbet varje dag, ha spån i botten som suger upp kisset och lägg rikligt med halm ovanpå.

Finns inte så mycket annat att göra om du vill hålla boxen någorlunda fräsch.

Torv i kombination med mkt kiss och lösbajs blir ju vidrigt..

Vad för grovfoder äter hästen? Ensilage eller hö? Om det förstnämnda så kan det behövas gå över på hö för att få magen i vettig form igen. Inte alla hästar funkar bra på ensliage faktiskt.

Extremt mycket strö för att suga upp, alternativt lägga permanentbädd.

Vi hade en boxvandrare som dessutom alltid lyckades skada sig när han skulle resa sig. Efter att vi fått till en bädd hade han alltid en bra, torr bädd att ligga i. Problemet är ju att lyckas få till en bra början till bädd, ibland får man låta en annan häst lägga grunden, för att sedan flytta över stökpellen.

Hej!

En av mina favoriter på gamla jobbet var en totalgris.
För det första lekte han med vattenkoppen så hela den hörnan var genomblöt (ingen överdrift, det plaskade när man gick där!).
För det andra drog han runt silaget i hela boxen, så det blev silageblandat underlag.
När han drog med sej silaget passade han på att skita lite varstans och sen finfördela det.
Och så kissade han överallt och i mängder.
Han stog på sån spån/torv-blandning, men jag tror det hade sett lika illa ut oavsett faktiskt.

Det jag gjorde (på vardagarna) för att hålla det snyggt var att:
0. På måndagarna ta ut allt som var äckligt (helgmockarna ansåg att "plocka högar" var samma sak som mockning och eftersom han finfördelade sina högar gjorde dom inte ens det!) och lägga in 2 nya balar strö.
1. Mocka ordentligt, men jag lät honom ändå ha en bädd där det gick.
2. Det blöta under vattenkoppen togs ut varje dag (annars blev hela boxen sjö!)
3. Varannan dag la jag in 1/2 ny bal strö.

På detta sätt hade han rent och fräscht på vardagar, helgerna kunde jag tyvärr inte påverka och jag fick alltid börja om på nytt på måndagen igen:-(.

Annars är min upplevelse att permanentbäddar som sköts funkar bäst på grisar (och jag hade fler än denne herre), men då måste dom skötas ordentligt:-)

Lycka till och fundera också på varför din häst boxvandrar och är lös i magen. Att denne häst grisade var inte så förvånande med tanke på att han stog inne ca 22 timmar/dygn, liksom de övriga hästarna i stallet.

/Lavinia

Hej!

En av mina favoriter på gamla jobbet var en totalgris.
För det första lekte han med vattenkoppen så hela den hörnan var genomblöt (ingen överdrift, det plaskade när man gick där!).
För det andra drog han runt silaget i hela boxen, så det blev silageblandat underlag.
När han drog med sej silaget passade han på att skita lite varstans och sen finfördela det.
Och så kissade han överallt och i mängder.

Shit, har du jobbat med min häst? :D

Det som fungerad för min häst (som hoppade runt i boxen när hon skulle få mat och gjorde en riktig röra av allt) var att lägga en grund av torv- 2-5 cm öcer hela boxen och vattna på morgonen när hon släpptes ut i hagen... under dagen så torkade det till en hård kaka som sög upp det mesta av kisset.. Ovanpå lade jag rikligt med spån så hon fick som en semi-bädd. Mockade ordenligt som vanligt i spånet men rörde adrig torven därunder. Det blev renare och gick åt mindre strö.. tricket var att se till att det alltid var så mycket spån att hon aldrig kom åt att riva upp torvlagret.

När jag var ung (oh jeeez, skrev jag verkligen "när jag var ung??? :o) använde vi alltid släckt kalk när vi började anlägga permanentbädd eller gjorde en såndär halvgrejad permanentbädd. Det tog bort lukten och gjorde kissfläckarna stenhårda. Men jag läser aldrig om kalk längre så det är säkert superfarligt eller hemskt.

Ett gammalt trick är att lägga in en annan hästs bajs i ett hörn så hästen försöker bajsa över den bajshögen. Men det tricket är väl supergammalt och inte jätteeffektivt, men pröva går väl alltid!

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har mina på lösdrift :angel:

1. Varför är hästen lös i magen? Det är inte normalt.
2. Kissar hästen onarmalt mycket, är hästen frisk?

Jag stöter på ganska många som tycker sina hästar är "sååååå grisiga". Men hallå. Mocka ordentligt och använd mer strö. Säger inte att det gäller dig ts, men i många fall är det så. Riktigt grisiga hästar är sådanna som kräver att man tar ut allt strö varje dag. De hästarna är väldigt lätträknade.

Så; Mocka nogrannt. Ta ut ALLT smutsigt om det inte går att ha hästen på bädd (går hästen att ha på bädd tycker inte jag den faller in i grisig-kategorin). Fyll på med mycket strö ofta.

Även om torven är frusen så går det ju att ta bort kisset och bajset. Är spånet missfärgat är det ju smutsigt och då ska det ut.

Ett alternativ till kalk (som faktiskt används fortfarande) är Stallosan (om det nu finns fortfarande ;)).

Förra året lade vi faktiskt bädd med spån i botten och halm ovanpå, det blev en av de bästa bäddarna någonsin.

KL
Min är också boxvandare när han störs av för stökigt stall/ mycket liv etc.

Vi har (förutom att byta miljö) lagt in gummimatta som är suveränt!
Dels så är det alltid hyfsat mjukt då, även om han skulle boxvandra och ta bort allt i mitten.
Och dels kan man lättare mocka då det sparar strö.

Vi har haft honom på halm nu, men tyvärr har han hosta så vi byter nu till (ännu lugnare) spånstall igen, men han kommer ha bra halm och hö dygnet runt att pyssla med.

Jag har haft stresshäst förut också och en sak jag märkt är att en väldigt lugn miljö och stoooor box gör skillnad.
Även att dom alltid har grovfoder.

Och så är det ju såklart nödvändigt att ta reda på varför hästen är lös i magen, och behandla detta.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

KL

När min stod i sitt förra stall så var han uttråkad och åt massvis med salt (stod och slickade). Han gjorde av med en sten i veckan, och kissade således väldigt mycket...

Jag tog bort stenen och gav bara lite i krubban i några veckor. Han kissade en bråkdel så mkt = mycket torrare i boxen. Han fick sedan tillbaks stenen, men fortsatte inte att slicka så mkt...

Han stod också på torv, och jag tycker torv blir så äckligt när det blir blött. Man behövde hela tiden ströa nytt precis innan det egentligen behövdes, annars blev det äckligt...

Har du funderat över varför hästen är dålig i magen? Finns antagligen en orsak som kan åtgärdas, så blir det lite bättre i boxen kanske. Om hästen vandrar för att den är uttråkad så kanske det går att sätta upp lite pyssel och leksaker, så kanske den håller sig lugnare.

Hade en extremt svårmockad häst på förra jobbet. Hon spred runt allting, kissade överallt, slängde runt höt och lekte med vattnet så det var dyngsurt precis överallt.

Hade stallosan i botten, och sedan mycket torv för att hinna suga upp så mycket som möjligt innan det nådde golvet. Sedan är det att mocka ruskigt noga varje dag så inte minsta fläck finns kvar, samt sopa rent för att låta bottenplattan torka upp ordentligt minst 1-2ggr i veckan.

tack för alla svar! :bow:

jag har tagit bort saltstenen för att prova det. sen ska jag sanera boxen i helgen och börja om från början! hon har en väldigt stor box så det kan inte vara problemet. jag strör alltid ut allt hö i olika små högar men det är inte alltid jag är där vid fodringen.

vi har endast tillgång till spån på vintern och annars är det torv som gäller! men jag tänkte mig en sån spån/torvblandning borde funka. för det med bädd verkar inte vara någon bra ide.

hon äter krafft grund och hon får inte äta havre då blir hon knäpp! sen kan hon inte äta betfor, då blir hon jätte lös. just nu äter hon även kraffts tarm sak (glömt av vad det heter) hon börjar bli bättre i magen.

Om det bara är något som hållt på ett tag, så kan jäst vara bra på att stabilisera magen!

Tips är också Pro Equo, om du googlar deras hemsida så kan du ser återförsäljare och om det inte finns någon nära så kan du köpa direkt från dom.
Det är levande riktiga tarmbakterier som är tagna ur friska hästars träck och sedan odlade.
Dvs. sånna bra bakterier som friska hästar har i sin tarm, som man sen ger till sin egen häst :)
Det är i en slgas gegga, som visserlgien är ensilerad geggig havre MEN det går itne till huvudet på dom (min är likadan så dels frågade jag veterinären som säljer det och så har jag ju märkt att det inte gjort någon skillnad. Antar att det är för det inte är havre i vanlig form alls och man bara ger lite)
Det kan ju absolut hjälpa och man ger det inte för alltdi eller något så är en temporär sak tills hästen har egna bakterier nog.

Liknande trådar

Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 598
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: startpompe
·
L
Hästvård Jag vet att det finns tusen trådar om magproblem... men vill ändå be om råd. Min häst har de senaste två månaderna varit ganska...
Svar
15
· Visningar
2 356
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka