Extra vitaminer till dräktigt sto

Fiorano

Trådstartare
Är det något man bör ge? Vi har ett kalasfint analyserat hö med jättebra värden som hon äter på fri tillgång ute på lösdriften. Utöver det får hon nu 2 kg svarthavre och dubbelpump av chevinal plus.

Men bör jag ge några andra extratillskott? Ger ni andra extra vitaminer till era dräktiga ston?

Sv: Extra vitaminer till dräktigt sto

Jag ger inga extra vitaminer till mina dräktiga ston.

Jag ser till att ge ett bra grovfoder, har haft turen att hitta grovfoder som täcker både protein, mj och mineral behovet och utöver det ger jag inga tillskott förutom tokosel och vissa får bakjäst.

Skulle tro att din foderstat är fullt täckande, sålänge hon äter tillräckligt med hö. Det finns även vitaminer i chevinalen om jag inte minns fel.

Förmodligen täcker chevianalen selenbehovet annars är det ju viktigt att ge tokosel 1 gång/vecka eller tillföra selen på annat sätt. Men skulle tror att det finns i chevinalet?

Senast ändrad:

För att förhindra muskeldegeneration hos fölen ser jag till att mina dräktiga ston får i sig tillräckligt med selen och e-vitamin. Ett bra grovfoder brukar ju täcka upp detta men i år ger jag flytande e-vitamin varje dag. E-vitamin är ju inte farligt att överdosera så att säga, medan det inte är bra att ge för mycket selen.

Att ha ett bra grovfoder betyder att man MÅSTE ta en analys först. Det är så många som tror att ett bra hö är ett som luktar gott, är aptitligt och har en fin färg. Det är inte mycket hö i år som innehåller de mängder protein som ett dräktigt sto behöver.

Höet hon får är det som sagt analys på och det ligger på ca 60 smbrp och 7 MJ (kan det inte på rak arm exakt hur det var). Men problem med för lite protein har vi iaf inte:). Jag tror också att hon får i sig allt hon ska ha. Men blir lite nervös över att jag missat något så det känns lite lugnande att jag nog har tänkt på allt.

Så sant!

Jag har haft tur (i år igen) mitt silage ligger på 4,7 MJ och 50 smrpt och perfekt i Ca/P kvot :love: Perfekt för mig men ingen annan som vill ha det hehe. Fri tillgång av detta och lite hö vid sidan om för lite mer TS.

Men sådant foder hör inte till vanligheterna.

Också ett bra foder, var glad för det. Har du kollat på chevinalen, visst innehåller det vitaminer också?

Selen är som sagt väldigt viktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 349
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp