exteriörfråga om blivande westernhäst...

N

nalle

är sugen på en 2årig korsningsvalack. Han är ca 150 idag och av lite grövre modell (hälften nordsvensk). Har bara sett bilder på han och kan se en svag antydning till hjorthals på en bild. Han är tänkt att bli westernhäst ifall jag köper honom men jag vill veta om han kommer kunna gå i en låg form med tanke på halsen eller om jag ska glömma han direkt??

Sv: exteriörfråga om blivande westernhäst...

Snälla säg att det är nån som vet....han är så fin för övrigt men jag måste veta om han är nåt att ha i westernsammanhang. Kan förstå om han inte kan bli nån dressyrhäst men till western??

Hola,
Det är i princip omöjligt att uttala sig om en häst som man inte sett ens på bild....
Men tycker du om hästen, priset är rätt och allt som du tänkt dig stämmer. Tja varför inte.
Många här har korsningar som de är mycket nöjda med och jag tror absolut att du kan hitta klasser som passar både dig och hästen.

En antydan till hjorthals eller en underhals skulle jag personligen inte bry mig så mycket om. Rider du hästen i form, gärna lång och låg, så jobbar du snart bort underhalsen.

Lycka till med ditt hästköp!

mvh Eva

Kan du inte sätta in bilderna här?

Jag tänker lite i samma banor, har en jättefin pålle jag gärna skulle vilja köpa fast han är ganska framtung/lite överbyggd..
Jag tänker, kommer han att hålla? Men sen tänker jag, ja rider man honom på rätt sätt och lär honom att bära på bakbenen så ska det nog fungera jättebra :)

Glöm det! Köp en häst som är avlad för ridning o som du kan hitta en sadel till , en sadel som passar! Det kommer att bli en dröm som går i kras med största sannolikhet. Man ska säga som det är! :devil:

ville bara skriva att det inte blev den hästen då han hade en ganska lång rygg också. det blir nog en 2årig kallblodshingst (travnsv) i stället.

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka