Exteriör, "gångartstips", kommentera bilder, video!

S

SannaBoo

Nu kanske det var dumt att göra en egen tråd av detta, ber om ursäkt isåfall men kände att den inte riktigt passade in någon annan stans! Nu vill jag ha experthjälp från er islandsexperter!:D

Det är så att jag rider och tränar nu en valack på 12 år, förmodligen inte riktigt bra inriden eftersom han innan, förrän för ca ett par veckor sedan, inte tog många steg i tölt! Jag tycker han verkligen är underbar och ska nu förmodligen tävla honom om en månad, så jag har en månad på mig att stabilisera tölten mera och de andra gångarterna vilka för övrigt är flotta:d Det är en "prova på tävling"!
Så därför ber jag er nu om hjälp! Tips på övningar, vad ni tycker jag ska jobba på, speciellt i tölten och vad jag bör förbättra i min sits för att underlätta för honom! ALLT!!!!
Skulle även vara roligt att se vad ni tycker om hans exteriör så lägger in några såna bilder också!

Hrafn är ett krutpaket med hög form oftast och kan bli lite "nervös" ibland, känslig.
SUC52082.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/SUC51570.jpg

under longering:
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/99438544.jpg

Skritt:
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/hskriittt.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/hskkkrit.jpg

Trav:
SUC52108.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/htraave.jpg

Galopp:
SUC52100.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/hbooom.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/hbooodfgm.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/hgalooopp.jpg

Tölt:
Tänk på att detta är hans första stapplande steg i tölt då han fått lite "rull" på de hela!:crazy:
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/htlt.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e186/fagrisallan/Fagri/htltllt.jpg

Video:
http://www.zippyvideos.com/6654994064919936/suc52114/

OCH, Tror ni han skulle passa i att vara klippt och isåfall hur?;)

Såå ge mig en massa hjälp nu! Känner mig peppad!:banana:
kommentera allt ni har på hjärtat!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exteriör, "gångartstips", kommentera bilder, video!

jag tycker att han ser fin ut. på bilden då du longerar kan man se att han har en bra överlinje rent exterört som skulle kunna tränas upp och bli fin. dock går han i lite för hög form på vissa kort, och då särskilt i tölten. där ser han spänd och mycket besvärad ut. han gapar en del oxå, håller du möjligtvis honom för hårt? jag tycker att du borde träna mer på formen innan du börjar jobba med tölten. lär honom att gå i en lång och låg form där han kommer upp med ryggen och bär hals och nacke rätt. detta behöver han för att kunna gå rätt i tölten senare. När du sedan börjar jobba med tölten så jobba honom gärna från öppnor och slutor och var supernoga med formen. Börja med att enbart "skrittölta" och tänk då främst på formen och sedan på takten. Utan rätt form kan han inte bli helt bra i takten heller. Om du vill börja med att jobba med takten så låt honom ha fri form, håll aldrig upp honom i tölttakten med hjälp av tyglarna, han ska bära sig själv. Om han lär sig att bära sig rätt så kommer formen automatiskt, det kan aldrig ske med tygelns hjälp.

Eftersom jag tränar mer åt det akademsika hållet så skulle jag ju börja från första början och då fokusera på skritten först. Lära in olika skolor och lära honom att bära sig korrekt. Tölteträningen kommer först då hästen kan bära sig rätt i övriga gångarter och halva steg är påbörjat (lite beroende på individen såklart!). Men jag förstår att inte alla tänker som jag och respekterar det. Dock tycker jag att han ser väldigt besvärad ut i tölten och anser det därför nödvändigt att arbeta med formen i lågt tempo innan du ger dig på det senare töltarbetet för att förbereda honom inför tävling. Om du vill så ska du självklart åka på tävlingen, men då kanske du ska se det mer som en mental träning för honom snarare än att han ska prestera max.

Jag hoppas att du får ordning på tölten så småningom och att du inte förhastar det, låt det ta sin tid och låt honom bygga upp rätt muskler. OM du fortsätter att tölta honom i denna form kommer han att bygga fel muskler och det blir svårare och svårare att ta itu med problemet. Arbeta efter din känsla och ha roligt på vägen! Han kan nog bli fin ska du se!! Han har en fin utstrålning.

//julia

Skippa tölten i dess nuvarande form, och börja om från början. Börja med att sträcka överlinjen i skritt, få hästen att slappna av och kunna korta skritten med hästen fortsätter att försöka sträcka sin överlinje.
Det är starten för hästen att lära sig att börja bära sig genom överlinjen, när man känner att hästen kan/orkar korta länga skritten med bibehållen sträckt överlinje kan man prova några få steg i tölt.

Det som sker nu, är att man lär hästen ta stöd i sin underhals och sänka ryggen. Tölten blir mycket travtaktig, det kan du se på dina egna bilder där hästen har tydliga diagonaler på bägge. Och gångarten är såpass travtaktig att den lutar mer mot trav än tölt, detta kommer att bli mycket svårt att bli av med om hästen får lära sig så.

I skritten söker man en lateral, genom att sträcka överlinjen och korta skritten. Är/blir hästen tillräckligt stark, kan den nästan jogga i sakta mak på stället med bibehållen lateral.

Ta gärna hjälp av en instruktör, oftast behöver man det stödet i början då det kan bli mycket på en gång i korrigeringar.

Lycka till.

Tack så mycket för tipsen! Ska verkligen ta till mig dem. Det är helt rätt, han ÄR besvärad av tölten och går i en hög form. Håller för hårt i honom tror jag dock inte att jag gör, kanske i tölten då? Jag har varit väldigt noggrann med att vara mjuk i handen på honom så han inte blir hård i munnen som han var för ett tag sedan.
Som jag jobbar då jag rider honom är ganska mycket skritt och galopp i början, han har så himla mycket energi i början av ett pass och kan då bli lite hoppig och flängig. Sedan brukar jag jobba med honom att få en låg form i skritt, trav, galopp. Då brukar jag vara noggrann med att mjukna mycket och berömma då han sänker halsen och höjer ryggen för att få honom kvar där. Efter ett tag brukar han "förstå" att det faktiskt är ganska behagligt att vara där och börjar tugga fint och är mjuk och lätt. Vad tycker du om den strategin?
Det där som du säger om öppnor och slutor ska jag nog börja jobba med mera, alltså att flytta honom osv. Det är bara det att ibland då man börjar aktivera honom så, som t ex att man vill att han ska flytta sig eller böja sig, så blir han liksom "orolig", han försöker alltid göra rätt, det är en superärlig häst till 100% och försöker alltid göra rätt, men han försöker så mycket att det blir bara hopp och studssteg och han blir "orolig" och huvudet åker upp i skyn. Förmodligen har han inte gjort så mycket sånt i sitt tidigare liv, alltså inte blivit "lärd". Hur tycker du jag borde ta itu med detta? Jag försöker alltid rida stillsamt på honom och lugnt, och han har faktiskt blivit bättre, har inte ridit honom så länge!
Tack så mycket igen, ska verkligen ta till mig det!
/Sanna

Okej, tack så mycket för det! det ska jag jobba med!
Han har mycket underhals och använder den ganska mycket. Han är en verksamhets häst, och på lektionerna använder han ofta denna underhals vilket är synd.
Han har ju lite oddsen emot sig kanske!
vad tycker du om dom resterande gångarterna då? Något som skulle kunna bli bättre där?
Tycker du det finns något, som det ser ut, som jag skulle kunna ändra på i mitt sätt att rida honom, för att få det lättare för honom? Det är väll svårt att se, men ändå!
Tack igen! /Sanna

SannaBoo skrev:
Okej, tack så mycket för det! det ska jag jobba med!
Han har mycket underhals och använder den ganska mycket. Han är en verksamhets häst, och på lektionerna använder han ofta denna underhals vilket är synd.
Han har ju lite oddsen emot sig kanske!
vad tycker du om dom resterande gångarterna då? Något som skulle kunna bli bättre där?
Tycker du det finns något, som det ser ut, som jag skulle kunna ändra på i mitt sätt att rida honom, för att få det lättare för honom? Det är väll svårt att se, men ändå!
Tack igen! /Sanna

Han har inte oddsen emot sig om man börjar lära honom rätt, har han gått på detta sätt en längre tid kan du nog räkna med ett gedigent jobb framöver. Det handlar om att möblera om honom från sin nuvarande form till en annan mera funktionell, med funktionell menas hälsosammare och enklare för honom och ryttaren. Hästen tycker säkert inte att det är enkelt i början, det tycker ingen när man skall lära sig något nytt.

DU måste lära HÄSTEN att bära sig genom sin egen överlinje, annars kommer han ALLTID att ha oddsen emot sig. Resten av gångarterna är också avhängda på den här biten, hitta nyckeln så kan du låsa upp alla låsen på en gång istället för ett och ett genom att träna gångarterna var för sig.

SannaBoo skrev:
Tack så mycket för tipsen! Ska verkligen ta till mig dem. Det är helt rätt, han ÄR besvärad av tölten och går i en hög form. Håller för hårt i honom tror jag dock inte att jag gör, kanske i tölten då? Jag har varit väldigt noggrann med att vara mjuk i handen på honom så han inte blir hård i munnen som han var för ett tag sedan.
Som jag jobbar då jag rider honom är ganska mycket skritt och galopp i början, han har så himla mycket energi i början av ett pass och kan då bli lite hoppig och flängig. Sedan brukar jag jobba med honom att få en låg form i skritt, trav, galopp. Då brukar jag vara noggrann med att mjukna mycket och berömma då han sänker halsen och höjer ryggen för att få honom kvar där. Efter ett tag brukar han "förstå" att det faktiskt är ganska behagligt att vara där och börjar tugga fint och är mjuk och lätt. Vad tycker du om den strategin?
Det där som du säger om öppnor och slutor ska jag nog börja jobba med mera, alltså att flytta honom osv. Det är bara det att ibland då man börjar aktivera honom så, som t ex att man vill att han ska flytta sig eller böja sig, så blir han liksom "orolig", han försöker alltid göra rätt, det är en superärlig häst till 100% och försöker alltid göra rätt, men han försöker så mycket att det blir bara hopp och studssteg och han blir "orolig" och huvudet åker upp i skyn. Förmodligen har han inte gjort så mycket sånt i sitt tidigare liv, alltså inte blivit "lärd". Hur tycker du jag borde ta itu med detta? Jag försöker alltid rida stillsamt på honom och lugnt, och han har faktiskt blivit bättre, har inte ridit honom så länge!
Tack så mycket igen, ska verkligen ta till mig det!
/Sanna

Jag tycker att du ska ta itu med det genom att öva in övningarna från marken till en början. Jag hade också en häst som ständigt ville göra mig till lags, och blev arg då hon inte lyckades. Ta det bara stillsamt och var tydlig och konsekvent i dina kommandon och i ditt förhållningssätt till honom, så ska det nog gå bra. Börja med att befästa den långa och låga formen för hand. Låt honom gå i den på volter där han rakställs genom att gå på böjt spår och "spåra" (dock alltid något ställd och böjd). Låt honom gå böjd rakt fram på ett spår (han ska gå rakt fram, men ändå vara ställd och böjd). Utifrån den positionen kan du sedan lära in öppna. När han kan öppna, så är slutan lättast att lära in från öppnan. Träna på det här och ha inte bråttom. Vet du hur du lär in öppna och sluta; alltså vet du hur hästen ska gå i dessa skolor? Om du går in på www.ridkonst.nu, kan du se hur du ska vara placerad i förhållande till hästen då du övar in dem från marken (gå in på utbildningssteg och klicka på det första) och där ser du även hur den långa låga formen ser ut.

Om du behöver mer tips, så kan du pm:a!
Lycka till!!
//Julia

Boj skrev:
Han har inte oddsen emot sig om man börjar lära honom rätt, har han gått på detta sätt en längre tid kan du nog räkna med ett gedigent jobb framöver. Det handlar om att möblera om honom från sin nuvarande form till en annan mera funktionell, med funktionell menas hälsosammare och enklare för honom och ryttaren. Hästen tycker säkert inte att det är enkelt i början, det tycker ingen när man skall lära sig något nytt.

DU måste lära HÄSTEN att bära sig genom sin egen överlinje, annars kommer han ALLTID att ha oddsen emot sig. Resten av gångarterna är också avhängda på den här biten, hitta nyckeln så kan du låsa upp alla låsen på en gång istället för ett och ett genom att träna gångarterna var för sig.

jojo, det hade jag inte bortsett ifrån. Mycket jobb blir de, tävlingen är endast på kul och somsagt, som mental träning och lite omväxling! Jag känner mig lite sugen att köpa honom för att fortsätta träningen, men kan tyvärr inte göra det.
Jag hoppas att allt faller på plats till slut, får se vart de slutar!
Jag ska jobba på på formen hans! tack!

Tack! jag PM:ar!:)

Jag skulle nog vänta med tävling till hösten, ivarje fall.;)

din häst ser ut att ha kanon fin galopp :love: ser ut att ha fint framåtgrip i galoppen. Som de andra sagt ser det ut som du bör koncentrera dig mycket på att stärka hans överlinje och jobba mycket med tölt i låg form i långsamt tempo.

Lycka till på tävlingen

Boj skrev:
Jag skulle nog vänta med tävling till hösten, ivarje fall.;)

Joo det kanske skulle varit bäst, men då är jag på island!:D

Vili skrev:
din häst ser ut att ha kanon fin galopp :love: ser ut att ha fint framåtgrip i galoppen. Som de andra sagt ser det ut som du bör koncentrera dig mycket på att stärka hans överlinje och jobba mycket med tölt i låg form i långsamt tempo.

Lycka till på tävlingen

Tack så mycket! Han har jätteflott galopp med riktigt bra undertramp och bra bärighet! Kul att du tycker det!:)
Jaa, det behövs verkligen jobbas på. Ska kämpa med blod svett och tårar!;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka