Ev. muskelspänningar

B

Binegar

Jag har en arabvallack som för minsta lilla kröker på nacken, dock har han aldrig jobbat med kroppen på det sättet som jag som ryttare önskat.

Bakgrund - Han är född 2002, jag köpte honom sommaren 2008 & vi tog honom till vet för besiktning bland annat. Vi kollade igenom allt från svans & ner till varje hov. Resultatet blev en lindrig patellaupphakning i vä bak.

Det här är något vi har lärt oss hantera, både han & jag & det kan gå månader innan benet hakar igen. Så jag tror inte problemet sitter där.

Efter detta hade han ryggproblem.
Pålagringar i två fascetter (stavning?), vilket är leder i ryggen. Detta behandlade vi med arbete från marken & medicin. Nu är det här inga problem heller.

Han har alltid varit sammarbetsvillig, är väldigt respektfull, tillitsfull & är väldigt trevlig att ha med att göra. Alltid, i alla situationer, även om han kanske har haft ont & jag inte har förstått det.

Nu kommer vi till mitt nutida problem.
Han har stått hela vintern. Jag har ridit honom ca2 veckor nu.
Jag har börjat arbeta honom i form i paddocken, i alla tre gångarterna lite lätt.
Men han tvärvägrar. Alltså verkligen vägrar göra det jag säger.
När han haft ont tidigare har han alltid visat vilken kämpe han är & alltid iaf försökt. Men nu försöker han inte ens.

Han kör upp huvudet i himlen, han drar ner huvudet mellan frambenen, biter tag i bettet & slänger med huvudet. Han tvärvägrar att ställa i hörn och liknande. Han vägrar länga stegen, han försöker inte ens. Han bara hattar fram i samma takt men fortare & jag känner mig som om jag sitter på en C-ponny! Han känns stel, får inte med sig bakdelen och böjer inte på bogen. Han växlar galopp, från vä till hö, från ena korsgaloppen till den andra korsgaloppen osv.

Jag har provat att byta bett på honom men det gör ingen skillnad.
Jag upplever honom mer samarbetsvillig ute i skog & mark än i paddocken, men han är ändå inte helt 100. Jag vill påstå att han inte ens är 50, jämfört med hurdan han var i höstas.

Vi ska till vet nu till våren igen, just för att kolla upp fascetterna & upphakningen, så vi kommer ju kolla upp det här samtidigt & ta tusen flugor i en smäll känns det som.

Vad tycker ni jags kan/ska göra för min häst fram till vi ska upp till vet igen?
Jag vill ju inte rida på en häst som beter sig såhär, men samtidigt så trivs han inte med longering, tömkörning & promenader. Han tycker det är så tråkigt & tappar all sin glans med en gång. Jag känner mig så himla okunnig & hjälplös just nu :(

Lite tips & idéer hade jag behövt!

Sv: Ev. muskelspänningar

Jag hade tagit en veterinär koll genast och sedan ringt en duktig equiterapeut som hade fått gå igenom honom om veterinären inte hittar något. Om det inte känns bra så är det inte bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 787
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare