Ev. hemlös katt, vad göra?

Sorbe

Trådstartare
Går en katt utanför huset, mamma slängde ner lite kattmat och katten äter som den inte fått mat på evigheter, den såg inte särskilt smal ut dock. Väldigt skygg och liknande.

Tänkte kolla om den håller sig här omkring i några dagar, ska man ringa ett katthem sen och be dem fånga den och kolla om den har chip? Vi bor väldigt nära E18 så risk att den går dit.

Sv: Ev. hemlös katt, vad göra?

Försök få kontakt med katten och se om den har någon örontatuering.
KOlla med katthem och polisen om det är någon katt som är anmäld saknad.
Sätt upp lappar om att katten är upphittad.
Lite man kan göra iallafall...

Jo. Har dock inte sett till katten sen jag postade tråden.

Okej!
I bästa fall har den gått hem igen... Annars är det bara att hålla utkik =) Lycka till!

Nu är katten här igen, den är väldigt skygg.

Kommer ihåg på TV4 programmet Hitta Hem att det var en tjej som åkte runt och fångade in katter, funderar på om man ska ringa till en sån? Kommer dock inte ihåg vad den hon jobbade för hette. Stockholm handlar det om.

Det kan ha varit en tjej från akutgruppen i Stockholm.Hör dig för med katthem som finns i närheten, men var beredd på att det finns massor med katter därute som behöver hjälp.Har du satt upp lappar? En innekatt som har rymt lan vara mycket skygg om den kommer ut.Du kan även annonsera under upphittat på olika katthemssidor eller i tidningen.

Går en katt utanför huset, mamma slängde ner lite kattmat och katten äter som den inte fått mat på evigheter, den såg inte särskilt smal ut dock. Väldigt skygg och liknande.

Hemlösingar som lärt sig att klara sig brukar då inte vara smala. Tvärtom, de kan se rätt tjocka ut. Det är naturligtvis därför de klarar sig, har lite reserver...

Du har redan fått lite goda tips. Kontakt med katthem är ett bra steg.

Allmänt gäller att man gör så mycket som man vill / kan engagera sig.
Flaskhalsen för de flesta katthem är platsbrist. Så om man kan och vill ställa upp som jourhem kan detta ibland bli en lösning: katthemmet hjälper till med infångandet, veterinerkontakt och veterinärkostnader. Och man själv då är jourhem.

Har man inte den möjligheten får man hoppas att katthemmet kan hitta på något ändå.

Djurens vänner då? De sysslar i allmänhet INTE med halvvildingar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama