Ettåringen kissar ff inne *beklagar mig*

Basilika

Trådstartare
Jag börjar tröttna nu på min italienare som ff kissar inne, sista tiden nästan varje dag. Hon fyllde ett år i fredags.

Historia: Jag har haft henne i 3,5 månader. Då var hon inte rumsren ö h t så det var att börja om som med en valp. Men hon är ju stor så hon kan ju hålla sig så det tog inte så lång tid innan hon började fatta var man skulle kissa och bajsa. Men nu på slutet så har det backat tillbaka igen. I morse tröttnade jag; vi var ute på nattkiss kl 22:30 och ändå var det en pöl i morse i ett trist (=svårtorkat ocn numera väl inkissat) utrymme i hallen.

Jag har börjat sätta henne i kompostburen igen så där får hon sitta när jag är på jobbet.
Jag vet att Italienska Vinthundar är kända som svåra att få rumsrena men ändå..

Sv: Ettåringen kissar ff inne *beklagar mig*

Som du skriver så kan Italienarna behöva lite tid på sig för att bli rumsrena. Hon har kommit in i ett dåligt beteende och kissar eftersom hon liksom är "van" vid att kissa där. Dessutom så har du ju inte haft henne sedan hon var liten.

Ett tips är att låta henne sova i ett begränsat utrymme där hon känner sig trygg låt henne inte få möjlighet att komma ut i hallen där hon brukar kissa. Det gäller att bryta gamla ovanor. Få henne att bryta beteendet.

Jag lånar henne gärna lite om du är trött ;):love:
Älskar vinthundar!

Lycka till! :)

Min 13-åring (IG som du vet) är i princip rumsren, förutom på natten. Har jag sovrumsdörren öppen så är det ingen omöjlighet att hon går ut och kissar på hallmattan om hon skulle vakna. Har jag däremot sovrumsdörren stängd så händer ingenting, för hon skulle aldrig få för sig att gå på toaletten där hon sover.

Om det bara är på natten som olyckorna sker så kan du ju pröva mitt tips.

millan: Jag paxar först! :love:

Till er båda:
OK, ni får gärna låna henne men då får ni komma hit ;)

Det är nog så att det är en "dålig vana". Mina barn som bor hos mig varannan vecka har jag sagt till att de måste gå ut med henne DIREKT när de kommer hem för då vaknar hon ju och då brukar alla vara kissnödiga. Men de tror inte på mig eller något för allt som oftast när jag kommer hem hittar jag en pöl någonstans.

Det är nog som du säger P. med sovrummet. Jag ska stänga till där också.

Nu är jag trött :( Vi har varit hemma i snart en vecka och kämpat stenhårt på rumsrenheten och varit ute hur många gånger som helst om dagen. Och då kissar hon hästan alltid. Men flera gånger om dagen så trampar vi ändå i små vinthundspölar inne och hon har t om bajat inne två gånger.

I natt hade hon kissat i sovrummet trots stängd dörr....

Ingen som vet vad mer jag kan göra?

Senast ändrad:

kan det inte vara så att stället är så inkissat nu att det helt enkelt känns bra och hemma att sätta sig där?

Nja, stället som är inkissat är nu täckt med bråte så det inte ska gå att kissa där. Idag har hon kissat på två ställen varav ett där hon aldrig tidigare kissat :crazy:

Jag tycker att du ska låta undersöka din hund hos veterinären, om inget fel hittas så kanske det finns nån medicin som lugnar orolig urinblåsa.

Tålamod, tålamod och tålamod. Rutiner, rutiner och rutiner - både med rastning, mat och lek. Blåsan behöver träning på att hålla sig, så gå inte ut för ofta. Och beröm, beröm och beröm.

En svårighet med IG under den kalla årstiden är ju deras bekvämlighet. "Attans, jag är nödig. Bäst jag sätter mig på mattan innan matte kommer med kopplet". Därför måste man förekomma.

-Gå ut så fort ni har vaknat på morgonen. Det måste jag fortfarande göra och då är hunden ändå 13 år. Hinner hon vara uppe och röra på sig så hinner hon känna att hon är nödig och då kan "olyckan" vara framme.

-Gå alltid ut efter att hon har busat/lekt och sovit. Se till att ha rutiner även kring lekandet och dagsovandet så att dessa passar in i utegångsrutinerna.

-Gå ut det sista ni gör innan ni går och lägger er. Inget vatten efter sista promenaden.

-Håll rutinen ut var tredje timme under den vakna delen av dygnet. Gå inte in förrän det har kissats ordentligt, en liten skvätt räcker inte. Se om ni kan hitta en favoritplats ute, en plats som hon själv hittar som hon bara måste kissa på.

-När det börjar funka - för det kommer det förr eller senare att göra - så kan du börja öka ut tiden mellan promenaderna något.

Förhoppningsvis kommer det också att bli lättare när den varma årstiden börjar infinna sig, för att sedan resultera i små olyckor igen framåt vintern (och då måste man börja förekomma de små liven igen). På vintern när det är kallt ute brukar min hund fejkkissa, dvs. hukar sig lätt bak för att sedan kasta en blick upp mot mig samtidigt som hon vänder och går mot porten "Färdig! Då går vi in då matte!" :D Allt för att slippa att vara ute.

Du kan ju även pröva att göra som matador föreslår och kolla upp så att hon inte har någon urinvägsinfektion. Om hon är på väg in i löp så kan det dessutom vara så att hon får svårt att hålla sig av den anledningen.

Tålamod, tålamod och tålamod. Rutiner, rutiner och rutiner - både med rastning, mat och lek. Blåsan behöver träning på att hålla sig, så gå inte ut för ofta. Och beröm, beröm och beröm.
Tålamodet ja, det är det svåra men vi kämpar och kämpar och berömmer så folk vänder sig om när vovve kissat :D Och hon kan hålla sig, hon håller sig ju ofta hela natten och när jag är på jobbet för det mesta.

En svårighet med IG under den kalla årstiden är ju deras bekvämlighet. "Attans, jag är nödig. Bäst jag sätter mig på mattan innan matte kommer med kopplet". Därför måste man förekomma.
Och det är ju svårt att påverka men det ligger nog mycket i det, tyvärr..

-Gå ut så fort ni har vaknat på morgonen. Det måste jag fortfarande göra och då är hunden ändå 13 år. Hinner hon vara uppe och röra på sig så hinner hon känna att hon är nödig och då kan "olyckan" vara framme.
Det gör vi, tur som är så är hon lite latara än jag så när jag går upp har jag tid på mig att klä på mig och rasta mig själv.

-Gå alltid ut efter att hon har busat/lekt och sovit. Se till att ha rutiner även kring lekandet och dagsovandet så att dessa passar in i utegångsrutinerna.
Det kanske är det som är skillnaden nu, att vi är hemma och är jullediga och stugan är full med folk så hon inte har sina vanliga turer.

-Gå ut det sista ni gör innan ni går och lägger er. Inget vatten efter sista promenaden.
Vi gör det det sista vi gör och går och lägger oss sedan men jag ska ta undan vattnen ifall hon är och dricker på natten.

-Håll rutinen ut var tredje timme under den vakna delen av dygnet. Gå inte in förrän det har kissats ordentligt, en liten skvätt räcker inte. Se om ni kan hitta en favoritplats ute, en plats som hon själv hittar som hon bara måste kissa på.
Ska försöka var tredje timme. Men det är svårt att veta när det kissats ordentligt, jag ser inte hur mycket det kommer om jag inte lägger mig på marken ;) Men hon kissar på alltid på samma plats när vi går ut, i ett buskage precis utanför dörren.

-När det börjar funka - för det kommer det förr eller senare att göra - så kan du börja öka ut tiden mellan promenaderna något.
OK!

Förhoppningsvis kommer det också att bli lättare när den varma årstiden börjar infinna sig, för att sedan resultera i små olyckor igen framåt vintern (och då måste man börja förekomma de små liven igen). På vintern när det är kallt ute brukar min hund fejkkissa, dvs. hukar sig lätt bak för att sedan kasta en blick upp mot mig samtidigt som hon vänder och går mot porten "Färdig! Då går vi in då matte!" Allt för att slippa att vara ute.
Som sagt inte mycket att påverka, bara att härda ut..
Du kan ju även pröva att göra som matador föreslår och kolla upp så att hon inte har någon urinvägsinfektion. Om hon är på väg in i löp så kan det dessutom vara så att hon får svårt att hålla sig av den anledningen.
Vi har kollat UVI nu och det syntes inget på provet. Jag avvaktar ett tag innan jag gör undersökning tror jag. Det där med löp vet jag ju inte, jag vet inte när hon löpte första gången.

Tack för svar :)

Det kanske är det som är skillnaden nu, att vi är hemma och är jullediga och stugan är full med folk så hon inte har sina vanliga turer.

Det kan säkert spela in.

Annars verkar det som att du gör rätt. Det är med andra ord bara att härda ut, som du skriver. :) Det är tur att de små gynnarna är söta som socker, det gör det åtminstone lite lättare :p.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 536
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 738
Övr. Hund Känns som jag ställer de mest konstiga frågor nu för tiden, men behöver alltid lite input. Har ju en liten schnauzertik på snart 6...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka