Ett hagdilemma

höstmåne

Trådstartare
Jo, nu sitter jag i en sits där jag inte vet vad som är bäst, jag som ändå tycker att jag brukar veta hur jag ska ta mig till att lösa det bästa.
Jag har ett litet hagdilemma, inget problem egentligen men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Om ett par dagar får jag hem en väldigt mager häst som jag tar hem mest för att jag tycker så synd om den och vill ge den en chans att äta upp sig och se om det så småningom går att rida till den. (ja hästen är avmaskad innan den kommer osv). Men jag velar om var jag ska göra av honom.

Jag har ett sto med hingstföl född i juni hemma. Stoet är dräktigt igen. De går själva i egen hage och får både bete + väldigt mycket BRA hösilage. Kommer in ibland när det är dåligt väder.

Jag har även tre valacker som går på bete dygnet runt. Det börjar ta lite på betet men de har så de klarar sig. Dessa är lättfödda och kommer senare få hö men jag försöker att ge dem hö som inte är lika kraftigt med näring.

Mitt dilemma är vad jag ska göra av denna nye mannen. Bäst hade väl varit om jag släppte in honom till stoet och fölet där alla tre kan få tillgång till bra hö. Men är det en risk att släppa in en vallack till ett dräktigt sto? (det är mitt första avelssto så jag helt ny med sånt)
Eller ska jag låta honon gå på bete med valackarna där jag då får ta in honom eller låta honom gå själv i mindre hage med fri tillgång på nätterna. Men det blir ett himla springandes mellan hagarna.
Alt. ta låta honom gå på valackarna på dagarna och in på nätterna med fri tillgång så får jag väl ta in stoet och fölet också. Men jag vill ju att alla ska få vara ute så mkt som möjligt.

Trixigt, men kanske är det bara jag som krånglar till det. Kanske finns det någon klok bukare här?
Min största fråga är väl egentligen, kan man släppa in en vallack till dräktigt sto med föl?

Sv: Ett hagdilemma

Det finns alltid risker med att släppa ihop hästar.Visst kan sto med föl gå ihop med valacker, absolut. Men det är ju omöjligt att veta hur det går. Kanske kan du göra en hage bredvis stoet ett tag och låta dom lära känna varandra först? Så brukar jag göra med mina nuförtiden.Dessutom brukar ston med föl uppskatta att ha sällskap så dom kan slappna av bättre och släppa ansvaret lite (alla hästar behöver flockmedlemmar, föl är för små för att räknas som ansvarig individ) Annars är väl ett bra alternativ att låta honom gå med valackerna och ta in på natten med extra mat.

Lägger till:

Dessutom är det ju bra för fölet att ha en lekfarbror så mamma får vila lite.

TS: vet du om valacken har tendenser till att klättra på ston?

Det var mest stoets dräktighet jag var rädd för. Brukar man ha stoet för sig själv för att det är mindre risk att hon kastar då? Är väl mest sådana tankar jag har och känner att jag inte är så duktig på.

Valacken har gått med sto med föl tidigare och mig veterligen klättrar han inte.

Nu släppte jag in honom med valackerna först och det gick jättebra, dom sprang lite, tjingsade och sen var det lugnt. Första dygnet var lugnt. Andra dygnet märkte jag att den nya var stressad och började stressvandra längs staketet så fort jag släppte ut honom. Några minuter senare kom ena valacken och tokjagade honom så snabbt han bara kunde runt runt i stora sommarhagen. Flera gånger gjorde han detta, tog sats och jagade inte bara iväg honom utan han tog verkligen sats även om den nya var på andra sidan hagen. Sen jagade han honom riktigt elakt. Jag vet att hästar är elaka, dom sätter rang osv :grin:

Men denna nya häst är väldigt lättstressad, blev märkbart väldigt "nere" och dessutom äter han ju dåligt i ett sånt tillstånd. Då han behöver ha det lugnt och gå upp i vikt valde jag att ta bort honom från valackerna. Han har inte självförtroendet att ta den skiten just nu och hävda sig själv. Släppte in honom till stoet/fölet och dom har gått ett dygn tillsammans och jag tror inte dom har hälsat på varandra än. Dom håller sig i varsin ände av hagen. Hon med sitt föl som spanar lite åt hans håll men hon verkar inte alls vara intresserad, eller så spelar hon ointresserad. Han går i sin ände av hagen och vågar inget annat. Jag har aldrig sett något liknande, men hoppas på att dom närmar sig varandra sakta men säkert. Fölis behöver en lekfarbror. :)

Jag tycker det låter bra att du tog bort honom från valackerna så han får gå med stoet o fölet i stället o få det lugnare. Dom närmar sig nog varann snart. :)
Visst hästar ska sätta rang, men det ska inte gå så långt att den nya hästen blir sönderstressad eller skadad.

Jag tror han får det lugnare hos stoet och hon tycker nog det är skönt med lite avlastning. Win-win.

Jag köpte en valack för några veckor sedan & han fick gå i hage i hagen så att säga, med stoet & hennes åring. Efter en vecka släppte jag ihop dom, & det fungerar bra. Men han är mkt. stabil i psyket. Mitt sto vaktar sin åring rejält, så är han för nära el annat som hon inte tycker är ok så jagar hon bort honom.
Din häst som är så lättstressad hade jag satt i hage intill så han får äta i lugn & ro, & komma till ro psykiskt. Låter som han behöver det. Låt dom gå så i några veckor, för risken nu är att han inte får komma fram & äta av hösilaget, såvida ditt sto inte är jättesnäll.
Man får prova sig fram helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka