Ett fasligt oljud vid fodring..

Exit

Trådstartare
I mitt stall finns en inackoderad häst som för ett sådant ohyggligt oljud innan han får sin mat. Det sparkas och skrapas och slamras.. Suck! Jag blir så trött på detta! Snart kommer väl någon hov ut genom boxdörren som han håller på..

Hur skall jag bemöta detta beteende? Finns det någonting att göra för att ändra på honom? Hästarna i stallet är fyra stycken så han behöver inte direkt vänta länge på sin mat heller men direkt någon är inne i foderkammaren och han hör minsta antydan till "matljud" så är hela karusellen igång.

Så, hur göra? Skaffa öronproppar och lugnande tabletter åt mina nerver?!

Exit

Sv: Ett fasligt oljud vid fodring..

Hur mkt mat får hästen? Har den stått i större stall förut?
Mätta hästar brukar ju inte "hålla låda" på det sättet. Självklart finns undantag.
Om den kommer från ett större stall kanske den ger med sig när den lärt sig de nya rutinerna, sånt kan ju ta ett bra tag.
Annars, vad händer om du väntar ut honom? Det vill säga lägger hela utfodringen på is tills han står stilla, då får han sin mat.

Ett annat sätt är ju att få hästen att tycka att det är obehagligt att sparka i väggarna. Hur vet jag inte. Kanske sätta ngt som prasslar där han brukar sparka (noga med att han inte kan fastna eller skada sig på ngt sätt dock). Ett annat är att ljuddämpa med t.ex. gummi då många hästar slutar sparka om det inte låter.

Lycka till! /Jate Volim

Svarar er båda:

Mängden mat är det nog inte fel på, han får ca 15 kg hö per dag födelat på 4 fodergivor. Rund och fin i hullet.

Vet inte hur det har sett ut i tidigare stall när det gäller rutiner faktiskt. I stallet han stod i innan fanns 6 st hästar.

Har försökt vänta ut honom (som någon av er tipsade om) men än har det i alla fall inte gett resultat. Visst kan han då så småningom stå lite lugnare när hans mat aldrig dyker upp men sen nästa dag är det direkt samma visa igen, och igen och igen..

Kanske det där med gummimatta på boxväggen skulle kunna hjälpa, om inte annat så för mig.

En del hästar slutar faktiskt sparka och slå om man har gummimatta på vägg/dörr. Det verkar bli tråkigare om det inte längre väsnas liksom.

Du får väl ge problemhästen först. Däremot så kan du ju alltid häva hyreskontraktet och ta en annan inackordering istället.

så höll vårat varmblod på tidigare. man hann bli halvt vansinnig på skrapandet/bankandet varje gång man skulle fodra i stallet. men efter att hon fått lära sig att vänta på varsågod är det knäpptyst och lugnt vid fodringarna (bortsett från nordisen som "hummar" lite :D). samtliga hästar som vi har haft har fått lära sig att när det är matdags så får man snällt ställa sig längst in i boxen och vänta medan man lägger ner höet och går ut ur boxen. först efter att vi man sagt varsågod är det ok att börja äta. :)

så det kanske vore något att testa. helt enkelt vänta ut hästen och inte ge den maten förrän den står stilla

Har försökt vänta ut honom (som någon av er tipsade om) men än har det i alla fall inte gett resultat. Visst kan han då så småningom stå lite lugnare när hans mat aldrig dyker upp men sen nästa dag är det direkt samma visa igen, och igen och igen..

.

Hur många fodringar har du testat på?

Har jobbat i två stall där nya hästar som sparkar inte får mat fören dom slutar att sparka och det tog mellan två dagar upp till tio dagar innan dom slutade helt och kunde fodras samtidigt som dem andra hästarna.

Kram och lycka till

KL

Om inget annat (t.ex. gummimattor) funkar, låt hästen vara kvar i utehagen (med något att gnaga på och gärna en kompis) till sista utfodringen tills vidare.

Det här är ju bara en (nog så irriterande) ofog/stressgrej. (Mest ofog, tror jag väl egentligen.)

Alla (de flesta) hästar kommer ju inte färdigpaketerade och klara, och en del blir det aldrig.

Min Kamel kan ibland få för sig att leva om och sparka i vägg/dörr men då ryter jag till ett "Nej, bete dig" och du brukar kan kontrollera sig...:D

Vilket bra ord, bete dig, noterat. :D

Now I thing you are a smula ironisk...

Till Ts, konsekvens. Foda alla andra utom sprakfålen och gå ut ifrån stallet, vänta tills det är tyst och gå tillbaka. Hästar har mycket mindre uttålighet än vi tror.
Tänk på hur många veckor i hans liv som det faktiskt har lönat sig.

Vilket bra ord, bete dig, noterat. :D

På Kamel funkar det iaf... men iof, jag har ett ganska spänt tonläge när jag ryter till... ordet har nog uppkommit efter alla tjuriga ungar som man uppmanat till gott beteende:D därav sitter det i mitt autonoma nervsystem och kommer utan vidare tanke:o

Jag har ju bara harklat mig hittills men efter 11 år är det dags att introducera det nya ordet. Bete dig!

Kan du inte ge honom en liten hö tuss, bara så att han har något att tänka på medan du pysslar i lugn och ro med resten av fodret?

Mvh Freddie:bump:

Min häst gjorde så förut vid maten, han gjorde sånna där riktigt hårda bakutsparkar så väggarna höll på att flyga trots att det var väldigt lite hästar i stallet, han kom fö. från ett stort ställe innan.

Men iallafall så gjorde jag så när jag fodrade att jag blev vansinnig på honom, sen kastade jag en höpåse på honom och efter det har han faktiskt slutat sparka. Han får alltid maten först även ifall han brukade sparka pga att han är väldigt ranghög och det känns inte rätt att provocera honom när han endå är lugn.

Men ingen mat förren han faktiskt står lugnt och väntar. Efter när han är lugn så lägger jag in maten.

Ge hästen sist, annars får den ju lön för mödan. Får jag in hästar i stallet som försöker att "slamra" till sig mat kvickt, så gör jag allt för att inte ge den någon respons. Den uppmärksamhet som ges är enbart i form av att jag säger i från på skarpen. Och när den står tyst och lugn så får den slutligen sitt käk, brukar inte ta alltför lång tid innan den fattar vad det hela går ut på. :D

Kicki :laugh:

Min ena levde rövare när de fick kraftfoder men efter att jag satte upp en matta på väggen (sparkade alltid på samma ställe) så är det inte roligt att sparka o leva runt längre :D Så matta på väggen funkar superbra för oss! Lycka till!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka