ett bra western bett?

I

Irma_western

har ett tre delat bett på min lilla new forest. men jag skulle gärna vilja ha ett riktigt western bett. har ni något förslag på ett bra western bett?

Sv: ett bra western bett?

Vad exakt menar du med westernbett då?

Om din ponny trivs med 3-delat ska du väl ha det..? Stång osv
rider man inte på förrens både häst och ryttare är mogna.

Själv rider jag på vanligt 3-delat.

//Gilly

*KL*

Jag har en mer allmän bettfundering...

Delade bett med skänklar, benämns det som stång inom western??? Vad kallas det annars? Eller är stång ett rakt bett med skänklar?
Blir lite förvirrad i bettdjungeln...

Alla bett med skänklar som fungerar som hävstång kallas för stångbett, oavsett om mundelen är delad eller ej.

Tack för svar! :bow:

Jag har bivit så förvirrad av det där, för först trodde jag det var så som du skrev, men sen har jag hört att bara raka bett med skänklar var stångbett! Därför har jag känt mig lite :confused: i alla bett/stång diskussioner!

I sverige är det så, ganska lätt allt är förhållandevis logiskt.. ^^ åker man utomlands så blir man verkligen förvirrad av alla konstiga namn... :D

BTW, tänkte bara påminna folk ang "byte från oringsbett/tränsbett till skänkelbett/stångbett" skaffa gärna ett bett med två "öglor" för tyglarna, ett vid bettdelen och ett nere vid skänkeln och rid med dubbla tyglar ett tag.. det kan bli svårt med "översättningen" annars.. :D

Alltså, jag har fullt "show" och hålla reda på ett par w,tyglar, så det hade nog gått åt skogen om jag haft ett par till:rofl:
Måste man verkligen ha det så i början?
Har ni andra oxå haft dubbla?
Rider ni alltid m stång, fr den dagen ni började med det?
Skall man verkligen "bara" rida på en hand med stång?
Har sett massor av tävlande ekipage ridas på framridningen m 2 händer:crazy:
Vilket är rätt el fel?
Hjälp en nybörjare, snälla!

När jag intro min häst i stången, hade jag tyglarna 1st i "bettringarna", sen, ganska snart flyttade jag ner dom till "skänklarna" och jag tycker nog det har gått ovanligt bra, de gånger jag anv den...jag allternerar ju mellan 3 olika bett+bettlöst..
Men i början var jag lite "orolig" över, att det skulle bli "förvillande", att anv vanligt ena gången och så byta till stång nån gång då o då...

Jag alternerar... ^^ Grimma - dringsbett och stång.. beroende på vad jag ska gå igenom med henne - hur jag vill flytta henne - om hon "tjafsar" eller ej - helt beroende på hennes humör.. :love:

*S* jag hade ett par klassiska tyglar i betringarna.. och använde dom bara i början av passen tills "poletten" trillat ner, sen hänger jag dom över hornet och låter dom vara där tills jag behöver förklara något annat för henne..

Mja, två hand på stång är ganska vanligt vid framriding/träning.. men det är mest för att "påminna" en färdig tävlingshäst, att placera huvudet, flytta ev. bogar - att jobba igenom och värma upp ordentligt.. kan vara svårt att "jobba igenom"/Checka av/dyl på en hand och hängande tyglar... Iaf för oss vanliga dödliga ;)

:banana:

Billy Allenbetten är väldigt bra. De är 3 delade men har begränsad rörlighet. Jag har både ett tränsbett och ett stångbett av den modellen. De ligger väldigt bra i hästens mun och du får fördelarna med ett delat bett samtidigt som det ligger mycket stabilare i hästens mun än vanliga delade som är mycket rörliga. Stångbettet kan användas med dubbla tyglar och det ska du rida med när du börjar använda stångbett. Du behöver kunna variera eftersom de olika tyglarna har olika effekt. När hästen går stabilt och ni har tillräckligt bra kommunikation kan du rida med enbart stångtygeln. Men då krävs att du kan ställa och böja din häst enbart med säte och skänkel, för du kan inte ta hjälp av stångtygeln till det.

Ok...det där lät ju faktiskt ganska bra, så även jag skall kunna klara av det...
Skall leta fram ett par korta "vanliga" tyglar...ligger nog säkert nånstans o skräpar, för de jag anv till barbackaridningen är rätt långa...
Nu har jag ju inte hållit på m stångbettet så mkt, så har inte hamnat i nån "tjaffs", men det kommer väll, när man börjar kräva mer...

bigganl...har faktiskt kollat på just BillyA betten, de 3-delade och skall investera i en stång...de verkar vara ett mkt bra allternativ.
Alternerar nu med 2-del, 3-del och bettlöst...och hon går bra på alla, så länge jag byter efter 2-3x...men skulle jag anv samma bett en längre tid, så märks det, då blir hon "tjaffsig" i munnen....
(Det skall bli mkt intressant, vad tandläkarn säger i kväll, när han kommer...hon har nog en del tänder på G att lossna....)

Tack:bow: för er info...

Ok...det där lät ju faktiskt ganska bra, så även jag skall kunna klara av det...
Skall leta fram ett par korta "vanliga" tyglar...ligger nog säkert nånstans o skräpar, för de jag anv till barbackaridningen är rätt långa...
Nu har jag ju inte hållit på m stångbettet så mkt, så har inte hamnat i nån "tjaffs", men det kommer väll, när man börjar kräva mer......

Klart du klarar av det! :D Man ska bara ta d lungt och inte bli frustrerad... :crazy: Just det där med att inte bli frustrerad är jag urkass på själv dock... :rofl: :rofl:

Och tjafs får man nästan garanterat... fast tja, vet inte om du har ett sto.. men d har jag och jiiiis när hon väl sätter "stosidan" till - huvva.. då blir det tjafs av.. :smirk:

Billy Allenbetten är de enda betten min häst riktigt tycker om. Min hästtandis tycker hon är så fin i munnen att han inte rekommenderar mig att prova andra bett alls på ett tag. Vill rida på en portugisisk stång, men det får vänta. (blankt kandar är vi inte redo för än, men vi jobbar däråt)

Lugn...det är nåt jag med ålderns rätt anammat, vill jag lova....
Och ja, jag har en "THE MARE"...och hade det varit för 10år sen, så hade hon varit såld redan...nä, förrästen, jag hade aldrig köpt ett sto;)
MORD hade skett...hon kan verkligen reta gallfeber på en, ena dagen, medan den andra ger hon sitt allt+ lite till....
Så här gäller det med "psykoprofulax" och "andningsövningar", när hon är i sitt element:rofl: :rofl:
Men dagarna blir aldrig långtråkiga...tröst..
Däremot är det ytterst sällan hon tjaffsar när jag är på ryggen, testar ja, men inget bråk...nä hon passar på från marken, att visa sitt humör, vilket hon inte har så himla mkt för nuförtiden....heller:D

Ok Jag skall investera i en Billy-bett samtidigt nu när jag ändå skall ha en ny sadel...
Och den där f*** tandläkarn kom inte igår, han skulle stanna i Falkenberg över natten...men ikväll så....

Jag sa en gång att jag aldrig skulle ha en arab, ett halvblod, ett sto eller en vit häst, och absolut inte svårlastad och helst ganska ung... Och ingen dressyrhäst - utan en Riktigt westernhäst.. *grimas* Jag blev med ett vitt sto, 75% halvblod 25% arab.. hon avskyr lastning efter en olycka (innan min tid med henne) och hon var tolv när jag köpte henne.. och hon går LA5 i dressyr... :rofl: man ska aldrig säga aldrig...

Vet inte om det är en sjuka som går mellan både hovslagare, veterinärer och tandläkare att dom aldrig kommer som det är sagt..

Berätta för oss sen hur hon funkade på billy allen! :D

Det skall jag...

Tandis varit i stallet, och stackars Raiza hade hemskt vassa kanter, inte undra på att ätningen tagit sån himla tid för henne.....

Fick oxå en "lektion" på bett, 3-delat, 2-delat och varför han tycker det ena är bättre än det andra och så diskuterade vi det där m var den skall sitta och hur brett det skall va och varför ett kort bett inte var bra enl honom....och blabla:eek:
Jösses, va han var i sitt esse idag då...tom en kram fick man som plåster på såret, att han "råkade" köra förbi byskylten IGEN, och kom sent...

Det skall jag...

Tandis varit i stallet, och stackars Raiza hade hemskt vassa kanter, inte undra på att ätningen tagit sån himla tid för henne.....

Fick oxå en "lektion" på bett, 3-delat, 2-delat och varför han tycker det ena är bättre än det andra och så diskuterade vi det där m var den skall sitta och hur brett det skall va och varför ett kort bett inte var bra enl honom....och blabla:eek:
Jösses, va han var i sitt esse idag då...tom en kram fick man som plåster på såret, att han "råkade" köra förbi byskylten IGEN, och kom sent...

Isch.. vassa kanter e inte kul.. men skönt att ni fick bort dom :)

Låter som en ganska mysig tandis du har :D *Asg* länge sedan man fick en kram.. lol

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka