Ersättning vid försening charterresa vad gäller?

Islandshästryttare

Trådstartare
Att jag kan få förseningsersättnig från reseförsäkring har jag koll på. Någon som vet om man kan ansöka om mat man köpt även om man fått matkupong? Matkupongerna har inte ens kommit i närheten av att täcka kostnaden. Så söka om mellanskillnaden då.

Om man kan ansöka om någon slags förseningsersättning både från TUI och flygbolaget?

I nuläget är det minst 11 timmar och 35 minuter försening. Om vi lyfter nästa gång vi får gå på ett plan. Det förra vi gick på kunde i slutändan inte lyfta alls och nu har de skakat fram ett nytt plan med ett slovakiskt flygbolag.

Att jag kan få förseningsersättnig från reseförsäkring har jag koll på. Någon som vet om man kan ansöka om mat man köpt även om man fått matkupong? Matkupongerna har inte ens kommit i närheten av att täcka kostnaden. Så söka om mellanskillnaden då.

Om man kan ansöka om någon slags förseningsersättning både från TUI och flygbolaget?

I nuläget är det minst 11 timmar och 35 minuter försening. Om vi lyfter nästa gång vi får gå på ett plan. Det förra vi gick på kunde i slutändan inte lyfta alls och nu har de skakat fram ett nytt plan med ett slovakiskt flygbolag.

Jag tror inte man kan söka mer för maten när man accepterat kupongerna.

Ja, charterbolaget/paketresearrangören räknar i andel av resan och flygbolaget står för själva förseningarna av flyget - så det går att få ersättning från båda. Vi fick runt 8.000 tillbaka från flygbolaget för inställda och förseningarna av flygen och en dags avdrag på resan som var 5 dagar (ca 5000 kr) från Ving. Plus ersättning för hotellnatten och en stor drös med måltidskuponger (som ändå inte räckte till maten vi köpte - flygplatsmat är inte särskilt prisvärd...) På 3 biljetter var det.

Vi hade ett dygns försening på utresan och 2 dygn aviserat på hemresan (men blev mindre, ca 8h då vi bokade om till annan flygplats med annat bolag mha flygbolaget).

Inga reseförsäkringar inblandade.

Vi boardade också efter många timmars försening vid midnatt och fick gå av igen vid halv två när vi först väntat på skiftbyte och innan de hann gå på så började det snöa och flygplatsen stängde för all trafik (och börja leta hotell).

Senast ändrad:

Har du kollat med ditt kreditkortsbolag? Med mitt Amex kan jag få ersättning både för försening men också extra utgifter så som mat. Oavsett vad jag fått från resebolaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka