ersätta fibergi??? mustang??

Messy

Trådstartare
Fibergi är ju ett fullfoder.. men det innehåller typ 18% melass = soooccckkkeeeer...
Men i å med att det är ett fullfoder så ska man ju inte behöva ge nått annat...
Min får Fibergi och lusern (+ kalk å chevinal å olja)...
Hon funkar bra på det, så ska jag fortsätta så? Är det bara matte som får socker-hål-i-tänderna-ångest?

Hon vilar för tillfället å kommer göra det ett bra tag till, så jag vill helst inte komplettera med havre (pigg som ett as iaf)...

Jag vill inte ge någon pellets eller korn...
Något förslag på vad jag kan dryga ut med? Någon müssli???
Hon är ganska svårfödd, äter alltid upp sin krafft, men ger man för mycket så är det höet hon går av... Gnäggar efter maten och är pigg i övrigt!
Det behöver inte vara havrefritt foder, men jag tänker inte ge henne ren havre (eller krossad)...

Någon som har testat Mustangs foder???

Sv: ersätta fibergi??? mustang??

Om jag fattat rätt, så kan hästar inte få hål i tänderna på samma sätt som vi människor. Du ska alltså inte behöva oroa dig för det socker din häst får i sig.

Fungerar hon bra på den foderstat du har nu, ser bra ut etc, så är det väl bara att fortsätta med den.

Vad menar du med dryga ut? Har hon för lite tuggtid? Lägg till några bastana morötter så får hon tugga ordentligt.

Huruvida hästarna får hål i tänderna av melass vet jag inte. Låter tveksamt tycker jag.
Mustangs foder får nån häst i "mitt" stall. Det innehåller visst lite mer salt än ex krafft, vilket den hästägaren tyckte va bra för då får dom i sig tillräckligt och de dricker oxå lite mer. Jag menar deras färdigfoder som är i pellets.

jempa: asså de kan få probelm med tänderna, men det e nog när de lossnar å det blir inflammation under osv...
men socker i mängder är ju inte naturligt för dem....

piggis: nä inte så hon tuggar mer.. men kanske nått billigare å mindre socker... har ändå lite ångest för allt socker ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka