Erfarenheter efter kastrering

L

LenaN

Jag kastrerade min tvååring den 20/11.
Han var innan kastreringen väldigt lugn och sansad.
Kunde dock bli lite arg när han blev tvingad till saker.

Efter kastreringen är han annorlunda. Han har blivit lite bakrädd och kan vara "tjorvig".

Nu till min fråga. Har ni som kastrerat era hingstar erfarenhet av att dom kan bli konstiga en tid efter kastreringen?
Det är ju en omställning i kroppen och det kanske kan få såna här effekter. Eller vad tror ni? :confused:
Jag har bara varit med om 3 kastreringar tidigare på andras hästar och på en kan man nog säga att han hade en liten identitetskris som gick över efter ett tag.

Sv: Erfarenheter efter kastrering

En hingst är mer självsäker än en val.

Bakskyggheten borde gå över.
Är det bra läkt?

Än en val! :rofl::rofl::rofl:

Jo det läkte hemskt bra. Bara lite svullen och ingen feber.
Han togs på klinik.
Hoppas bakräddheten går över. Han slog dom 2 första gångerna jag körde honom efter kastreringen. Iofs hade han säkert ont då men fortfarande flera veckor efter så kan det ibland kännas som att han skulle kunna slå.
Han har inte visat några som helst tendenser till det innan kastreringen.

sorry över förkortningen.
Är oftast väldigt glad i såna:angel:

hoppas att det går över- tror det.
min val. togs stående o en av sädesledarna hängde ut, varav läkningen tog tid. inte förrän den skrumpnade kunde hålet läka.

Inget fel på förkortningar, det lät bara så kul. :D

Hu det lät inte så trevligt det där med sädesledaren!
Upplevde du att han blev annorlunda ett tag efter kastreringen eller var han helt sig själv? (ja förutom kulorna då! :))

Alla som jag varit med om utom en blev klart spakare efter kastreringen. Ingen har varit bakskydd nästan tvärt om istället.
Den som inte blev lugnare var en vldigt snäll hingst som inte blev kasterard ganska sent som fyraåring. Mycket beroende på att han inte var hingstig alls så hade det inte varit någon direkt brådska. Efter kastreringen så kan lugnt säga att han blev hingstig, han blev ett riktigt monster. Det fortsatte i flera år.

Min blev val. direkt. Klättrade inte en gång på den äldre efter det.
Blev oxå mindre modig.

Det är ju givetvis olika. Min var hingstig men snäll.

han åt bara täcken var dag. Det fortsatte han med i nästan 10 år:crazy:

Min 2-åring kastrerades för 3 månader sedan, i samma veva flyttade han och bytte ägare. Han förblev samma coola snälla kille som han varit innan.
Fast nu är han nog ännu coolare och lugnare efter hon hanterat honom en tid. Har alltså inte märkt någon skillnad efter kastrering.

/M

Av de tre jag vart jag haft som blivit kastrerade har två vart exakt likadana (kastrerade som 5 resp 7 år) och en som blev mindre bakskygg och mindre 'vaktig', men som fortfarande är ganska skarp flera år e kastr, han togs som fyraåring.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
883
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 396
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 355
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar