Erfarenheter av PON

AgentCarter

Trådstartare
Jag letar ny hund och kände mig ganska säker på vilka raser som var intressanta för oss, briard och PON (Polski Owczarek Nizinny).

Har innan haft två briarder och vet vad det inebär och ha en. Det som tilltalade mig med en PON var att det är en mindre hund, som skulle ha mindre aktiveringsbehov och framförallt mindre skärpa än en briard.
Eftersom vi ska ha barn så skulle det vara bra att ha en hund med mindre skärpa i sig, speciellt sambon vill ha en"snällare" hund.

Pratade med en väldigt erfaren hundperson idag som inte hade samma uppfattning av PON som jag har fått från mina undersökningar.
Utan att de oftast har minst lika stort aktiveringsbehov och ÄNNU mer skärpa:crazy:
Var en hel del som inte blev gamla pga skärpan och det är verkligen det sista vi vill ha.

Så nu undrar jag vad era åsikter om PON är? Eller något annat rasförslag på en trevlig, medelstor hund utan mycket skärpa, med will to please som skulle tycka det är roligt att tävla spår? Barnvänlig också självklart, men vill inte ha något fällmonster, men gärna ett pälsmonster:D

(Jag får allergiska reaktioner av typ goldenpäls, men riktig korthår (tex. stövare) går bra och långhåriga som inte fäller)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka