Erfarenheter av lyrica/pregabalin

Pallen

Trådstartare
Någon som har erfarenheter och vill dela med sig lite? Hur hög dos tog ni? Biverkningar? Hur snabbt hjälpte medicinen och på vilken dos? Och även varför/för vad ni åt det.

Har ätit Lyrica mot nervsmärta i benen pga tumör i ryggmärgen.
Blev insatt på det medans jag låg inne efter en operation, minns inte exakt hur snabbt jag gick upp i dos men känslan är att det gick ganska fort upp till 600 mg/dag.
Tog bort mycket av den värsta smärtan men tog tyvärr bort typ allt annat också.
Kände mig totalt klubbad och ville inte gå upp ur sängen.
Alla känslor försvann och jag fick svårt att prata, orden försvann liksom precis när de skulle komma ut ur munnen.
Kände ganska omgående att det inte var något jag ville fortsätta med och började trappa ned. Mådde fruktansvärt dåligt när jag slutade trots att jag inte ätit det speciellt länge.
Mycket möjligt att de biverkningar jag upplevde så obehagliga hade mildrats med tiden men jag blev rädd och valde att sluta.

Min läkare pratar varmt om Lyrica i lägre doser just för nervsmärta men jag har valt att inte prova igen.
Tror kanske att jag är känsligare än genomsnittet för preparat som påverkar det psykiska måendet, skulle jag testa igen så vore det isf med en enorm respekt för att både öka och minska dosen.

Lycka till!

Äter det mot generell ångest sedan kanske 8 år tillbaka, 600 mg. I början hjälpte det mycket märkte jag, men nu är jag på väg att börja med att trappa ur den.Började hjälpa vid 2x225 mg per dag, äter nu 2x300 mg. Misstänker att den ger en hel del biverkningar som jag har lyckats vänja mig vid, till exempel har jag ofta ont i hela kroppen. Den värken förstärks om jag tar Lyrican senare än vanligt.

Är nöjd med effekten av Lyrica i början då den hjälpte mig mycket, men önskar att min läkare bett mig sluta med den tidigare.
Nuvarande läkare verkar inte alls förtjust i Lyrica som behandling mot ångest, åtminstone inte som långtidsbehandling.

Inte roligt med lyrica den dagen man vill sluta! Fick sakta fasa ut under mer än ett år. Gick det för fort ändrades mitt sätt att tänka och jag fick självmordtankar. Tankarna försvann direkt när jag gick tillbaka till en högre dos igen. Lyrica räknas som narkotiskt preparat i andra länder. Hade det för generaliserad ångest. Det värsta och svåraste läkemedlet jag någongång slutat med. Betydligt värre än andra som man som patient varnas över t.ex. Bensodiazepiner, de är lätt som en plätt jämförelsevis.

Någon som har erfarenheter och vill dela med sig lite? Hur hög dos tog ni? Biverkningar? Hur snabbt hjälpte medicinen och på vilken dos? Och även varför/för vad ni åt det.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilken dos jag gick på, men jag fick medicinen mot ångest under en period för några år sedan. Till viss del hjälpte den väl lite, men inte såpass mycket att det vägde upp att jag gick upp i vikt och att det var väldigt lätt att ta lite för många tabletter. Lite som ett rävgift, och skulle inte testa medicinen igen. Har utöver mina dåliga erfarenheter fått väldigt hemska återberättade, med svåra utsättningssymtom.

Inte roligt med lyrica den dagen man vill sluta! Fick sakta fasa ut under mer än ett år. Gick det för fort ändrades mitt sätt att tänka och jag fick självmordtankar. Tankarna försvann direkt när jag gick tillbaka till en högre dos igen. Lyrica räknas som narkotiskt preparat i andra länder. Hade det för generaliserad ångest. Det värsta och svåraste läkemedlet jag någongång slutat med. Betydligt värre än andra som man som patient varnas över t.ex. Bensodiazepiner, de är lätt som en plätt jämförelsevis.

Jag gissar på att det lär ske en ändring hyfsat snart där, missbruket ökar ganska stadigt tror jag.

Jag har tagit Lyrica vid flera tillfällen vid nervsmärtor från ländryggen. En låg dos på 75 mg per dag och bara under nån månads tid tills smärtan gått över. Har alltid fungerat bra för mig, de tar bort smärtan mycket bättre än alla andra tabletter jag fått, men jag blir inte påverkad. Och aldrig några problem vid utsättning.

Jag har tagit Lyrica vid flera tillfällen vid nervsmärtor från ländryggen. En låg dos på 75 mg per dag och bara under nån månads tid tills smärtan gått över. Har alltid fungerat bra för mig, de tar bort smärtan mycket bättre än alla andra tabletter jag fått, men jag blir inte påverkad. Och aldrig några problem vid utsättning.

Blev lite nyfiken, hoppas det är ok att jag frågar.
Kan du avbryta tvärt eller trappar du ned då efter ett par månader? Får du effekt direkt eller tar det tid innan medicinen hjälper?
Är väl ungefär så min neurolog vill att jag ska använda Lyrica men har som sagt inte vågat pga tidigare erfarenheter. Skulle det hjälpa mot mina nervsmärtor utan allt för kraftiga biverkningar så kanske det skulle vara värt ett försök...
Har provat Gabapentin i extremt låg dos men fick ingen effekt alls (inga biverkningar heller).

Det är flera år sedan jag hade lyrica så jag minns inte vilken dos jag hade. Jag fick det mot min panikångest och tog det i flera år. Jag hade inte mycket biverkningar. Det jag minns var stickningar i kroppen i början av behandlingen. Att sätta ut medicinen var inte heller något problem. Jag har inget minne av att det var svårt men trappade ner successivt. Hur lång tid det tog minns jag inte.

Tack för era svar! Jag började äta det för ca en månad sedan men ska nu trappa upp rejält. Har inte haft några biverkningar så hoppas de håller sig borta.

Är inte så rädd för att sätta ut. Har satt ut venlafaxin utan problem tidigare och äter nu både noritren, quetiapin och Bensodiazepiner så känner att det med att trappa ut får vara ett senare problem.

Tack för era svar! Jag började äta det för ca en månad sedan men ska nu trappa upp rejält. Har inte haft några biverkningar så hoppas de håller sig borta.

Är inte så rädd för att sätta ut. Har satt ut venlafaxin utan problem tidigare och äter nu både noritren, quetiapin och Bensodiazepiner så känner att det med att trappa ut får vara ett senare problem.

Jag kunde faktiskt sluta tvärt utan större problem, och det vittnar ju flera om. Och fungerar du bra på medicinen ska du ju naturligtvis inte vara rädd för den. Men jag måste ändå inflika att för många verkar det vara en helt annan nivå att trappa ner Lyrica jämfört med tex. bensodiazepiner (lite beroende på variant).

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej jag är en man på 41 år och står på ecitalopram I 25 +år med tillägg av mirtazapin 30mg. Jag känner att mitt liv är begränsat pga...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Bansai
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar