Erfarenheter av köldridå/plastremsor

Cyllene

Trådstartare
Jag har två stora ingångar till min ligghall som är mycket uppskattade av hästar vid fint väder men det snöar/regnar in för mycket vid stark blåst.

Jag har varit inne på att förlänga väggarna på sidorna och bygga på extra tak, men frågan är hur mkt nytta det gör då jag bara kan bygga på med någon meter...

Kom då att tänka på plastremsor/köldridå. Saken är den att jag inte vill sätta igen öppningarna helt då hästarna gillar att stå där och kika ut, tom ligga där.

Är det någon som använt köldridå men lämnat en glugg i mitten? Mina öpningar är ca 3 m och jag tänkte om man sparar ett hål på en meter så borde man slippa den värsta av snö och regn.

Tacksam för alla åsikter!

Sv: Erfarenheter av köldridå/plastremsor

Mina erfarenheter är att hästarna står o kikar/sover med huvudet ute mellan gardinerna :) Så sätt du igen hela öppningarna, hästarna vänjer sig och löser det om de vill kika ut. Ibland hänger jag upp gardinerna så att de hänger på hälften/dubbelviker dom över "gardinstången". Det är bra när en ny häst skall lära sig ta sig igenom.

Det sägs ju att man bör täcka hela öpnningen och ha ett visst överlapp för att det inte skall blåsa runt lika mycket i dom. Fast blåser det mycket blåser det runt ändå...

Men största värdet av plastgardinerna har mina hästar iaf på sommaren, håller insekterna ute. :) Sen vi köpte senaste hästen har jag plockat ner gardinerna på hösten för han gillar inte när det blåser för mycket i dom, då står han inte inne. Försöker få upp dom igen när snön kommer dock.

Jag har ingen erfarenhet av plastremsor utan bara av min egen budgetlösning, gamla mattor :) Typ rums- eller gångmattor som har någon slags plast/gummi på undersidan. I lilla öppningen har jag två på bredden kapade gångmattor som är fastsatta kant i kant, omlott blir de för stela för att hästarna lätt ska ta sig igenom. Jag har dem fastsatta upptill och på sidorna av öppningen, inte för långt ner dock, då hålls de på plats även i storm utan att fladdra för mycket.

I stora öppningen har jag en gångmatta på var sida, de täcker nog ungefär 1.5 m av den 4 m långa öppningen. De vet jag faktiskt inte om de gör nån nytta, lite snö hindrar de iaf. Nu har jag kompletterat med att bräda igen lite av öppningen högst upp för att minska mängden snö och vatten som regnar/snöar in. Får se hur det funkar till hösten.

Plastremsor skulle jag vilja ha men är rädd att de fladdrar i vinden för mycket. Att det blåser in ser jag inte som något problem i sig då jag tycker att det blir samma effekt av ligghallen som förr i tiden när gubbarna hade en strut på huvudet när de körde moppe :) Det är mer regnet och snön som stör.

Jag har plastridåer i stallet och jag tycker det har varit svårt för gamlingarna att lära sig att gå igenom dessa om det inte är hål /öppning som de kommer igenom med huvudet ;)

Dock började jag med större hål och har minskat hålet varefterter men till slut om det blir för liten öppning så går de inte in .

Nu har jag 3 mm och 30 cm ? tjocklek och det kan hända att pållarna tycker de är för tjocka ?

Jag gillar mina ridåer och det skyddar lösdriften från blåst och snö och regn och hästarna står gärna därinne vinter som sommar och dom älskar att stå i öppningen och kolla över hagarna ;)

Mia

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Anläggning Min ligghall är 4*6m där ena långsidan är öppen nästan hela vägen ut till gavlarna. Det tenderar att blåsa in regn och snö när vinden...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Vi håller på med att bygga ett fristående uterum. Vi börjar med att bygga en altan ute i trädgården - målet är att få upp tak nästa år...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
14 141
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30