Erfarenheter av hävt köp...?

uma

Trådstartare
Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens och säljarens sida!
Har läst i forumet men har inte hittat några konkreta exempel på hästköp som gått tillbaka och varför det skett.
På vilka grunder kan ett hästköp gå tillbaka? Vad krävs för att köparen ska "få rätt"?
Hur lång tid efter affären kan köpet hävas?
Efter att ha hört skräckexempel (av näringsidkare), om hur lång tid efter affären som hästen kan komma tillbaka, blir man ju fundersam. Att köparen inte har riktigt så stora rättigheter när det gäller affär mellan privatpersoner förstår jag, men är det vanligt att köp går tillbaka?
Hur länge ska man gå och "vara rädd" för att köparen blir missnöjd efter att man sålt sin häst.
Jag kan ju, som upplysning, tala om att jag är mkt seriös i min fundering på att sälja mitt fina sto, och har ingenting att dölja (är en sån som berättar allt). Jag har sålt sammanlagt tre hästar i mitt liv (närmar mej 40-sträcket) och det har blivit "solskens-hisorier" alla tre. Men det har varit hästar i en helt annan prisklass och då visste jag inte ens om att köparen kunde få köpet att gå tillbaka... Jag var helt öppen och ärlig mot alla spekulanter, gällande allt från varför jag skulle sälja, till min upplevelse av hur hästen jag sålde var som individ/utb.nivå etc, och kommer naturligtvis vara lika ärlig om jag ska sälja den här hästen.
Nu, efter att ha pratat med folk som menar att vissa sätter i system att köpa häst för att sen häva köpet för att det inte blev som dom tänkt(?), blir jag lite orolig!
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av hävt köp...?

Visst finns det naiva köpare som när de upptäcker hur jobbigt det är med häst, och vilket ansvar det är att äga en försöker reklamera när de ridit sönder kusen. Utan att inse att det är en risk att byta ryttare, underlag, utrustning och ge hästen helt nya förutsättningar med hage, kompisar etc. Det kommer lätt skador som INTE är säljarens fel.

Som privatperson (säljare) är det köplagen som gäller. Konsumentköplagen är mer till köparens fördel, det är alltid en fördel att sätta sig in i dessa två lagar (google är din vän).

Att lista alla förutsättningar vad gäller hästen i kontraktet (eller bilaga till kontraktet) är inte fel, då går det att påvisa att köparen vetat om samma som säljaren vet om (förutsatt att man som säljare är ärlig givetvis). En bra klinikbesiktning är heller inte fel som underlag för ett köpbeslut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 919
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 253
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades...
2
Svar
23
· Visningar
3 406
Senast: Kaching
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 958
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp