Erfarenheter av billig slamfärg?

Nordthor

Trådstartare
Har två faluröda stall som behöver målas inom en snar framtid. Är i valet och kvalet om jag ska satsa på riktig Falurödfärg eller om jag ska chansa på någon av de billigare varianterna/kopiorna. Har jämfört innehållsförteckningen på en billig röd slamfärg och Falurödfärg men inte hittat någon skillnad.
Frågan är om man betalar några hundralappar extra för namnet på originalet eller om det faktiskt är bättre än de andra alternativen? Vad är era erfarenheter?

Har två faluröda stall som behöver målas inom en snar framtid. Är i valet och kvalet om jag ska satsa på riktig Falurödfärg eller om jag ska chansa på någon av de billigare varianterna/kopiorna. Har jämfört innehållsförteckningen på en billig röd slamfärg och Falurödfärg men inte hittat någon skillnad.
Frågan är om man betalar några hundralappar extra för namnet på originalet eller om det faktiskt är bättre än de andra alternativen? Vad är era erfarenheter?

Du betalar mer för att då får du färg med pigmentet från Falu Koppargruva, det är liksom det som är vitsen med Falu Rödfärg. Det är ju kopparinnehållet i pigmentet som gör det så hållbart mot röta och ohyra.
"Röd"färg kan alla tillverka men inte "vår" Falu Rödfärg.

Jämför graden pigment, det är vad som skiljer en billig färg från en dyr. Det blir dyrare att lägga på en billig färg, att göra det tre gånger istället för en gång är alltid dyrare. Arbetskraft är alltid dyrare än material så länge du inte pratar om industrifärg.

Målade om vedboden förra året körde då på en billigare variant slamfärg.
I år var det egentligen meningen att huset skulle målas om men nu kom invändig renovering mellan så målningen får vänta tills nästa år.
Men kör på Falu Vapen rödfärg. Den var den enda röd färg som blev godkänd i test.

Jag köpte på mig ett lager förra sommaren när en dyr rödfärg reades ut för att den fabriken (gammal och ansedd) bytte något i receptet och sålde ut den förra.

Det kan löna sig att ta fram mobilen och googla när man står vid hyllan. Det kan vara bra färg som av någon anledning är billig. Konkurslager, receptändring, etikettändrig eller annat banalt.

Men kör på Falu Vapen rödfärg. Den var den enda röd färg som blev godkänd i test.
Folksams test 2015? Den färg de testade var en alkydfärg; Falu Vapen Fasadfärg. Alltså inte Falu Vapen Rödfärg med mjöl som bindemedel. Viktigt att notera för den som föredrar traditionell slamfärg och söker skillnaden mellan dessa avseende mögel och hållbarhet tex. Hela testet här:

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.139209!/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015.pdf

Folksams test 2015? Den färg de testade var en alkydfärg; Falu Vapen Fasadfärg. Alltså inte Falu Vapen Rödfärg med mjöl som bindemedel. Viktigt att notera för den som föredrar traditionell slamfärg och söker skillnaden mellan dessa avseende mögel och hållbarhet tex. Hela testet här:

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.139209!/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015.pdf
Tittade nu. Det är alltså fasad färg, som benämns som en moden slamfärg. Hur fungerar den vid ommålningar och dylikt.

Tittade nu. Det är alltså fasad färg, som benämns som en moden slamfärg. Hur fungerar den vid ommålningar och dylikt.
Precis; "modern" i form av alkyd som bindemedel. Fungerar alltså inte som en traditionell slamfärg när den åldras.

Av de rödfärger som är riktiga slamfärger i testet så är Falu Rödfärg den som håller bäst (naturligt, eftersom de billigare rödfärgerna blir billigare pga mer vatten o mindre färg, så då får man måla om oftare o det blir kanske inte så billigt i längden) även om den inte hade bäst motstånd mot mögel. Hur mycket mögel det blir bor ju dock på var man bor och hur terrängen ser ut omkring byggnaden.

• Gilla
Reactions: Sar
Du betalar mer för att då får du färg med pigmentet från Falu Koppargruva, det är liksom det som är vitsen med Falu Rödfärg. Det är ju kopparinnehållet i pigmentet som gör det så hållbart mot röta och ohyra.
"Röd"färg kan alla tillverka men inte "vår" Falu Rödfärg.
Det där stämmer tyvärr inte längre för alla slamfärger är "miljövänliga" = lika dåliga numera då godiset i äkta Faluröda är borttaget sen länge så alla möglar lika "vackert" på lika kort tid.

" Hälsningar "kemisten" som forskade om detta för flera år sen när materialvalet var en prisfråga."

Det där stämmer tyvärr inte längre för alla slamfärger är "miljövänliga" = lika dåliga numera då godiset i äkta Faluröda är borttaget sen länge så alla möglar lika "vackert" på lika kort tid.

" Hälsningar "kemisten" som forskade om detta för flera år sen när materialvalet var en prisfråga."
Om det är en strikt prisfråga torde billigaste alternativet vara att koka själv? Eller är pigmentet svindyrt?

Det absolut billigaste, och nu kommer vi till en klassisk MacGyverlösning, är att ta hand om rödfärg som frusit och erbjuda sig att köra den till miljöstationen (eller muta personalen där att ställa undan all rödfärg). :angel:

Häll sedan den frusna och gryniga rödfärgen i lämplig gryta men ta bort skinnet först men släng det inte. Väg skinnet och mät upp hur mycket grynig rödfärgsvälling som det är. Tillsätt lika mycket kokt linolja som skinnets vikt. Koka upp under omrörning (j*vligt tråkig sysselsättning så jag byggde ett rörverk av en snäckväxelmotor, en bit armeringsjärn och en plåtbit) och låt koka en stund tills allt är blandat och färgen slät. Klart! :)

Vill man ha en blankare rödfärg så tillsätt mera linolja.

Det absolut billigaste, och nu kommer vi till en klassisk MacGyverlösning, är att ta hand om rödfärg som frusit och erbjuda sig att köra den till miljöstationen (eller muta personalen där att ställa undan all rödfärg). :angel:

Häll sedan den frusna och gryniga rödfärgen i lämplig gryta men ta bort skinnet först men släng det inte. Väg skinnet och mät upp hur mycket grynig rödfärgsvälling som det är. Tillsätt lika mycket kokt linolja som skinnets vikt. Koka upp under omrörning (j*vligt tråkig sysselsättning så jag byggde ett rörverk av en snäckväxelmotor, en bit armeringsjärn och en plåtbit) och låt koka en stund tills allt är blandat och färgen slät. Klart! :)

Vill man ha en blankare rödfärg så tillsätt mera linolja.
Behövs det inte också såpa för att linoljan skall blanda sig med vattnet? Har en helt oanvänd 10L äkta Falu-rödfärg som blivit grynig och jag tänkt slänga.

Tackar för intressanta svar!

Ny fråga: ni som målat med originalet, har ni spätt det med vatten något? (Min far gav nämligen tipset att spä ut en tio liters spann färg med en liter vatten. Mindre tungt att arbeta in i träet då menade han.) Frågan är hur det påverkar slutresultatet?

(Som ni kanske märker så har jag noll erfarenhet av att måla med slamfärg...)

Tackar för intressanta svar!

Ny fråga: ni som målat med originalet, har ni spätt det med vatten något? (Min far gav nämligen tipset att spä ut en tio liters spann färg med en liter vatten. Mindre tungt att arbeta in i träet då menade han.) Frågan är hur det påverkar slutresultatet?

(Som ni kanske märker så har jag noll erfarenhet av att måla med slamfärg...)
Nej nej. Ingen spädning vid penselmålning.

Däremot - om man ska spruta färgen kanske den behöver spädas lite för att bli sprutbar. Men det beror på färgtunna.

Vi målade om vårt slamfärgsmålade (dock inte röda) hus härom året, och innan vi ens var klara började den ena färgen flagna och ramla av. Det var färg av samma fabrikat som originalet, målat enligt anvisningarna. Så även dyr färg kan bete sig dumt. (Efter mycket om och men konstaterades att färgen blivit felblandad - för mycket olja? - så vi fick huset ommålat året därpå. Men det var mycket tjafs innan vi fick igenom det.)

På Faluröds förpackning står det att man ska späda färgen när man målar första lagret på omålat trä. Det har vi gjort på sommarstugan och det har fungerat utmärkt. From andra strykningen har vi inte spätt.

Om det är en strikt prisfråga torde billigaste alternativet vara att koka själv? Eller är pigmentet svindyrt?
Pigmentet finns i varenda välsorterad färghandel att köpa (Charlie i Flen är väl närmast dig) men det kostar skjortan. Men om man kör efter riktigt gamla
recept så är väl sillake det svåraste att hitta då blir det lönsamt ;) . Laggårdarna brukar vara rödfärgssprutade (köps i fat om 60 eller 205kg) (rödfärg räknas i kilo, du vet det, men kanske inte gemene man) för sprutning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka