Era Islandshästar! *Bildtråd*

Rosen-Knoppen

Trådstartare
Sen jag väldigt abrupt och olyckligt fick ta bort min Welsh cob har jag börjat rida en Isisvalack och är total förälskad :love: och tame tusan nästa häst kanske blir en Islandshäst, har tom. redan börjat titta på annonser! :d
Så presentera era Islänningar för mig! Ge mig inspiration. Låt mig svämmas över av bilder. Berätta, vad gör ni? Tävlingar/Hobbyrider/Gosar ect Varför fastnade ni just för Islandshästarna?
:D

Sv: Era Islandshästar! *Bildtråd*

Oh, jag älskar såna här trådar, att få skryta lite om mina underbaringar!

Här är Andi och årets föl Meyja.
meyjandisover.jpg

Meyja är ee: Keilir frá Midsitju och undan mitt sto...

...Kveikja
meyjamam2.jpg

Kveikja är en fyrgångare, go o glad tjej som älskar att vara med o hitta på saker. Kveikja har jag ägt sedan hon var nyfödd, Meyja är exakt lik sin mamma som föl, utom att Meyja går i bruna toner istället för grå. Kveikja är 8år gammal.

Och så har vi en 15årig vallack, Snöggur
snoggis.jpg

Snöggur är en arbetsnarkoman. Vi har haft en del strul med hans tänder och hans bromsfunktion. Han är ett energiknippe som förr inte respekterade tygeltag/broms, men iår har han utvecklats till en fantastisk ridhäst som bara är som en dröm att rida!
tltkortform.jpg

Och min prins, Andi!
andicrazyfin.jpg

Andi har spatt och "tränas" inte längre, vi promenadrider i skog o mark, där han trivs bäst. Andi är 15år gammal och kan inte tölta, mest riden som "dressyrponny" eller westernhäst. Han är mitt guld, mitt allt och jag är lycklig att jag har honom!

Min lånehäst, Rönd
rondhopp.jpg

Rönd har jag lånat hem för att ha något annat att rida ett tag. Hon är 8år gammal och är bara riden ett par månader på island som femåring. Sedan dess har hon gått med föl. Nu skall jag sätta igång henne och se om det går att lära henne lite mer än full gas framåt och full handbroms. Det är min kusins häst, men jag tror jag behåller henne, hon märker förhoppningsvis inte att hon inte kommer hem...(Rönd är ju till salu).

Meyjas blivande kompis,
lillara.jpg

Rá flyttar in till våren när hon är stor nog att lämna sin mamma.
Rá är ee. Orri och uee: Gustur, uue:Hugi så det blir nog en finfin häst en dag!!

Oj, det börjar bli en lång lista på hästar nu... Men islandshästar är som jordnötter -man kan ju inte sluta när man väl börjat!!!

Senast ändrad:

guud så gullig ditt senaste köp är! det lilla fölet. vem är hon efter? fint huvud!

Jag red många år på "vanliga stora bruna" och tävlade upp till LA/msv i dressyr/hoppning på lektionshästar. När det inte gick komma längre via lektionshästarna och jag inte hade råd köpa en stor brun av god kvalité så lät jag det hela bero ett tag.

Halkade in på islandshästar när ridsuget blev för stort och det inte fanns plats i högre nivå på ridskolan dit vi flyttat.

Efter tre gånger där var jag helt fast och samlade alla pengar jag bara hade och köpte min första islandshäst. På den vägen..... Det är lika fantastiskt rida islandshästar idag som för över 20 år sedan. Alltid något nytt, någon ny rörelse, taktförändring, något jag inte lärt mej tidigare. Alla hästar är så individuella, hästen kräver kreativitet av mig för att vi ska utvecklas. Har nu två egenuppfödda, en tioårig valack och en tvåårig ännu hingst, båda går i hingstflock här på Österlen.

img0033om.jpg

allofrodi.jpg

Det här är min isis Frodi som jag köpte för ca 2 månader sen! Han är min första häst, en busig liten 7åring.
Jag valde en islandshäst för att jag gillar små trygga hästar som både kan vara krutiga och lugna. Rasen passar mig perfekt just för det och även för att jag verkligen inte gillar att hoppa, så behöver jag inte känna någon press över det! :D

Just nu håller vi på och bygger upp en fin relation, går ner ett par kilo och bygger muskler. Våra planer är att få många fina år ihop, gå på lite träningar och kanske komma ut på lite tävlingar beroende på hur det går. :)

Jag är super glad över att jag valde en isis och kan inte tänka mig att jag kommer köpa någon annan typ av häst i framtiden.. Frodi kommer få vara hos mig hela sitt liv! :)

Gud vad fina alla är :love: Fortsätt! Jag vill se mer!

Allobosia: Jag håller precis med! Det är därför jag fascineras av Islandshästar, De kan lugna och trygga i grunden, men samtidigt har de krut i sig. Isisen jag rider har som en extra knapp och trycker man på den lägger han in som en extra växel och fort kan de gå, men man får alltid stopp på honom. :D

Jag har precis fått hem en islandshäst, mestadels åt min sambo som ville ha en egen häst, men jag ska träna och rida en del jag också! Har ju några hästar till också.

Blökkur är 12 år, en valack. Lite tjock och otränad men det jobbar vi på!
5 gångare, 135 cm :) Känns inte liten alls att rida. Han har bara bott här en vecka så finns inte så jättemycket att berätta än, mer än att han är underbart snäll och härlig! :)

IMG_1281.jpg

PICT0015.jpg

IMG_1280.jpg

Roligt tråd :D

Jag har två islandshäst pojkar.

Först Fengur Laugar från Ö. Skyberg. Han är en 17 årig femgångsvalack som jag har haft sen han var 10 månader. Min första islandshäst. Jag red ponny innan, men när jag växte ur dom fick jag ta över Fengur. Vi har lärt oss allt tillsammans och han är den som har störst plats i mitt hjärta :love:

180328_1525613027235_1441933077_31144749_2076571_n.jpg

313854_1921789291394_1441933077_31627886_3944354_n.jpg

Sen har jag min underbara bäbis-häst, Bjarnarlaukur från Blomsterkullen. Han är 4 år och valack. Troligen fyrgångare. Köpte honom som 1 åring och har gjort allt själv med honom. Började rida in honom i november förra året och allt har gått jättebra! Han är redan en trevligt ridhäst, men vi kä,par på med att få till tölten :) Kunde inte ha fått mig en bättre unghäst, supernöjd :love:

282463_1838438367673_1441933077_31528344_6808946_n.jpg

229114_1852307360457_1623971155_1760241_8235103_n.jpg

Kul att du fastnat för rasen :D För mig började hela min ryttarkarriär med islandshästar och sedan har det liksom bara fortsatt. En perfekt ras för mig som inte har hoppintresse och dessutom är lite höjdrädd :p Lagom stora hästar med mycket häst i liten förpackning passar mig bäst.

Här är mina hästar:

Rósa, född 2006
IMG_0143.jpg

Min ridhäst, femgångare med mycket grisepass :angel: Min plan är att vi ska träna och så småningom komma ut på någon liten tävling, mest för skojs skull.

Eyja, född 2003
IMG_9382.jpg

Är under inridning, har tidigare bara verkat som avelssto. Jag har förhoppningar om att visa henne i framtiden men det är ju en bit kvar och just nu lär vi bara känna varandra och provar oss fram.

Ganti, född 13/7 2011
IMG_0006.jpg

Eyjas lilla kille som jag inte gör något alls med just nu. Himla go, lagom social och nyfiken men ändå rätt kaxig ;) Jag har dock inga planer på att behålla honom och därför kommer han vara till salu efter avvänjningen nästa år.

Daladis, född 1999
IMG_10492-Kopia.jpg

Daladis är inte min (men jag önskar), jag bara lånar henne lite av stallägaren. Trevligare häst får man leta efter, jag är verkligen tokkär i henne :love: Fyrgångare med mycket krut och underbart bekväma gångarter.

Vår äldsta, 25 år valack och import.

2009-09-24010.jpg

Mitt sto med sin senaste avkomma född 2011.

Bild2012.jpg

Valack 8 år efter samma sto som ovan.

leynirjuli07a.jpg

3 åring efter samma sto som ovan.

100_1060-Kopia.jpg

Vi har två stycken lurvbollar..
Provade islandshäst en gång år 2003, och därefter har det bara fortsatt.

img_1257_171003601.jpg

Disa är våran egen uppfödning. Född 2008, E Jór f Kjartansstödum.
Hon är numera inriden och riktigt trevlig :-) Mycket huvud!

dsc_5085_165158545.jpg

dsc_8476_170142023.jpg

dsc_8475_169433091.jpg

Mitt guld - mitt allt! e Hrannar von svada kol-kir, född 2007.
Kvistur blev min tidig vår förra året. Oinriden och skygg.
Till att numera vara världens underbaraste, lugnaste tryggaste häst!
En dröm att rida :love:

Din pojke står i Båstad va? Ser att iaf visningbilden är därifrån och tycker jag känner igen honom! Tror jag har nåt kort på honom i min kamera, då han skulle mysa med mig i somras. Gillar honom, han har ett härligt uttryck och verkar väldigt trevlig! :)
Min pojke har isf gått med din i sommar, den här grabben:

(klickbar)
Har fler kort på andra datorn, så dom kommer nog ikväll :)

Ja det är han, men nu har jag tagit hem honom :)
Vad roligt! Han är otroligt tillgiven och har ett underbart psyke.

Känner dock inte igen din, men fin var han! Är han också en 10a?

*kl*
Åh, jag är också så löjligt förtjust i såna här trådar... :D

Jag har egentligen två islandshästar, Fjalar och Sinfónía, men Fjalar är utlånad på livstids foder så han ser jag inte riktigt som min.

Fjalar
FjalarhosMonica2a.jpg

Fjalar1.jpg

Sinfónía däremot, hon är min i allra högsta grad :love:
Min fina tävlingshäst som jag hittade på Island i januari 2009 och som kom till Sverige i oktober samma år. De 9 månader hon var på Island låg hon i träning och tävlade i A-klass femgång med sin ryttare där.
Väl i Sverige har vår resa varit ganska kantig och stötig, hon var överansträngd i båda kotlederna fram när hon kom från Island och har varit en riktigt olycksfågel hela tiden med onödiga broddsparkar, hältor pga sår, sticksår, muskelknutor osv. osv. Hon skadade sig ordentligt i januari 2011 och är fortfarande konvalescent. Förhoppningsvis håller hon så hon kan gå in i avel fr.o.m. nästa vår.
Sammanlagt hann jag kanske rida henne i 9 månader.

Här strax efter att hon kommit till Sverige.
sinfomorsta091212.jpg

Sinftrav240410.jpg

Sinftlt240410.jpg

På Island
SinfoBorg.jpg

sinfopass.jpg

Från ett av alla klinikbesök...
utanfrultuna.jpg

Wow vilken häst :love:

Vad synd att hon skadat sig, tror du inte hon kan komma tillbaka alls?

Jag bytte från "vanliga" hästar till islandshästen i april då jag köpte min fjärde häst men första islandshäst efter att ha sålt mitt förra halvblod :) Hade svårt att bestämma mig men la ut en tråd här för lite tips och råd. Rätt som det var damp det ner ett mail i inkorgen om en häst till salu. Jag åkte och tittade och nu är hon min :) Jag är så kär i min lilla isis och det var nog faktiskt det bästa köp jag kunde göra! Har inte ångrat mig en sekund. Hon har enligt mitt tycke nästan allt jag vill ha!
Hos förra ägaren tävlades hon mycket och jag letade egentligen ingen tävlingshäst men med Tyra kan jag komma ut på tävlingsbanorna när jag känner för att lyxa till det och det har faktiskt hunnit bli 6 st tävlingar redan och fler ska det absolut bli :D Helt plötsligt har det börjat bli ett tävlingsekipage av oss också. Går inte jättebra för mig i tölten än så länge eftersom jag är så ny på detta men det går bara bättre och bättre! Rider för en tränare en gång varannan vecka och åker till Reynir Adalsteinsson när jag kan och har råd :)

Hoppas det blir islandshäst för dig också!!!
Här är min stjärna:

ltolt.jpg

trav.jpg

12.jpg

(klickbara bilder)
Tadaa! Hittade iaf en bild på honom ;)

Såhär ser min pojke ut i sommarkläder och med... hrmm... sommarmage... Han hörde till old boys, är en -07:a :D
Min grabb är min första egna islandshäst, har annars plågat kompisarnas hästar i många år, men när denne pojke blev till salu kände jag att det var dags att slå till! :love: Har träffat och provridit både mamma och mormor till honom, samt känner uppfödaren, så visste vad jag köpte. Köpte honom vintern som 2-åring, då var han grundhanterad. I våras gjorde jag själv första biten av inridningen, vilket gick kanon.

Nu är han sedan snart två månader i träning hos valvis, vilket verkar gå riktigt bra. Ska åka ner och hälsa på honom om knappt 2 veckor- längtar!!!! För nu har jag ju liksom flyttat lite, så det är lite ansträngt att ha hästen 120 mil bort...
Framtidsplanerna är iaf att han ska bli min tävlingshäst på rätt hög nivå och vi ska sopa banan med alla andra Bukefalister! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka