Er erfarenhet av hästägare?

E

Escape

Ser att det finns en del inlägg om diverse knepigheter ni tycker att er medryttare har för sig. Skulle som motvikt vilja starta en tråd för oss som varit/är medryttare där vi kan diskutera dvs problem och jobbigheter men såklart även kul och glädjande grejjer!

Själv har jag bara varit i sitsen som medryttare/delfodervärd. Jag har hunnit med några hästar & hästägare då jag flyttat pga studier & arbete.
De flesta är kanon, både häst och ägare. Men ibland har hästen varit bäng medans hästägaren varit underbar och man har fortsatt trots att hästen varit ko-ko just pga ägaren :-)
Men så har jag "råkat" ut fr en hästägare vars häst vart supertrevlig och de andra stallkompisarna också medans hästägaren vart HEMSK!
Varje gång man ridit hade hon nå´t att gnälla om eller påpeka, kändes som att hon bara ville hitta fel. Fungerade inte, fick ont i magen varje gång jag skulle rida för jag kunde bara tänka på att hon skulle hitta nå´t nytt fel.

För att ta några exempel, gnäll över att jag smörjt träns och sadel, gnäll för att jag inte gjort det. Gnäll för att jag inte ändrat stigläderna till hennes längd..gnäll för att jag inte lagt på det blå täcket utan det gröna (samma täcke/funktion, bara olika färg)
Gnäll för att jag ridit ut i 2 timmar, gnäll för att jag bara ridit 1 timme..ja så kunde hon hålla på. Försökte att vara tillmötesgående, hitta en balans. Men frågade jag henne om hade du tänkt rida nå´t speciellt på tisdag så kan jag anpassa mig på måndagen. Men då hade hon aldrig några svar, "äh jag vet inte, rid som du vill" och så red mans om man ville och då vart det fel *suckar*Gnäll för att jag tagit dit egna schabrak/vojlock som hon inte tyckte passade hästens färg..ja massa löjligt oväsentligt! Åh vad arg jag blir nu när jag blickar tillbaka och minns...

Fler med diverse erfarenheter av hästägare?

Sv: Er erfarenhet av hästägare?

Jag har både varit medryttare själv och haft till min nuvarande häst. Men jag berättar som medryttare.

Har haft 2 medryttarponnyer. Den första var en meriterad tävlingsponny valack kat.D som gått bl.a. SM fälttävlan men lever inte längre.
När jag red honom var han ca 20 år men väldigt pigg och fräsch! Hästen var en kanon läromästare men ganska på hugget och stark. En superrolig ponny!
Ägaren...här kommer problemet..:crazy:
Ägaren var en dotter och hennes mamma, dom hade en egen gård där ponnyn (och deras andra typ 3 hästar + några inackorderade) stod.
Stallet var DÅLIGT och absolut inte något stall där man ska ha hästar. Stallgången var max 1 meter bred och då överdriver jag INTE :eek: Man fick endast göra iordning hästarna i boxarna som var små.
Ponnyn var snäll och lydig i hantering men jag fick ändå inte, trots att jag var 14 år, hämta in ponnyn från hagen (han gick med 3 st kanonSNÄLLA andra hästar och det var aboslut inga problem. Så när jag kom till stallet fick jag vänta att ta in ponnyn till ägaren kom. Weird! :confused:
Och en dag ringde mamman hem till min mamma då hon sa: "att hennes dotter vill att jag ska rida ut med henne för hon känner sig utanför":confused: Hon hade ALDRIG frågat mig om vi kunde rida ut och så var hon aldrig samtidigt som mig i stallet.
och en dag när jag skulle rida så kom jag ut till stallet och då höll dom på att KLIPPA hästen, hade inte sagt nåt. Aja tänkte jag och tänkte mocka ialf, men de fick jag inte för skottkärrorna stod nära hästen som klipptes så jag kom ej åt dom, så dom sa att ja kunde åka hem. Nästa dag ringer dom och frågar varför jag ej mockade!!!!
Det slutade ialf med att jag slutade som medryttare.

Det gick ett par månader och jag skaffade en ny medryttarhäst, en maxad D-ponny, arab.
Jättetrevlig häst och jättetrevlig ägare! Både jag och ägaren och jag och hästen trivdes SUPER!:love:
Var medryttare 3-4 månader tills hästen såldes.
Sen nån månad senare skaffade jag en foderponny som jag hade 10 månader, sen ialf efter det fick jag min nuvarande häst.:love:
3 dagar efter att jag fått hem henne ramlar jag av och åker in på akuten, och den sista medryttarponnyns ägare är sjuksköterska där så då tog hon hand om mig :rofl: Verkligen ett sammanträffande!!:banana:

OJ! Va långt de blev!:p

Senast ändrad:

Jag har faktiskt bara *peppar peppar* varit med om bra hästägare i medryttarsammanhang. De har aldrig påpekat min ridning eller varit oense med mig. Kanske för att jag varit väldigt disiplinerad när det gäller sånt och att följda order. Sen har jag haft många hästar som jag ridit åt samma ägare - ridläraren, stallägare mm. Folk som haft många olika hästar och i behov av hjälp. Så jag har ju dessutom ridit alla gratis, förutom en.

Jag minns tom att jag hade bort en gelpad för den första hästens ägare - usch va pinsamt. Men det blev inga arga ord då ens. Fastän jag varit så korkad att jag glömt fästa sadeln i vojlocken (varav allt under sadeln åkte av utan att jag märkte det).. Då var man ung och dum. :D

Jag hade haft två egna hästar sedan tidigare, men när senaste hästen dog så blev jag tillfrågad av stallägarens dotter om jag ville sköta om hennes hannoveranaresto (min egna häst hade stått i samma stall). I början skötte jag om hästen 3 dagar i veckan, men sen varje dag eftersom ägaren studerade på annan ort. Hästen var till salu, blev erbjuden att köpa henne billigt men jag hade inte möjlighet då.:(
Nu är jag medryttare på två varmblodsston som ägs av stallägaren. Ena hästen har jag tagit hand om som min egen i snart 1 år (sen hon kom) och den andra lite kortare, som jag tar hand om tillsammans med min syster. Nu bygger vi stall här på gården och vi ska få hem hästarna, häst 1 får jag ha på foder så länge jag vill och häst 2 ska min syster köpa.:D

Jag har bara stött på trevliga hästägare!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern