Equiterapeut...*nytt försök*

Skruttan

Trådstartare
Missade att man inte fick be om tips (efterlysa) här på forumet....sorry :o . (Borde finnas ett efterlysningsforum...)

Till saken, jag undrade om vad en equiterapeut gör när den behandlar hästen? Vad finns det för andra alternativ behandlare, massör vet jag ju. ? Vad har ni för erfarenhet?
Den enda erfarenhet jag har är från en i stallet vars häst en "kotknackare" rättade till i bogen, han gjorde inte så mkt...drog i ett ben sen var det bra. Inget om återbesök eller nåt annat...!! :confused:

Funderar på att ta ut nån som kan titta på min häst då hon ibalnd har ett konstigt rörelsemönster i skritten och även har ont i ryggen till och från. Gås igenom av veterinär nu eftersom hon har knä- och kotinflammation, ska på återbesök i slutet av veckan.

// :bump:

jag har haft ute en equiterapeut tidigare. Man kan säga att en sån är främst kiropraktor och massör. Men ibland kan de även vara hovlsagare, homeopater, akupungktörer, tandläkare, ja lite allt möjligt. Det de gör är ju att kolla hela hästen, de kollar efter stela eller inflamerade muskler, låsningar, snedhet mm. Behandlingar de håller på med är vanlig massage, magnet massage eller laser.

Det är väll lite kort å gått om equiterapeuter.
ett till tipps när du letar efter en är att kolla upp om du kan vissa är riktigt dåliga...

Jag ska bli equieterapeut! Börjar plugga i höst! :D Då kan jag svara bättre på vad "vi" gör.. Gör ett försök nu iallafall:
En equieterapeut har utbildning inom massage, laser, akupunktur, akupressur, kiroprakti, naturläkemedel mm. Oftast har man ett "huvudämne" tex laser som man praktiserar mest men självklart kan man övrigt oxå. Hoppas de va lite svar på frågan. Ha de! :cool:

åhhh, vad roligt!! det hade vag med velat bli men jag har inte nog med pengar för detta...=(

Aha...så de kan vara lite alltiallo. Har ju förstått att de kan arbeta på lite olika sätt, men hur har jag ingen aning om. Känner att jag vill veta lite mer innan man tar ut nån, så det inte blir nåt helt galet....

Jo, jag har ju anat att det finns både bra och dåliga equiterapeuter. Problemet är att jag inte vet särskilt många som haft ute nån, så jag vet inte hur jag ska kolla upp dom riktigt.

Vad spännade!!
Ska leta lite mer på internet, för jag antar att det borde finnas nån hemsida för utbildningen...

Är kul att veta andras erfarenheter, vad/om hästen haft nåt speciellt den skulle behandlas för eller om ni tagit ut i förebyggande syfte. Hur har det gått till?

Jag har haft en equiterapeut ute två gånger. Det har varit två olika. ville att de skulle känna igenom hästen så att allt var ok. Den första gjorde inte så mycket mer än att lägga ett magnet täcke på honom. Det stod han med en timme. Svetten rann och han kissade och blev trött. I år hade jag en annan ute som kände igenom honom. Som sa att han var pigg frisk och välmusklad. Hon böjde lite här och där så att det knakade till. Eftersom han fick fång förra året så satte hon några akupunkturnålar som tydligen skulle förebygga fång. Inte vet jag. Jag skall inte ta ut någon mer. Jag känner att jag inte vill leta fel på hästen. När något är galet skulle jag kunna tänka mej att göra det igen, men inte förebyggande. Möjligtvis en massör istället. Det är ju lite friskvård att bli masserad och lite extra ompysslad.

Jag har haft ut equiterapeut på min häst ett antal ggr i våras p.g.a en snedhet i bäckenet. Min häst blev behandlad med akupunktur först, för att han skulle släppa i musklerna innan man drog i bäckenet. Han har även fått ultraljud på ländryggen eftersom han har haft spänningar där med.
Resultatet?? enbart positivt, min häst har fått en helt annan exteriör nu, han rör sig mycket trevligare. Musklade sig fint mycket fortare än jag trodde att han skulle göra. han är mycket piggare och trevligare att ha att göra med..
Jag har enbart positiva erfarenheter av equiterapi, än så länge.. :)

Fast i år får man ta studielån.. Tidigare har man ju fått pröjsa själv. Tur för mig :banana: Hade inte heller haft råd annars. Ska bli lite läskigt när jag går ut, för då måste jag ju färdas på egna vingar eftersom man måste starta eget för att kunna jobba som equieterapeut. :crazy:

Mina hästar behandlas av en välutbildad akupunktör.
Så läng ejag lyckas få hit henne så är det ingen annan som får röra mina pållar.. Hon är helt outstanding! :bow: :bow:

Om mina hästar behöver en massör, anlitar jag en sådan.
Om de har problem i ryggen, anlitar jag en kiropraktor. Homeopater använder jag inte, utan vetrinär.

Vi har haft besök av en ET, men hit kommer h*n inte igen.

Det låter som om utbildningen är gedigen, men lärotiden är kort och hur mycket hinner man egentligen lära sig på detta. Kan tillägga att vi blev tvungna att ta ut kiropraktorn efter detta, då problemet inte blev löst.

Tycker det är nästintill omöjligt att som hästägare kunna bedöma kvalitén på olika alternativa hästbehandlare.....inkl. equiterapeuter ! Som någon nämnde är ju utbildningen ganska kort och jag vet någon som gått den men som inte i övrigt är speciellt "kunnig" på häst....

Skulle själv behöva anlita en hästkiroprakter/equiterapeut till min häst som är sned/obalanserad men jag vet inte vem jag skall anlita. Har haft en som konstaterade att "ja där är något där bak" och sen då, hur ska jag rida/massera fortsätta ? Var kan man hitta referenser ? Någon som vet ?
Mvh Aker

Håller med om att det verkar vara svårt att bedömma kvaliten på alternativa hästbehandlare, först och främst eftersom det finns så många olika sätt att behandla på. Av den anledningen är det intressant att höra hur det funkat för andra...

Låter ju i alla fall som flera har haft bra equiterapeuter ute och att hästen visat en klar förbättring, det är ju trevligt att höra.

Referenser, lyssna runt i andra stallar vilken de anlitar. När man finner en lämplig kandidat, be denne om referenser på tidigare behandlingar.

Kom ihåg att den dyraste inte nödvändigtvis är den bästa, kolla med tidigare behandlingar.

Här kan du läsa om vad en equiterapeut gör:

http://www.hastohalsa.se/equi.html

Sedan ser man till att få referenser. Jag har använt mig av equiterapeut till min pålla i 3 år. Både som rent förebyggande och vid skador. Den equiterapeuten som jag använder är oerhört kunnig och jag hyser ett mycket stort förtroende för henne. Eftersom hon dessutom är tränare så kan man få hjälp med sin ridning.

T ex så har min pålla varit konvalecent i drygt 3 mån pga kotledsvrickning. Ska börja skritta och efter drygt en veckas skritt så kommer equiterapeuten på ett besök. Detta för att känna igenom och lösa upp eventuella spänningar som kan ha uppstått nu under konvalecentperioden pga snedbelastningar. Finns det en spänning fram pga hältan bak, så är det ju onödigt att rida på det också :crazy: Så blir det en behandling (massage och streching) i rent förebyggande syfte. Sedan så kommer equiterapeuten på ett återbesök cirka 3-4 mån senare när man kommit igång ordentligt för att tjecka av att allt är som det ska med hästen.

Jag ser det som ett mycket bra sätt ha hålla på med friskvård till sin kuse. :D

/Lizzie

Tack för länken, den ska jag kolla.

Jag hade väl tänkt mig att göra på nåt liknade sätt när jag får börja sätta igång min häst igen.

Brisse har vart hos Equiterapeut 2 gånger och har en gång kvar, hon kommer till oss den 25:e.. Hade ut en precis när han kom till mig i mars också, men tyckte inte han var bra, gick inte genom hela hästen utan nålade bara... :crazy:
Hans problem var sadelrelaterat, blivit riden i fel sadel under lång tid.Både jag och tidigare ägare. Skulle ALDRIG köpa sadek som inte är utpassad för honom! Han har dock inte hunnit börja avlasta så det satt bara i muskulaturen. Även en del låsningar som är borta nu.

Han har fått massage, akupunktur och laserbehandling varje gång. Hon har väl hållit på i lite över en timme varje gång med han. Hon är verkligen super och har gått genom hela honom från öra till tå! Och det är stooor förbättring på Brisse, som att rida en helt annan häst! :love:

Jag har ju hela tiden fått höra att han är trasig men så var ju inte fallet!Så jag är superglad! :love:

Kul att höra att din häst blivit bättre!
Min häst har också haft en för liten sadel under en längre tid och jag tror att en del av hennes problem kan komma därifrån...

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 739
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka