Eosinofil pneumoni

Philosophia

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det på hund? Jag hittar ganska lite information, t.ex om behandlingen med kortison är livslång eller om sjukdomen kan gå i remission.

För de flesta fall jag känner till har det krävts livslång behandling för att inte få återfall. Du hittar säkert mer här:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=eosinophilic+pneumonia+dog

Tack! Jag kikade i några av artiklarna igår. Det som var mest matnyttigt var två artiklar av Clercx et.al., där den senaste (från 2007) nämnde att man bland annat prövade Atopica pga biverkningarna med kortison. Det skulle inså fall vara positivt.

Det som misstänks mer specifikt är eosinofil bronkopneumopati och som lekperson är jag inte helt på det klara över skillnaden (om någon) mellan det och eosinofil granulomatos(?) pneumoni, eller för den delen hypereosinofilt syndrom. Det gör det lite svårt för mig att navigera bland det som finns skrivet om det. Så det är möjligt att det finns mer för mig att hämta i artiklarna än vad jag har kunnat utläsa.

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka