Eosinofil pneumoni

Philosophia

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det på hund? Jag hittar ganska lite information, t.ex om behandlingen med kortison är livslång eller om sjukdomen kan gå i remission.

För de flesta fall jag känner till har det krävts livslång behandling för att inte få återfall. Du hittar säkert mer här:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=eosinophilic+pneumonia+dog

Tack! Jag kikade i några av artiklarna igår. Det som var mest matnyttigt var två artiklar av Clercx et.al., där den senaste (från 2007) nämnde att man bland annat prövade Atopica pga biverkningarna med kortison. Det skulle inså fall vara positivt.

Det som misstänks mer specifikt är eosinofil bronkopneumopati och som lekperson är jag inte helt på det klara över skillnaden (om någon) mellan det och eosinofil granulomatos(?) pneumoni, eller för den delen hypereosinofilt syndrom. Det gör det lite svårt för mig att navigera bland det som finns skrivet om det. Så det är möjligt att det finns mer för mig att hämta i artiklarna än vad jag har kunnat utläsa.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
863
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka