enzym i bädd

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag blev tipsad av en person att man kunde använda italienskt komage-enzym i hästarnas bäddar för att minska gödselmängd och få mindre ammoniaklukt. Tydligen skulle det hålla bäddarna renare också. Stallet var superfräsch och bäddarna jättetorra och fina. Är det någon här inne som använder det eller har använt som kan berätta? Det kostar lite så jag vill gärna ha mer info innan jag testar det.

/Lavinia, har en grishäst och vill gärna få ner mängd strö som försvinner.
 
Det finns olika saker som minskar lukt och flugor i bäddar. Men att det skulle minska mängden gödsel låter ju lite konstigt. Det är något som kommer ur hästen och som vi avgör hur mycket som tas ut.

Att kompostmask minskar mängden ute i gödselhögen är ju känt men dom omvandlar gödseln till kompostjord.
 
2-?´s
1. vad är Komega-enzym?
2. Hur ska det minska ner gödselmängd?
1. Komageenzym = nåt enzym de tar ur kons mage på nåt vänster.
2. Ja, det var liksom en del av frågan... Det bryter väl ner skiten fortare till bädd eller nåt, vad vet jag??
 
1. Komageenzym = nåt enzym de tar ur kons mage på nåt vänster.
2. Ja, det var liksom en del av frågan... Det bryter väl ner skiten fortare till bädd eller nåt, vad vet jag??
Tycker du själv säljpitchen känns rimlig ? Om det inte är känt på marknaden öht har du nog svaret . Eller skulle ngn helt ny fantastisk produkt finnas där de ringer runt till vissa och vill sälja men det inte är ett strö som finns på marknaden eller vad menar du ?
Det finns ju jättebra produkter redan som binder ammoniak i bäddar men ang bädd allmänt så det avgörande är ju hur bädden sköts allmänt och hur olika hästar fungerar/inte fungerar på bäddar i Box osv .
Vore väldigt intressant att få veta hur mindre gödsel skapas . En nedbrytning av gödsel liksom kompost etc tar ett tag ;)
 
Senast ändrad:
En rätt skött permanentbädd luktar ju inget ändå, så vad skulle det göra för skillnad? Det undre lagret bränner och det kanske bränner fortare med detta enzym, men det kan ju inte göra någon stor skillnad. Gräver hästen så ska den inte ha permenentbädd i vilket fall. Jag fattar faktiskt inte vad skillnaden skulle bli.
 
De som säljer det säger (såklart) att det är skillnad, precis som hen jag pratade med tyckte det var skillnad. Det bränner tydligen fortare och ligger mer still.

Min häst gräver inte, hon promenerar runt och då vänds allt upp och ner. Jag har testat permanentbädd, växelströbädd, olika strö, you name it, jag får ändå byta allt strö minst 3 ggr/år och lägga in minst 3 säckar/vecka oavsett strö. Är det för lite blir allt blött, är det för mycket tar mockningen över 1 h. Jättekul, NOT! (och det är inte jag som inte kan mocka, det är verkligen hästan som grisar nåt så otroligt, jag har aldrig varit med om värre gris än denna :-( ). Jag börjar bli desperat, så kul är det inte att lägga pengar på strö. Lösdrift fungerar inte pga känsliga hovar som inte klarar fukten ute dygnet runt. Därav desperationen att hitta nåt som "låser" ströet eller ser till att det blir torrare.

/Lavinia
 
Om det är vad jag tror att det är så kostar medel för en hästbox lika mycket som 4-5 månaders ströförbrukning så så vidare det inte ingår en liten stalltomte som mockar också så tänker jag fortsätta med stalosan som jag tycker fungerar fullt tillfredställande. Men nej, jag har inte provat enzym-medlet. Skulle kunna vara intressant om det kostade en tiondel av vad det verkar göra.
 
De som säljer det säger (såklart) att det är skillnad, precis som hen jag pratade med tyckte det var skillnad. Det bränner tydligen fortare och ligger mer still.

Min häst gräver inte, hon promenerar runt och då vänds allt upp och ner. Jag har testat permanentbädd, växelströbädd, olika strö, you name it, jag får ändå byta allt strö minst 3 ggr/år och lägga in minst 3 säckar/vecka oavsett strö. Är det för lite blir allt blött, är det för mycket tar mockningen över 1 h. Jättekul, NOT! (och det är inte jag som inte kan mocka, det är verkligen hästan som grisar nåt så otroligt, jag har aldrig varit med om värre gris än denna :-( ). Jag börjar bli desperat, så kul är det inte att lägga pengar på strö. Lösdrift fungerar inte pga känsliga hovar som inte klarar fukten ute dygnet runt. Därav desperationen att hitta nåt som "låser" ströet eller ser till att det blir torrare.

/Lavinia


Problemet kan vara just dina muckning, det kan vara att hon vill inte du gå in i och ruta i hennes säng.
 
Du menar att hon trivs bättre att stå i genomblött/skitigt strö? Ja, då får det tyvärr vara så att hon och jag är oense, hennes hovar kan inte stå i skit/kiss-blandningen. :-(

/Lavinia
Problemet kan vara just dina muckning, det kan vara att hon vill inte du gå in i och ruta i hennes säng.
 
Du menar att hon trivs bättre att stå i genomblött/skitigt strö? Ja, då får det tyvärr vara så att hon och jag är oense, hennes hovar kan inte stå i skit/kiss-blandningen. :-(

/Lavinia

Är det blött då har du för lite spån. Skiten kan ligger kvar, den binder ihopp baden och få igång kompost förbränning efter ett tag. Bara se till att den översta lager är torr.
Permanent är permanent, det ska inte muckas utt mer än en gång om året.
Amoniac lukten få du bort med att släng på lite kalk.
Jag kör med trä pellets, fungera bra, bredden bli mer fäst än med spån.
Man for prova sig fram.
 
Jag har, som sagt, testat alla tillgängliga strösorter (utom pappersstrimlor, men det tror jag inte jag får slänga på gödselstacken och jag är inte så himla sugen på trycksvärta på min skimmel) i alla möjliga bäddvarianter, både växel och permanent och den semipermanenta där man bara tar bort bajset. Det är dock inte vad denna tråd handlar om.

Den här tråden handlar inte om HUR man mockar - det vet jag redan efter alla år jag jobbar i stall. Jag vill veta om någon har testat/använt det här "magiska" enzymet. Så verkar inte vara fallet och då är jag inte benägen att lägga ut de pengar det ändå kostar för något jag inte är säker på kommer fungera.

/Lavinia, som väl får fortsätta lägga in 3-4 säckar strö/vecka för att hålla boxen någotsånär torr.
 
Jag har, som sagt, testat alla tillgängliga strösorter (utom pappersstrimlor, men det tror jag inte jag får slänga på gödselstacken och jag är inte så himla sugen på trycksvärta på min skimmel) i alla möjliga bäddvarianter, både växel och permanent och den semipermanenta där man bara tar bort bajset. Det är dock inte vad denna tråd handlar om.

Den här tråden handlar inte om HUR man mockar - det vet jag redan efter alla år jag jobbar i stall. Jag vill veta om någon har testat/använt det här "magiska" enzymet. Så verkar inte vara fallet och då är jag inte benägen att lägga ut de pengar det ändå kostar för något jag inte är säker på kommer fungera.

/Lavinia, som väl får fortsätta lägga in 3-4 säckar strö/vecka för att hålla boxen någotsånär torr.

Jag tror min häst är precis som din, och det är INTE fel på mockningen. :grin: Jag har två hästar till och har mockat åt många andra hästar i mina dar, håhåjaja, utan några som helst problem! Hon promenerar visserligen inte runt, men när hon rör sig i boxen släpar hon benen och drar med sig ca halva bädden. Och precis som du säger är inte lösningen att hälla på ännu mer rent strö, då tar ju mockningen evigheter! Allt bajs hamnar under i en enda röra, och det är tungt som bara den.

Tyvärr vet jag inget om enzymet du nämner, men för mig har det funkat med halmbädd. Du kanske har testat? Jag har inte helpermanentbädd, utan tar bort allt bajs och har något strö, typ pellets i botten. Visst det är lite pilligt att mocka i, men det blir det ju oavsett i hennes box, och halm är inte i närheten lika tungt att gräva runt i som tex kutterspån. Och jag har fått in tekniken rätt bra, mockar på max 10 min.
Jajaaa, det var inte det tråden handlade om, och du kanske redan har testat, men men.... ;)
 
har du provat att använda kartongpellets och växelströbädd? Blir som en jättekattlåda. Vet inget om enzymen eller kostnad/åtgång med kartongpellets men verkar trevligt iaf.
 
@Lavinia ja pappersströ lär inte vara aktuellt det säger sig självt utifrån hur papper fungerar jmf med andra strömedel gällande uppsugningsförmåga ;)
Fast din kommentar om trycksvärta i sammanhanget blir jag lite full i skratt över . Hade det spelat roll menar du jmf med en Box full av blöt gegga varje dag ?
 
Kartongpellets??? Vad är det??? Måste kollas upp, det har jag inte testat faktiskt. Tack för tips!
 
Hej!

Hon stog på halmbädd från början, men den äter hon upp *suck*. Det var bara det blöta kissiga kvar efter varje natt. Min förra häst la jag in 1 kärra halm/vecka, med den här la jag in 1,5 kärra/dag. Nu får vi inte ha halm för det kostar för mycket för mycket att göra sig av med, ingen vill ta emot det :-(.

/Lavinia
Jag tror min häst är precis som din, och det är INTE fel på mockningen. :grin: Jag har två hästar till och har mockat åt många andra hästar i mina dar, håhåjaja, utan några som helst problem! Hon promenerar visserligen inte runt, men när hon rör sig i boxen släpar hon benen och drar med sig ca halva bädden. Och precis som du säger är inte lösningen att hälla på ännu mer rent strö, då tar ju mockningen evigheter! Allt bajs hamnar under i en enda röra, och det är tungt som bara den.

Tyvärr vet jag inget om enzymet du nämner, men för mig har det funkat med halmbädd. Du kanske har testat? Jag har inte helpermanentbädd, utan tar bort allt bajs och har något strö, typ pellets i botten. Visst det är lite pilligt att mocka i, men det blir det ju oavsett i hennes box, och halm är inte i närheten lika tungt att gräva runt i som tex kutterspån. Och jag har fått in tekniken rätt bra, mockar på max 10 min.
Jajaaa, det var inte det tråden handlade om, och du kanske redan har testat, men men.... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
613
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 980
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 614
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp