Ensilera små mängder?

Asa_S

Trådstartare
Går det? Var och tittade på mina åkrar och återväxten ser så grön och fin ut att jag helt plötsligt får lust att använda slaghacken för att ta in grönmassan istället för att sprida den och låta den återgödsla marken. Problemet är förstås att det på en knapp hektar inte blir så stor mängd, men dessutom att det troligtvis bara är en häst som kommer att serveras den. Jag har läst diverse tips om att ensilera fyrkantbalar i sopsäckar men eftersom jag vet hur svårt det är att få rundbalar bra är jag starkt tveksam till detta. Jag har ingen plats att lägga en plansilo och vet inte heller om jag skulle få den tillräckligt lufttät och bra med så liten mängd. Så nu är jag lite nyfiken: finns det någon fungerande teknik, ny eller gammal, för att förpacka ensilage för liten åtgång?

Sv: Ensilera små mängder?

Det finns men det kostar. Titta t ex på HoresHage som i princip vakuumförpackad små balar i en kraftig plastpåse. Dom har en icke helt tättslutande innerpåse som drar ihop balen som sedan läggs i ytterpåsen som töms på luft innan den svetsas.
Finns ju också inplastare som plastar in småbalar, men de är inte så vanliga och dyra i inköp. Men du kan undersöka vad som finns på maskinstationer i din närhet.

Sv: Ensilera små mängder?

Frågan uppstod ur en diskussion om hur tornsilo egentligen fungerar och med danske bonden Franks misslyckade försök att ensilera rovblast i minne och sedan jag googlat länge och väl och läst runt, inser jag att det är nog så svårt att få bra ensilage som hö! Man rekommenderar också en viss torkning för att inte få så mycket pressvatten och isåfall är nog inte slaghacken rätt redskap, den slår väl av och skickar upp på samma gång (eller det kanske går att slå och stränga och sedan köra slaghacken på det?). I realiteten kommer jag åt samma sak som jag ville ha ut genom att försöka få två unga höskördar på samma åker och ev komplettera med lucern, som ju är ett mycket bekvämare sätt att förvara grovfoder med höga värden när man har trångt om plats... ska kolla också vad det kostar att hyra in för småbalsensilering inför nästa år. Tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka