Ensilagesjukan

Elin_B

Trådstartare
Hade aldrig förut hört talas om sjukdomen botulism, men sedan läste jag om den i en tidning. Verkade vara en förskräcklig sjukdom (läs själv på http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=563) och jag bestämde mig nästan omedelbard för att jag vill vaccinera ponnyn trots att det innebär en risk i och med att man utsätter hästen för det farliga giftet, om än i mkt små doser. Tror ni inte att de då hittade en död sork i en nyöppnad hösilagebal på stallet. Nu vaccineras flera hästar, även om balen naturligtvis slängdes.. Tänkte höra om det är vanligt att man vaccinerar mot detta, och om någon råkat ut för liknande? Känner mig lite orolig inför vaccination eftersom det innebär en risk i sig... Någon som vet något om riskerna? Ville bara uppdatera mig lite...:crazy:

Sv: Ensilagesjukan

Vi har vid det här laget vaccinerat över 150 häst och aldrig haft någon reaktion på vaccinet.
Däremot har en av våra ungar dött i botulism.
Han hade bara fått två vacciner.

Vi fodrar enbart med hösilage till dom som är färdigvaccinerade.

En sak till.
Ett smittat strå, på en 400 kilos rundbal, räcker för att döda en häst.

Så botulismbakterien varken syns eller luktar.

AM

Min häst är vaccinerad, och flera jag känner har vaccinerat sina hästar mot det.

Jag hade aldrig gett min häst hösilage utan att han var vaccinerad...

Tyvärr är ju inte vaccinet 100% säkert. En häst kan få sjukdomen fast den är fullt vaccinerad mot det.

Tror inte vaccinet innebär någon risk för att hästen drababs av bptulism :smirk: jag har vaccinerat, har hört att vaccinet är 70% säkert. Jag vågar iaf inte chansa och inte vaccinera.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA