Ensilage-nybörjare! Hjälp?

hejzan

Trådstartare
Hej!

Vi har alltid fodrat med hö, men i år verkar det vara helkört att få tag i hö.... Regn, regn, bara regn....

Vad ska man tänka på vid köp och fodring med ensilage?

Ska försöka hitta någon som säljer småbal här runtikring eftersom vi bara har två hästar. Vad ska det kosta ungefär? Vad bör TS-halt och näringsvärde ligga på? /Har aldrig analyserat... :o)

Tacksam för hjälp!
 
Botulismbakterierna växer bättre ju blötare det är, därför ska man inte utfodra hästar med ko-ensilage utan med hösilage, som har en ts-halt på minst 50% eller högre. Då ska risken för botulism vara obefintlig.

Precis som med hö är kvaliteten på hösilaget viktigt. Ganska ofta är det ju vita fläckar i hösilaget. Om det är små trådar=svamphyfer är det mögelsvamp och då bör man inte fodra med det. Är det inga trådar utan mer smuligt är det jäst. Låter man balen ligga då kan det utvecklas till mögel eftersom det blir värmeutveckling i balen. Men då kan man sprida ut höet och låta det torka upp, så ska det tydligen vara ofarligt.

Om balen är tätt packad håller den längre än om den är löst packad för då är risken större att det kommit in luft. Sen är det bättre att köpa balar som är inplastade i vit plast än i t.ex. grön eller svart, de blir lättare varma. Sen är det såklart bra att köpa av en seriös bonde som skördar vid rätt tidpunkt och lämnar hög stubb för att minska risken att få in döda djur och jordkokor.

När man öppnar en ny bal ska man kolla att plasten inte har gått sönder. Skydda dem från katter etc. genom att lägga på presenning t.ex. Kondens på plasten tyder på att det skett värmeutveckling inne i balen= risk för jäst eller mögel. Titta efter svampsporer, lukta på det så det inte luktar mögel. Ett tips är att dela på balen och sprida ut halva t.ex. på skullen och låta torka, och fodra med den andra halvan först. Det som får torka blir som hö och förlorar inget fodervärde! Jag vet inte om man skulle kunna öppna flera balar på en gång och sprida ut och på så vis få hö...

Bra hösilage ska väl egentligen ha samma näringsinnehåll etc. som bra hö; ett bra hö är bättre än ett dåligt hösilage men det är lättare att få bra näringsvärde i hösilage för man kan skörda det tidigare, behöver inte vända osv. Tänk på att man måste ge fler kg hösilage än hö, eftersom det är lägre ts. Har för mig att man ska räkna 1,2 kg hösilage per kg hö. Så för mig blir det ungefär samma kostnad att fodra med hösilage som med hö, det är något billigare men går åt mer.

Jag har varit väldigt skeptisk mot hösilage förut och oroat mig när jag fodrat med det (stod i inackorderingsstall), men nu har jag tagit reda på lite fakta bl.a. ringt och pratat med en foderexpert på SLU, så jag blev lite lugnad. Vi måste också ge hösilage i år, och min häst är inte vaccinerad. Men det ska inte behövas om det är torrt, vårt hösilage har en ts på ca 65% så det är nästan som hö.
 
Höt vi brukar köpa brukar kosta ca 1,10 kr/kg. Ensilaget vi nu har hittat kostar 1,80 kr/kg (men är ju blötare och måste fodras mer av). Det har TS 50% har jag för mig, men jag vet inga värden...
Hästmaten verkar alltså bli ung dubbelt så dyr i år :cry:(vi får väl äta knäckebröd och nudlar ett tag....)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 798
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp