Ensilage/hösilage till fjordingar?

pannis

Trådstartare
Vi har våra två fjordingar utlånade på foder och de får rätt lite mat, 3,5kg silage + lite halm.

Nu har jag bara gett dem hö förut, och lite kraft när det behövdes mer protein, och det har inte varit någon uträknad foderstat och ingen analys men de har sett välmående ut (okej lite tjocka) och varit pigga och glada.

Pratade med en av de två som sköter om hästarna nu och hon trodde inte det fanns analys på ensilaget. Det är ganska torrt men jag vet inte TS, men det är nog inte så svårt att ta reda på.
Fjording 1 har tappat ganska mycket vikt och bör inte gå ner mer, den rids de flesta dagar i veckan.
Fjording 2 har inte tappat riktigt lika mycket, man känner revbenen men det är lite fett över, baken är fortfarande ganska rund, den rids inte riktigt lika mycket som nr 1

Hur mycket ensilage/halm/annat foder tycker ni att de borde få, med tanke på om det nu inte finns analys?
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Det här är bara ungefärligt, svårt när det inte finns analys. Om vi säger att hästarna väger 450 kg och hösilaget har ts på 75% så behövs det 6 kg hösilage för att täcka lägsta mängd ts som behövs. Om det var mina hästar skulle jag först o främst fixa analys på hösilaget, det kostar bara drygt 300 kr. Om det inte är ett alternativ för dig skulle jag ge typ 7 kg hösilage, och om hösilaget misstänks ha för lite protein skulle jag ge ungefär 5 hg lusern som komplement.

Det är bara att säga till om du vill ha fler råd, jag har två egna fjordingar så jag är van att räkna foderstat till den typen av hästar. Både med och utan analys ;)
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

3,5 kg/häst är på tok för lite o desutom när det är silage. Inte konstigt dom går ner i vikt :crazy:

Be din fodervärd(ar) att dom måste öka grovfodret direkt. Mängden mat beror mycket på vilken TS silaget har. ju blötare desto mer måste dom ha.
(man kan själv kolla Ts genom att ta 1kg silage och låta det torka i ugnen, ca 30grader i et par h. Därefer väga det igen och dela den nya vikten i gram/1000g. ex 560/1000=56%ts)
Jag skulle ha gjort som så att den som rids mest skulle jag ha gett fri tillgång tills vikten ökat till det normala igen och därefter evt minska till begränsad mängd om det behövs.

Men dom ska minst ha 6kg silage o de e absolut i minsta laget om man räknar med högre ts. Och för att inte riskera mer proteinförlust så kan dom även ge luzern, lätt 2kg/häst direkt.
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Det där har du väl redan fått ganska så tydliga svar på, om jag inte blandar ihop dig med någon annan.
Hästarna stod väl på ridskola?

Jag skrev ett svar även då; Ger man hästen så lite anser jag att det är vanskötsel och som hästägare borde du inte gå med på att ha hästarna under sådana förhållanden.
Den där mängden är lagom för shetlandsponny, och då om ensilaget är torrt.

Även om fjordingar är lättfödda finns det ingen anledning att sköta dem illa.
Låter man dem exv bli feta på sommaren, kan man inte "banta" bort det under vintern genom att ge dem toklite mat.
Det är ökad motion som gäller.

Är det så att hästen verkligen verkligen måste gå ner i vikt (Att den är väldigt överviktig) så kan man ge den minimigiva ts ensilage, sen ett par kg halm PÅ det.
Om hästarna står inne länge på spån, samt i hage utan gräs, är det extra viktigt att hästarna får tillräcklig mängd grovfoder.
Annars mår inte hästen bra psykiskt.
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Det där har du väl redan fått ganska så tydliga svar på, om jag inte blandar ihop dig med någon annan.
Hästarna stod väl på ridskola?

Ja de står på ridskola, nu är det "familjens" hästar så det är inte jag som har bestämt att de ska vara där. Det är ingen ordning på ridskolan och ingen som är ansvarig vilket är väldigt trist, men ridskolan är nystartad efter en tids uppehåll så förhoppningsvis blir det bättre.
Ska upp i eftermiddag och se om det blivit någon ändring på foderstaten.
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Det här är bara ungefärligt, svårt när det inte finns analys. Om vi säger att hästarna väger 450 kg och hösilaget har ts på 75% så behövs det 6 kg hösilage för att täcka lägsta mängd ts som behövs. Om det var mina hästar skulle jag först o främst fixa analys på hösilaget, det kostar bara drygt 300 kr. Om det inte är ett alternativ för dig skulle jag ge typ 7 kg hösilage, och om hösilaget misstänks ha för lite protein skulle jag ge ungefär 5 hg lusern som komplement.

Det är bara att säga till om du vill ha fler råd, jag har två egna fjordingar så jag är van att räkna foderstat till den typen av hästar. Både med och utan analys ;)

Tack för svaret:)
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Fast oavsett så är det ni som ägare som är ansvariga för att hästarna har det bra.
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Ja det är liksom därför jag försöker göra det bästa av situationen:grin:
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Okej. Jag visste inte att du hade sagt till dem om att öka fodret.
Hur mycket får de nu då?
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Min fjordis får 6,5 kg silage, ts 62 + 1,5 kg halm. Står dessutom på halm. Anledningen till att han får relativt lite är att han i höstas fick fång (vägde då över 500 kg) och behövde banta rejält. Nu är han under promenad igångsättning. I hagen finns träd och buskar att äta, sätter dessutom in grankvistar.

Kommer nog att öka upp silagemängden åt honom då han rids ordentligt. Han har minskat i vikt, nu runt 450 kg, fettvalkarna är borta. Magen är lite hängig än men det är troligen för att han har varit avställd i flera månader.

Funderar även på hur man får 3,5 kg att räcka under ett helt dygn? jag har problem med att få de 5,5 kg han ska ha i hagen att räcka. Det blir så lite åt gången och många timmar utan mat...
 
Sv: Ensilage/hösilage till fjordingar?

Nu får nr 1 6kg ensilage och nr 2 5 kg, och båda får halm. Tycker det är rätt lite det också men åtminstone bättre än förut. (obs menar inte att jag är helt nöjd ska prata med dem när jag träffar dem nästa gång och höra om det verkligen täcker alla behov tex med proteiner och sådär, för ingen av hästarna får kraftfoder öht, fast de har alla möjliga sorters hästar)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 653
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp