Ensam kanin

C

carro

jag skulle vijla flytta ut min inne kanin nu i sommar. hon kommer då att få bo i en box på nätterna, när jag inte är hemma och på vintern. brukar kaniner som bott inne klara av sånt bra?? hon bor själv nu men om hon ska bo ute bör hon då ha sällskap av en annan kanin eller går det bra om hon bor själv även då??? //carro

kaniner är flockdjur och mår bäst av sällskap.
inomhusluften är för torr för djurens luftvägar, så troligtvis kommer din hona att må bättre som utekanin!

jag ska bygga ett litet hus åt henne till vintern hur stort ska det vara??? och vad ska man bygga det med?? ska man ha någon sorts isolering så att det blir varmare och isåfall vad???

Vi har våra kaniner i stallet på vintern, där blir det ändå -25 när det är riktigt kallt, och det funkar ändå väldigt bra. Då bor våra i en egen box med ett trähus i, och så en massa halm som dom kan gosa ihop sig i. Kanske ni har nåt liknande ställe, typ garage, där den kan ha sin bur? För att vara utomhus mitt i vintern är nog inte så kul om man är kanin, fast kan fungara kan det nog. Men ett litet trähus, till två kaniner (vilket du måste ha) är kanske 1,5 m x 1,5 m, och 80 cm hög, en bra storlek. I trä, och en hylla längs en sida som dom kan sitta på och under, är mysigt.

Annars finns det vädigt bra burar på www.faboden.se

Hon mår säkert bättre av att bo utomhus förutsatt att hon har nog med utrymme och att man försöker hålla på med henne ganska mycket ändå :)
Men eftersom de är flockdjur och får mindre sällskap när dom bor ute än inne så kan det ju vara bra att skaffa en till kanin så dom kan hålla varandra sällskap.Naturligtvis förutsatt att du känner att du har nog med tid och utrymme för en till kanin.Men hon klarar nog att bo själv också..

Om du vill bygga ett sovhus åt henne bör det inte vara så jättestort ca 40*40 cm är nog lagomt om det inte är en väldigt stor kanin?om hon ska gå in där för att värma sig tycker kaniner om att kura ihop sig för att hålla värmen alltså bör det inte vara så stort.
Man kan isolera med frigolit eller gullfiber(men jag tycker frigolit är lättast).Alltså man tar tex två plywoodskivor(stavning :confused:) och sätter frigolit mellan dom ,se bara till så att kaninen inte får tag att gnaga på frigoliten eftersom det kan svälla upp i magen på dom :crazy:

ska hon bo inne i ett stall med andra djur - som avger värme - eller själv?
i vilket fall skulle jag nog isolera ett litet hus åt henne, med frigolit, och sedan bädda med halm inuti.
det kan gott vara större än 40 x 40 cm.

jo hon ska bo i ett stall, just nu är det inga djur där, men det kommer förmodligen att bo djur där såsmåningom.....

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst