Energilös häst

Harbor

Trådstartare
Vår ena häst har blivit mer kraftlös och trött. Trodde först det beror på att hon övegick från halvdags utevistelse till heldag. Jag misstänker nu också att de slarvar med utfodringen på stallet. Hästarna får kanske inte tillräckligt med hö. Tänkte att hon kanske behöver mer energi via kraftfodret. Byta sort?
Förstås kan man ju också ta ett blodprov nästa gång veterinären kommer för att kolla att allt är ok.
Tips?

( vi byter just stall och jag är övertygad om att allt kommer att bli bättre med utfodring och sånt)
 
Min valack var sådan där, energilös, trött, deprimerad och utöver detta hade han börjat få problem med att lyfta ena bakhoven. Han liksom tappa balansen och var jättesvår att lyfta just det benet på. Han liksom hakade kan man säga. Tog honom till hästkliniken och undersökte honom. Det dom kunde misstänka var en väldigt mild grad av patellaupphakning. Fick tips att ge EMINS B-vitamin. Både för upphakningen och allmäntillståndet. På två veckor var det en helt annan häst. Pigg och glad och inga problem med hakningen av bakbenet. Det är mycket diskussioner kring Bvitamines vare eller icke vara men i detta fall var det precis det som fattades. EMINS B-vitamin är flytande och innehåller fyra olika B-vitaminer.
 
Jag skulle tagit blodprov för att kolla fästing sjukdomar, men nu lever jag ju i fästingarnas paradis där man alltid får ha det i bakhuvudet.
 
Den här tiden på året är många hästar trötta. Det är pälsfällning och sättning och är det ett sto så är det vanligt att den/de sista brunsterna är lite annorlunda och/eller utdragna vilket också kan göra dem trötta. Det är också ofta grovfoder byte vilket kan skapa obalans i mage och tarm och det påverkar ju också.
Jag hade i ditt ställe gett en kur med vanlig bakjäst i några veckor. En kub morgon och kväll. Många äter det gärna som godis och i annat fall får man smula den och strö över kraftfodret. Man kan också röra ut jästen i lite vatten och hälla över kraftfodret. Var noga med att fodra genast om jästen kommer i kontakt med vatten/fukt/vätska för annars börjar fodret jäsa och blir otjänlig föda för hästen.
Jäst får ordning på magen ganska omgående och är bra att ge vid foderbyte eller när hästen utsätts för annan påverkan.
om hästen har gått i gräshage eller på annat sätt kan ha fått en fästing på sig så är ett blodprov på sin plats för att utesluta fästingsjukdom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 607
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp