Energi i halm

Trissa

Trådstartare
Jag ger fri tillgång på halm, och kan välja på havre-, vete- och gräsfröhalm. Är det generellt någon skillnad på energi-innehåll på de olika sorterna? Smaklighet?
 
Foderhalm, då handlar det vete eller havre halm. Kornhalm kan orsaka irritation, och med lite otur ger råghalm kolik. Halm innehåller ca 6 MJ per kg TS.
 
Jag ger fri tillgång på halm, och kan välja på havre-, vete- och gräsfröhalm. Är det generellt någon skillnad på energi-innehåll på de olika sorterna? Smaklighet?

Vete, havre och gräsfröhalm som är de du frågat om , är alla smakliga och lämpade som foder till häst. Havre och gräsfröhalm brukar anses mer smakliga än vetehalmen om man ska detalj definiera men samtliga är smakliga och väl lämpade. Energin i halm som äts och används som fodermedel spelar roll om man har hästar som inte bör ha mera energi utifrån övrig foderstat dvs även halmen pga just energin kan bidra till fetma om man har hästar som inte bör lägga på sig ytterligare. Gräsfröhalm är likvärdigt Hö i det att det kan innehålla vesäntligt med protein - annan halm gör det inte .
Finns bra info i ämnet att googla här är en : http://www.grovfoderborsen.se/halm-ar-ocksa-ett-fodermedel-till-hast/
 
Senast ändrad:
Proteinet är inget problem, så gräsfröhalm är inget bekymmer ur det perspektivet. Det är energin jag vill åt och hålla nere så mycket det går och tänkte att det kanske skiljer mellan olika typer av halm.
 
Gräsfröhalm kan innehålla en ansenlig andel smrp, till skillnad mot havre eller vetehalm som i princip innehåller ca 6 Mj kg TS.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp