Endast gräs till Kanin på sommaren?

Q

Queen

Är det okej att endast ge kaninen gräs på sommaren?
Då menar jag inget annat foder för utom gräs?
Kaninen går då inte i en "gräs - bur" utan i en vanlig ute - bur men får gräs av sin matte.

Det beror på vad du menar med gräs... Menar du bara tex gräsmattegräs så är det inte bra men om du menar olika sorters gräs/öter så går det utmärkt, det lever min kanin på under sommaren + späda grenar/kvistar.

Typ gräsmatte - gräs å maskrosblad.
Tyckte det lät icke bra...

Mina får lite pellets också, och självklart morötter o så. :D Det är så roligt att mata dom. :crazy: :D

handlar det om fri tillgång till gräs går det utmärkt. men eftersom gräset ska fodras bör man stödfodra med någon matsked pellets, eftersom kaninen inte själv väljer när den vill äta + att gräset som repats blir dåligt efter ett tag.

jar tror att de behöver tillskott.. det finns ju mkt vitaminer som de behöver få i sig. jag skulle inte ge min kanin bara gräs...

Den klarar sig nog! :) Sätt in björk med löv och allt så får den lite att gnaga på. Grönsaker är alltid uppskattat.
Men varför kan du inte ge hö också? :confused:

Mina kaniner bor på somrarna i betesbur som jag flyttar flera ggr dagligen, så de har att äta när de vill + att jag har hö till dem och ger äpplen, morötter ibland. Vintertid bor de i en annan utebur med större gård och bo, då ger jag dem givetvis "kraftfoder" också.

fri tillgång på gräs och sen vatten och saltsten så blir det fint. Färska grenar ger jag året runt också. Men annars så ger jag inte mina kaniner mycket mer än så på sommaren. Visst får dom då och då lite annat. Som om jag har haft kokt potatis till middag , då får dom potatis skalen, likaså med morötter mm.

Men man får ju ha koll på kaninerna så dom inte faller ur och sätta in lite pellets i tid på sensommren då inte gräset är så kraftigt längre.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
527
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV