En till försäkringsfråga

Sablar22

Trådstartare
Vilja´s röntgensvar var ingen vacker saga,
HD C samt ED 2.
En kompis sa då att man kan få ut pengar via
försäkringen.
Det enda vi behövde göra var att avelspärra Vilja?!

Försäkringsbolaget gav inte mkt till svar mer än
att vi skulle skicka in kvittot från veterinären då röntgen gjordes.
Jag undrade lite hur mkt ersättning vi kunde få iom detta.
Det gick inte att svara på. :confused:

Är det bara veterinärkostnaderna dom ersätter?
Isåfall är det inte lönt då självrisken är straxt under
röntgenkostnaden.
Jättetacksam om det är ngn som vet hur detta fungerar :bow:

Försäkringsbrevet ser ut så här

Liv: 8000
veterinärvård: 50000
rehab: 6000
Tänder: 6000
Avel liv: 8000
Användbarhet: 8000

Sv: En till försäkringsfråga

Det skulle vara för användbarheten isåfall, men det är väl olika från bolag till bolag.

Kan vara så att du får ut för användbarhet eller avel. Kolla bara upp om du har kvar nåt livvärde efter du tagit det. Det kan vara så att du tappar livvärdet - jämför med en triangelmärkning av häst.

Gäller det verkligen om inte hunden redan använts i avel och visat sig vara fertil?
Jag fick inte ut nått på min försäkring när unghanen hade defekt som omöjliggjorde avelskarriär. De bolag jag pratat med har en användbarhetsförsäkring vad gäller avel - men det förutsätter att hunden redan är avelsgodkänd och bevisat fertil sen innan och förlorat sitt avelsvärde genom skada/sjukdom.

Det är helt enkelt för få hundar som är friska nog för avel för att det ska gå att försäkra sig mot det när man köper valp. Vill man veta att det är en frisk hund så får man köpa hälsokontrollerad unghund.

Jag fick ut halva livbeloppet på min hund i IF,jag har uppfödarförsäkring och då ersätter dom det om hund pga.höfter eller armbågar ej kan användas i avel. Villkoret var att avelsspärra hos SKK,men nu är han utförsäkrad när det gäller alla ledsjukdomar i framtiden.

Jo, det ska gå. Om anledningen till att hunden aldrig kan användas i avel, som planerat, är pga rasens officiella hälsoprogram stoppar det.
Så om hundens föräldrar är fria enligt SKK's regler, så täcker användbarhetstillägget detta. Då måste hunden spärras för avel hos SKK också, vilket endast uppfödaren kan göra (Sist jag kollade i alla fall).

Viktigt att tänka på bara är att om man begär att få ut ersättning via avelsförsäkring, så försvinner även livvärdet på hunden efteråt. Enbart veterinärvården finns kvar alltså.

Jag fick ut halva livbeloppet och har hälften kvar,men reservation för alla leder.

Nu är det ju redan gjort men jag skulle tänka mig för väldigt noga innan jag gjorde en sådan deal, ledproblem kan ju dra iväg kostnaden rejält, även andra leder än de med anmärkning.

Jag har för mig att man ska få ut halva livbeloppet om de inte kan användas i avel. Men för att få det så tror jag att livbeloppet måste vara högre än det du har. Det är ju valpvärdet man startar med och sen läggs det till olika belopp för olika meriter om de får sådana. Jag vet att bestämmelserna finns med i försäkringsvillkoren. Tyvärr så är dessa villkor inte samma i alla bolag, så det bästa du kan göra är att leta i villkoren för det bolag du har försäkrat hunden i. Det kan vara så i något bolag att de måste redan ha valpar eller ha använts till något för att man ska kunna få ut något.

HD A OCH B är OK att avla på. Och det finns höfter som är mycket sämre än C. Hunden ska inte avlas på, men om du gör rätt = håller honom rätt musklad och tränar hunden på rätt sätt så är det inte säkert att det kommer att märkas förrän han är väldigt gammal.

Ägaren kan också avelsstoppa. Jag vet en ägare som har gjort det med en importerad hane.

Du kan t ex ha blivit ovän med din uppfödare om något som är fel med hunden. Om uppfödaren nekar avelsstoppa så kan du inte få ut på din försäkring. Så kan det inte vara.

Tack för alla svar! Guld värt.
Måste nog ringa Agria igen och ställa frågan annorlunda.

Just nu visar hon inga tecken på att vare sig höfter
eller armbågar besvärar henne.
Men om det skulle visa sig om ngt år att hon inte
kan jaga som hon brukar,
kan man då få ut via användbarheten?

Vilken djungel :crazy:

Tanken var att ställa ut, gå jaktprov
och om resultaten var bra och hon jagade fint,
så skulle vi avla på henne.
Hon har fantastiskt psyke och är en otroligt trevlig
familjehund.
Så röntgenresultatet var väldigt tråkigt.
3 av 4 i samma kull är röntgade och det är bara Vilja
hittills som har dåligt resultat.
Dom andra har A.

Jag fick i alla fall ut hela livbeloppet när min ena tik förlorade fortplantningsförmågan pga livmoderinflammation. Jag betalade självrisken för den akuta operationen, och fick sen ut livvärdet någon vecka senare. Eftersom operationen direktreglerades, så fick jag brev hem om jag önskade att göra nytta av användbarhetstillägget som jag betalat för hela tiden, och sen fixade dom allt på några dagar.

Om du har fått hela livbeloppet utbetalt så måste tiken eller hanen ha haft valpkull tidigare. TS tik har ingen valpkull och då är det halva livbeloppet som gäller (åtminstone på agria). Om hunden visar sig vara steril måste den vara införsäkrad före 4 mån ålder bl a.

När det gäller användbarhetsförsäkringen så måste man kunna bevisa att hunden har haft en viss färdighet (t ex officiell tävling) och den måste ha förlorat färdigheten för resten av livet. Veterinär måste försöka behandla osv. Man kan få ersättning upp till hela livbeloppet.

För båda gäller att om man får ut hela eller delar av livbeloppet, så försvinner det ur försäkringen. Som t ex Bebben har fått ut hela livvärdet när tiken fick opererat bort livmodern. Om hunden en tid senare t ex springer ut framför en bil och omkommer så finns ingen livförsäkring kvar.

Det finns fler olika villkor så man måste läsa igenom det finstilta på sitt eget bolag ordentligt.

Tillägg: Det är ingen självrisk när man får ut halva/hela livvärdet på grund av avelsspärr eller skada.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka